Keskustelut Metsänhoito Ajourat kuin valtatiet ja metsä harvaa

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 71)
  • Ajourat kuin valtatiet ja metsä harvaa

    Tällainen artikkeli oli alkukesän Metsälehdessä.Juttu käsitteli ensiharvennusta Uuraisilla.Kerrottiin että hyvät tukkipuuaihiot oli kaadettu jo kuitupuuna.Liianleveät koneet vs Ruotsi vaatii leveät ajourat.Sanottiin,että puuston pieni litrakoko oli vaatinut pistämään harvaksi.Kukaan ei ole halukas kustantamaan kohonneita hakkkuukustannuksia.MO vaaatii hyväää hakkkujälkeä ja suurta kertymää

    Minulla ensiharvennusta odottavia männiköitä.Olen vähän tehnyt hankintahakkuita,mutta hakattavia hehtaareita ihan liikaa.Kapeampia ajokoneita ei juurikaan löydy.Jos EH tehdään pienemmillä koneilla kostautuuko se 2-harvennuksessa ?Olisiko viisasta nostaa järeyttä,mänty ei mielestäni kärsi tiheydestä eikä hyödy väljyydestä siinä kuin kuusi.Raiskattu männikkö ei ole mikäään ilo kaikkien Mota-rusiskutteluiden jälkeen

     

     

  • Panu Panu

    Jyrki Ketolan perustelu leveille ajourille ensiharvennuksessa on outo. Hän kirjoittaa, että jos EH tehdään pienellä koneella ja kapeilla urilla niin 2. harvennuksessa joudutaan poistamaan uran vierestä parhaiten kasvavia puita. Ketola tuntuu unohtavan, että jos ajoura olisi alunperin leveämpi niin nämä puut olisi poistettu pieninä kuitupuina EH:ssa. Kun ne on jätetty niin niistä voidaan saada jo tukkia 2. harvennuksessa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Aiemmin Puukin kanssa pohdittiin kumpi vaikuttaa enemmän hakkuutaksaan, yhden puun koko vai saanto per pinta-ala. Ne kun vaan tuppaavat olemaan pienet juuri samoissa kohteissa, kummankin vaikutusta erikseen voi olla vaikea hahmottaa. Kyllähän oikea taksoitus lienee yksi koneyrittäjän perushommia. Ellei sitä osaa, kannattaa opetella.

    Puuki

    Saantoon ja korjuun yksikköhintaan vaikuttaa myös  savotan koko , ei vain  ha:n pinta-alan saanto, hakkuutapa, keskimäär. ajomatka ja puun koko.  Esim. koneiden siirtokulujen vaikutus korjuun yksikköhintaan alenee, kun on  moteiltaan suurempi savotta .   Siitä oli kyse käppyrässä jossa oli verrattu kokonaiskertymän ja puiden keskikoon suht. vaikutusta korjuukuluihin.

    suorittava porras suorittava porras

    Panu ei näköjään ole joutunut kakkosharvennukselle pienen koneen tekemille urille. Jälki ei täytä odotuksia ,kun uraa on pakko leventää. Muuta mahdollisuutta ,kun poistaa rivi puita ,ei ole. Tällöin synty helposti 6-7 metristä väylää. Tästä olen varoittanut jo runsaan vuosikymmenen mittaisen ajan. Ketola on asian sisäistänyt ,mutta vielä näyttää löytyvän vastakkaisia ajatuksia päivänselvässä asiassa. Urat on tehtävä enskasta alkaen sellaisiksi ,että niitä ei tarvitse leventää seuraavan hakkuun yhteydessä . Jos muuta vaatii ,vastaa myös seurauksista. Haamu-urat on menetelmänä kuopattu jo aikoja sitten. Ei toimi.

    Jätkä

    Tiedän kyllä, miksi jotkut koheltajat tekevät ajourista kuin valtateitä ja raastavat lähellä ajouraa olevat alueet yliharvvoiksi jättäen jo 6 -7 metrin päästä eteenpäin metsän käsittelemättä tyystin. Hakkuunopeus uralta ja läheltä on moninkertainen verrattuna kurkotteluun, eikä Metsäkeskusten kontrollimittaustyyli anna oikeaa kuvaa hakkuujäljistä.

    Jos kuvitellaan, että mitataan ajouran suuntaisesti kaista, joka on viisi metriä kummallekin puolelle ajoura mukana, ja saadaan tulokseksi enskassa esin 500 r/ ha, ja  tasan urien puolivälistä saman levyinen kaista saaden tulokseksi 1500 r/ha,  Voidaan hymistellä tuloksen olevan ”ihan nappiin” Kuitenkin metsä on raiskattu

    Kone-Hemmo voi paukutella henskeleitään!

    Oikea  harvennusjälki pitäisi olla se että otetaan ympyräkoealat keskeltä ajouraa, vaikkapa puolen aarin koealoina. Koealan säde = 399 cm. Tulos pitää olla enskan jälkeen 5 – 6 runkoa / koeala. Samat lukemat myös urien puolivälistä!

    Puuki

    Hyvin toimi vielä alle pari vuotta sitten haamu-urilta hakkuukin e-puun hankinnassa. Voi olla että ehkä vasta sen jälkeen lopetti toimintansa jossain päin, siitä en osaa varmaksi sanoa mitään.

    Tutkimusten mukaan norm.ensiharvennuksen jälkeen tehtävässä 2-harvennuksessa yleensä puiden etäisyydet toisistaan on jo niin suuret, että urien sijoittelulla (norm. käytössä olevin uravälein) ei ole merkitystä metsän jatkokehitykseen puiden kasvun osalta.  Voi olla joskus noinkin kuin suorittavan ongelmametsässä, että joutuu tekemään uraa leventäen vanhaa joka on pahimoilleen tehty suorissa rivissä kasvien puiden väleihin ensiharvennuksella, jos on esim. pohjanmaan sarkametsäkuvio käsittelyssä, kun metsään ei sovi kuin yksi pitkä ura.

    Jätkä

    Kun enska on tehty ”Puukin menetelmin”, on kakkonen helvetin helppo tehdä kunnolla. Eli uudet urat uusiin kohtiin!

    Näyttää olevan niin, että mikään ei ole niin yksinkertainen kuin metsäkonekuski!

    Menninkäinen

    Kyllä kesällä onnistui hyvin toinen harvennus ilman ylileveitä ajouria. Enska tehty manuhakkuuna ja ajettu traktorilla. Sitä voi manuenskaa tehdessä jo silmäillä mitkä puut lähtee seuraavaksi ajouran varrelta kun tullaan isommalla kalustolla paikalle.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hyvä tarkennus Puukilta. Korjuun hinnoittelussa kokonaissaanto per leimikko on tärkeä ja tietenkin myös muut leimikon vaikeustekijät. Lisäksi tuntematon muuttuja: isännän/emännän vaateliaisuus. 🙂 Tuohon monen muuttujan optimointiprobleemaan on olemassa taulukoita tai ohjelmistoja, joiden avulla koneyrittäjä voi laskea tarjouksensa.

    Myös Jätkältä hyvä tarkennus korjuujäljen mittaamisesta ja urien sijoittelusta.

    suorittava porras suorittava porras

    Aika onneton tuntuu jätkänkin tietämys konehommista olevan. Hävettää opettajakollegoiden puolesta. Koneen valmistajan tarjoamat ilmaiset lounaat ja illanvietot (/Sampo)ovat näköjään tehneet neljännesvuosisata sitten tehtävänsä.

    Nykyiset koneet ja niiden tarjoamat mahdollisuudet eivät tunnu kiinnostavan. On ihan eri asia tehdä työtä ulottuvalla ja tarkasti toimivalla koneella uralta käsin verrattuna siihen ,että on ajeltava ristiinrastiin palstan sisällä pomimassa lyhyen puomin ulottumattomissa olevia puita ja pahimmillaan repiä runkoja poikittaisliikkein ,jotta niitä saadaan edes jotenkuten ajokoneen ulottuville. Kunnon vehkeillä toimitaan tukevasti ajouralta käsin kaatamalla rungot uralta poispäin ja puimalla kasat turvallisesti puomin alle. Viimeisenä toimenpiteenä ennen siirtymistä tuodaan hakkuutähde ajouralle ja jatketaan matkaa. Ura tulee kerralla kuntoon ja palvelee korjuuta koko kiertoajan ilman lisätoimenpiteitä. Kolhut minimoidaan valmistamalla puutavara puomin linjassa koko ajan kuljettajan näkyvissä . Tämä tietysti paikassa ,jossa on riittävästi tilaa. Kasalle voidaan myös siirtää puita pystyasennossa ,jolloin ei tarvitse kaataa puita toivottoman ahtaisiin väleihin. Tässä vakaa alusta ja tehokas kuormain ovat takeena onnistumiselle.

    Yleisesti näyttää unohtuvan ,että pienialaiset ensiharvennukset eivät ole kannattavia korjata millään menetelmänä -pl oma työ- erikseen. Ne jäävät korjaamatta ,jos muuta hakkuuta tekemään tuleva kone ei kelpaa. Tämän vuoksi se vähintään keskiraskas kone on viisasta hyväksyä harvennukselle. Raivaamalla työmaa hyvään kuntoon mahdollistetaan myös työn onnistuminen.Ajatuksella ,että pienelle koneelle ei tarvisisi raivata ja tämän vuoksi vastustetaan riittävän kookkaita laitteita , ei nykymaailmassa ole sijaa. Hommat jää tekemättä ja harvennusrästit lisääntyvät.

     

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 71)