Keskustelut Puukauppa Bisnestä pienkoneella?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 69)
  • Bisnestä pienkoneella?

    Näettekö arvon palstalaiset minkäänlaista ansainta-/liiketoimintamahdollisuutta pienmetsäkoneella (Kinetic, Alstor tms.) tehtävissä ensiharvennuksissa ja muissa nuoreen metsään, vesakkoihin yms. liittyvässä touhussa?

    Allekirjoittanutta kiinnostaa ajatus varhaisesta ”eläköitymisestä” ja alan vaihdosta edellä kuvatun puuhailun pariin. Vähän tuolla hommalla pitäisi kuitenkin tienatakin.

  • mehtäukko

    Toimiva tapa on myös, että jos harvennettavaa puuta on runsaasti ylityskohdan ympärillä, hakkuutähteet puidaan sillaksi, ja ainespuut ajettaviksi kasoihin. Viimeisellä kuormalla sitten koko tukko kerralla penkalle.

    Metsuri motokuski

    Ojien täyttäminen puilla metsäkoneella ylitettäessä kuuluu jo nykyään normaali tehtäviin. Ojien aukipitäminen on jo hakkuuohjeissa .

    Kasper

    Useasti nämä ojapuut jää ajokoneelta ottamatta pois varsinkin talvella. Opetin erästä puufirmaa laitoin laskun ottamattomista ojapuista, otin itse. Maksoivat mitään tinkimättä. Pienien puuerien ajo tulee halvemmaksi ajattaa yrittäjällä tai vaikka naapurilla jos on hankkinut tarvittavan kaluston. Pienkoneet?????

    Metsuri motokuski

    Ihan perusteltu laskutus. Kyllä ojapuut pitää poistaa ja vedenjuoksu varmistaa.

    Rane

    Maastoajoneuvoprojektia pukkaa.Ehkä Puolustusvoimien ei kannattaisi yrittää keksiä telaa uudelleen vaan ottaa selvää mitä metsäalan kumitelaprojekteissa on huomattu.

    Yhteishankkeena taktista ja operatiivista liikkuvuutta – Ruotuväki (ruotuvaki.fi)

    Rane

    Tässäkin projektissa on varmasti kertynyt hyödyllistä tietoa.Siis muutakin kuin että älä laita kumitelaa metsäkoneen alle.

    Valmistussarjat ja kustannukset alenisivat jos alustakoneen voisi modifioida sekä metsä-että tappohommiin.

    Ponsse mukana OnTrack EU-tutkimusprojektissa | ammattilehti.fi

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    ”Myytinmurtajien” Jamie Hyneman kertoi Lappeenrannassa pitämällään luennolla, että hän kehitti jostain armeijan kalustosta palontorjuntayksikön. Sillä voi mennä sammuttamaan metsäpaloa tai pelastaa ihmisiä palon keskeltä. En tiedä tarkemmin millainen rakennelma on kyseessä, mutta varmaan hyödyllinen monessa tilanteessa.

    Jätkä

    Valmet yritti kehitellä kumiteloilla kulkevaa metsätraktoria, taikka kuitenkin vain metsätraktorin alla toimivia kumiteloja.

    Muistan, kuinka Paita-piiska paikallisradio teki juttuja ja toimittaja taisi koeajaakin protoa. Taisi jäädä protoksi sekin.

    Puolustusvoimien ei periaatteessa tarvitse kovasti huolta kantaa telojen jäljistä. Tositilanteessa on telojen jäljet maastossa se kaikkein vähäpätöisin murhe.

    Metsäkoneissa on sekä telojen ympäristäystävällisyys, että myös hakkuu / ajomenetelmät todellisuudessa ne avainkysymykset.

    Ratkaisu ei suinkaan ole 120 senttiset – kuusi metriä pitkät telat ja väh. kuuden metrin ajourat sekä 15 metriä pitkät puomit, vaan ”Järki käteen Mopokuskeille” ja ammattitaitoinen korjuutyömaan suunnittelu ja toteutus.

    Myös kunnollisen kaluston (Pro Silva) – hankkiminen myös pehmeille – ja kesäkorjuuleimikoille.

    Pienkalustolla – jos valmiiksi hakatun ja kasatun puutavaran ajossa tuntituotokseksi jää n. kuutio – Voi koko ajatuksen haudata ja siunata haudan lepoon.

    Itämaan ihme

    Täälläpäin isoilla yrityksillä alkaa löytyä jo aika hyvin Pro silvaa ja Sampon pikkukoneita. Veikeän näköinen Sampon ajokone, aika kirpun oloinen Buffalon rinnalla.

     

    Puuki

    Vai onko ne esim. Sammon koneet kuitenkin  keskikokoisia ?   N. 9 -13 tn kone on minusta keskikokoinen ja sitä kevyemmät  pienkoneita.   Pieniä ne tietysti on ison koneen rinnalla.  Oli miten oli , sopivat paremmin eh-kokoisiin metsiin kuin pääosin päätehakkuille suunnitellut koneketjut.     Jk:n metsiin sopii parhaiten  suuret koneet mikä voi  olla monille ”kevyen mh:n herätyksen saaneille”  yllätys.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 69)