Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 3,081 - 3,090 (kaikkiaan 3,124)
  • Aukon tuottomenetelmät

”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

• Visakallo Visakallo

Kai Tolopainen sentään muistaa, miksi kasvatan kylvömänniköitä, enkä istuta niitä?

Visakallo Visakallo

Mikäs siinä hirviaidassa jäi Tolopaisella epäselväksi?

mehtäukko

Ettei lukijalle jää epäselväsi, todetaan tämä: on olemassa hyvin selkeät metsänkäsittelyohjeet, joilla puuston kasvu saadaan maaliinsa vähimmin riskein.

V-kallo edustaa omimiaan tapoja, kuten tiheän ison taimikon ennenaikaista koneellista korjuuta. Urat, vauriot, riskit  ja ravinnetappiot heittävät sen tappioputkeen. Puuston kunnollisen järeytymisen odotus on se toinen tie, jolloin sato on kypsää.  Valinta lienee helppo, vaikka toitotus alimittaisen puuston hehtaarikertymillä enimmillään urilta yritetään häivyttää faktat.

Visakallo Visakallo

Käyttämäni tapa on osoittautunut erittäin hyvin toimivaksi ja siitä on yli 20 vuoden kokemukset, eli suurin osa aikoinaan energiapuuharvennetut alueet on harvennettu toisen kerran. Hirvien talvilaidunalueilla männikköjen uudistaminen ja kasvattaminen vaatii sellaisia toimintatapoja, joissa saavutetaan riittävän hyvä lopputulos. Olen tässä onnistunut, ja olen elämäntyöstäni tältä osin ylpeä. Tappioputkesta ei voida missään mielessä puhua. Olen metsieni hoidossa pyrkinyt tietoisesti 80% kiertoaikaiseen tukkiprosenttiin, ja olen näyttänyt siinä myös onnistuvan. Ensiharvennuskertymä, joka on vain kuitua/energiapuuta edustaa metsissäni kiertoaikaisesta kokonaiskertymästä puulajista riippuen 5-8%, ja rahallisesti vain 2-3%, joten kovin merkittävästä asiasta tässä ei puuntuottajan kannalta ole kysymys. Palstan konekorjuun edustajien mielipiteet ovat ymmärrettäviä, mutta eivät kaikissa tilanteissa sellaisenaan palvele puuntuottajan etua. Onneksi erilaisia hyvin toimivia ratkaisuja on löytynyt myös sieltä korjuupuolelta. Motokorjuu alkoi metsissäni jo 43 vuotta sitten, eikä ongelmia ole sinä aikana ollut. Yhteistyö puunkorjaajien kanssa on aina toiminut moitteettomasti.

suorittava porras suorittava porras

….mutta niitä energiapuuharvennettuja kuvioita ei ole vielä päätehakattu ja lopulliset tulokset on nähtävissä myöhemmin. Olisi mielenkiintoista nähdä myös tuloksia hakkuukertymistä toisen harvennuksen jälkeen.

Enimmäkseen energiapuuharvennuksen kohteet ovat näyttäneet samankaltaisilta harvennuksen tuloksena,kun lukijoiden kuviin viimeksi postaamani tapaus.

Jos kaikki metsät hoidettaisiin  (jätettäisiin hoitamatta) tavoitteena korjata energiapuuta , oltaisiin huonommassa tilanteessa ,kun jk:n tuloksena konsanaan. Molemmissa menetelmissä vältetään raivaussahan käyttämistä. Kaikki syyt vältellä suositusten mukaisia oikea-aikaisia toimenpiteitä ovat tekosyitä.

Visakallo Visakallo

Kokoan suorittava hakkuukertymät niistä 2.harvennuksista, (koivikoissa myös 3. harvennuksista) kun ehdin. Kuvioita on aika runsaasti.

Heh, et kai suorittava nyt tosissasi väitä, että minä olisin vältellyt raivaussahan käyttöä?!

Tolopainen Tolopainen

Miten hirviaita tehtiin, Visakallo yrittää väittää tehneensä hirviaidan omin käsin. Kyllä sen on muut tehneet alusta loppuun.

Visakallo Visakallo

Jahas, Tolopainen tarvitsee siis tarkemman työselostuksen hirviaidan teosta:

Tarvikkeiden, eli 50/2500  kestopuutolppien, sähköpaimenen, nauhojen, sekä eristimien hankinnan ja kuljetuksen hoidin itse. Tein rautakangella maahan reiät ja löin tolpat pystyyn puolison avustaessa tolppien jaossa ja nauhojen levityksessä alueen ympärille. Minä kiinnitin eristeet akkuporakoneeseen sopivalla työkalulla tolppiin, ja puoliso kiinnitti nauhat eristimiin. Lopuksi käytiin sähkömies-vävyn kanssa tekemässä maadoitukset ja muut kytkennät, ja tarkistettiin aidan jännitteet, eli vällypäivät tulivat siltä osin vävyltäkin suoritettua!

Tolopainen Tolopainen

Loistavaa, sitä arvelinkin, että rouva oli mukana.

Visakallo Visakallo

Miksi ei olisi ollut? Rakkaushan saa vetämään vaikka risukarhia kivikossa!

Esillä 10 vastausta, 3,081 - 3,090 (kaikkiaan 3,124)