Keskustelut Tekniikka ARTOLLE. 555fxt raivurin säätäminen

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 37)
  • ARTOLLE. 555fxt raivurin säätäminen

    Moi kaikille muillekkin..
    Tähtiavaimella jos säädän tuota kaasutinta niin pitääkö ne talttapääruuvit olla auki asennossa? Arto sanoit jossain 545 mallissa olleen 15minuuttia auki H-ruuvi ja L-20-25min auki.

    Omassani oli erään liikkeen säädön jälkeen 2,5 kierrosta H ruuvi auki ja L ruuvi vajaa puoli kierrosta. Nyt on tilanne ettei käy ollenkaan hyvin. Mutta reilu kierros L ruuvi auki ja nyt toimii.

    Mutta mitä tuo minuutit tarkoittaa säädössä. Jos laitan H-ruuvia auki 15min eli vajaa puoli kierrosta niin ei toimi alkuunkaan.

  • Nuorimetsämies Nuorimetsämies

    Eli nyt on keskellä olevat talttapää kantaiset ruuvit täysin auki ja tähtiavaimella säädetty H 2,5 kierrosta ja L oli sen puoli. Pitääkö nyt sillä tähtiavaimella kääntää molempia kierros ja pitääkö vielä kääntää talttakannoista siitä suuttimen keskeltä jotain? Ne on nyt auki asennossa täysin.

    Ja onko nyt 30min suuttimella puolikierrosta?

    Nuorimetsämies Nuorimetsämies

    Eli taltta meisseli kantainen keskellä kiinni ja tähtisuutin avaimella myös kiinni ja siitä sitten kenties tähtiavaimella kierros auki. Säätääkö talttakantainen ruuvi eriasiaa kuin se jota käännetään tähtimeisselillä.

    Eli nyt että kaikki ymmärtää tähtimeisselin oikein eli sillä saadaan liikkumaan se ulko osa suuttimesta.Talttakanta keskellä tekee vain pienen liikkeen.

    Nuorimetsämies Nuorimetsämies

    Eli jos nyt oikein ymmärsin niin sen voisi heittää metsään ne rajoitin holkit. Hämää vaan kun rajoitinta pitää kääntää että saa talttakantaisesta lisää liikettä. Meneekö arto metsään? Ja millainen homma menossa?

    Nuorimetsämies Nuorimetsämies

    Onko arton sahoja säädetty kierroslukumittarilla? Tuo sahani kävi sellaisessa merkkiliikkeessä jossa ei sitä ole kun erikseen sitä kysyin. Tuossa 555 tulee kierrosluvun rajoitus peliin jossain kohdilla ja kuulostaa kuin kävisi rikkaalla. Miten se sitten säädetään tarkalleen jos mittaria katsoo, varsinkin kun jo pelkkä rajoitinkin kuulostaa kuin H-ruuvi olisi liian auki. Eipä taida kannattaa mittarilla säädellä jossei osata ilman sitäkään säätää..

    Raaka-Aarne

    Yritetäämpäs vielä vähän selventää asiaa, että maallikkokin ymmärtää. Eli 555FXT:ssä kierretään ensin H- ja L-suutin kokonaan kiinni. Siitä sitten kumpaakin 1 kierros takaisin aukipäin. Sen jälkeen lähdetään tekemään säätöä kiertämällä H-suutinta kiinnipäin. Puoli kierrostakin voi kiertää ilman vahingon vaaraa.

    Olenkohan ymmärtänyt oikein?

    Raaka-Aarne

    Raaka-Aarne

    Miten muuten on, pätevätkö nämä samat säätöohjeet myös Huskun 355fxt raivuriin? Eli Arton asiantuntemusta huudetaan taas kehiin.

    Raaka-Aarne

    Raaka-Aarne

    Juu, kyllä putken irrotus onnistui, ja Arton ohjeilla tietenkin. Hommasin ihan sitä tarkoitusta varten sarjan kuusiokoloavaimia, joita käännellään hylsysatsin räikällä. Käytin koneen kuumaksi ja lähtihän se auki, vaikka tiukassa olikin. Eihän tuo kovin karstaiselta näytä, mutta meinaan kuitenkin yrittää polttaa sitä saunan pesän hiilloksella.

    Raaka-Aarne

    Iron Man Iron Man

    Ostappas Marokon-kauhu stihl niin ei tarvitse säätöjen kanssa pelehtiä.

    Nuorimetsämies Nuorimetsämies

    Omassani on nyt kierros ja vartti L-ruuvi auki ja H-ruuvi 2kierrosta auki. Ei toimi millään puolen kierroksen tai kierroksen aukenemalla omani ainakaan.

    Jätkä

    Hyvä perussäätö on yleensä molempia suuttimia yksi kierros auki ja T-ruuvia kierroksen verran kiinnipäin. Kone käyntiin ja jos se käy kohtuullisesti, lämmitetään käyntilämpöön.
    Jos terä pyörii reippasti, avataan T-ruuvia sen verran, että se rauhoittuu ja aletaan säätää tyhjäkäyntiä.
    L- suutinta käännetään sellaiseen asentoon, että tyhjäkänti kuulostaa hyvältä ja kestää antaa kaasua.Kun tyhjäkäynti on säädetty L- suuttimella mahdollisimman nopeaksi, sitä avataan karvan verran. Sen jälkeen taas T-ruuvilla tyhjäkäynti sopivaksi.
    Sitten H-suuttimen kimppuun. Seos sellaiseksi, että kierrokset ovat kaasu pohjassa mahdollisimman korkeat. Sitten rikastetaan H-suuttimella ihan pikkuisen, sen verran, että kone käy kaasu pohjassa ”nelistäen”.
    Noin säädetyn sahan pakoputki ei tukkeudu 2%:n bensalla ja Huskun tankillinen kestää pari tuntia vaikka kuinka huudattaa.
    Sitten onkin jo tankkauksen ja terottamisen aika.
    L-suuttimella säädetään tyhjäkäyntiseosta, H-suuttimella tehokäyntiä ja T-ruuvilla kaasuläpän asentoa tyhjäkäynnillä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 37)