Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 4,101 - 4,110 (kaikkiaan 4,200)
  • Aukon tuottomenetelmät

”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

• jupesa

Jk-”matematiikka” on puutaheinää.

Visakallo Visakallo

Perko: ”Minun ei tarvitse rakentaa tehdasta uudestaan, koska en koskaan purkanut sitä.”

Se on vain niin, että tehtaalla. kuten metsälläkin on oma aikansa. Ne on kumpikin uudistettava, jottei niiden toiminnat vähitellen hiipuisi.

Perko

Kuppi tai kaks oli viimeksi kolmeviikkoa sitten. Suosittelen  jotta  jollain virkistäisitte  ajatuksenne ovat  niin menneen tunkkaista selitystä  jolla ei ole toivoakaan  vuosituoton kohennukseen.

On jk ssa puuta  mutta akontamppauksessa on enempi heinää , onko havainto  oikein?

Jovain Jovain

Surkuhupaisaa väittämistä valitettavasti. Oliko tarkoitettu, että metsänhoidon kulut ovat samanlaista metsien tuottoon investoitavaa pääomaa, kuin ns. vaihtoehtoiset tuotot. Ei nyt sentään, taitaisi mieleisempi havainto olla. Hoidon kulut ovat metsänhoidon kuluja ja vaihtoehtoiset tuotot ovat metsien pääomatuottoa.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ei kannata jatkaa tätä jankkaamista. Jos jollain on esittää oikeita toteutuneita lukuja kasvuista ja hakkuista ja niillä järkeviä laskelmia, niin voi esittää. Tässä ketjussa aukoista ja toisessa ketjussa jk:sta.

Niitä odoteltaessa epätietoiset voisivat käydä lukemassa Tapion mh-ohjeista metsätalouden kannattavuuden laskennan osion.

Jovain Jovain

Kun AJ toimii siellä keskustelun vetäjän ja ohjaajan ominaisuudessa, toivottavaa olisi tietty puolueettomuus käsiteltäviä aiheita kohtaan.

Perko

Sekoitatte tuottavuuden  ja kasvun, onko se minun vika  ja penalty kolahtaa siitä, että olen vilpittömästi kertonut faktat.  R Ranta on useaan kertaan  kertonut ajatusvirheen johon puuntuottajat on houkutelltu.

Annelin vetäytyminen ”Tapion ohjeiden” taakse on klassinen viimeinen puolustuslinja, kun omat laskelmat on osoitettu  virheellisiksi. Viittaat vanhaan ohjeistukseen, joka on kirjoitettu juuri sille teollisuuden raaka-ainehuollon koneistolle, jota ”istutuskoulu” edustaa.
    Tapion metsänhoitosuositukset ovat hyviä biologisia ohjeita puun kasvattamiseen, mutta ne eivät ole sijoitusneuvontaa. Ne opettavat, miten tulee odottaa ropsia 30 v  ja tehdään tukkia teollisuudelle, mutta ne eivät laske, mitä metsänomistaja olisi tienannut sijoittamalla nekin rahat alussa viisaasti.  Tässä voitte itse esittää tosi tulot avohakkuun tuloksista siksi olen sivun perustanut. Niitä ei vaan ole  näkynyt. Miksi sitä ei kestä tehdä?

Visakallo Visakallo

Kyllä se Perko vaan kuitenkin on, että hyvä kasvu aiheuttaa myös sen hyvän tuottavuuden. Kaupasta kun ei saa mitään prosenteilla, mutta euroilla saa.

Visakallo Visakallo

Kuinka monta kertaa niitä tuloksia pitää Perkolle esittää? Minäkin olen jo puolenkymmentä kertaa esittänyt mittaustodistuksen tulokset eri kohteista.

Makarov

Perkolla on kauniita sanoja mutta käytäntö ei jk:ssa mene niin kuin kuvitellaan. Koneisto ajan myötä hyytyy ja ainoa keino hyytymiseen on aloittaa kaikki alusta eli taimikon perustamisesta. Sitten odotellaan taas muutama kymmenen vuotta että taimikko kehittyy isommaksi metsäksi ja aloitetaan kannattava jk harjoittaminen. Tietenkin kylillä kehutaan miten ylivertainen menetelmä se on.

Esillä 10 vastausta, 4,101 - 4,110 (kaikkiaan 4,200)