Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • kuusessa ollaan

    Nyt ovat astuneet jo hlöautoissakin tiukemmat Euro6 päästörajoitteet, sen vuoksi uusissa dieseleissä on urea-lisäaineen tankit. Täyttöväli vaan aika pitkä, luokkaa muutama tuhat kilometriä. Työkoneissa ollut ureamoottorit jo useamman vuoden, riippuen valmistajasta.

    Jätkä

    Kun halutaan ajella sähköllä, niin ensimmäinen ehto sähköautojen yleistymiselle on se, että niiden on tultava halvemmiksi. Sähköauto on niin halpa valmistaa, kun siinä ei oikeastaan ole tekniikkaa kuin nimeksi, että pelkkä auto ilman akkuja ei voi maksaa kuin puolet bensiiniauton hinnasta.

    Kun tehdään kunnon hybridi, niin autoon asennetaan kenkälaatikon kokoinen dieselmoottori, joka pyörittää maitopurkin kokoista generaattoria, joka pitkälläkin matkalla takaa sähkön riittävyyden. Hyötysuhde tuollaisella moottorilla ja optimoidulla kuormalla olisi huippu, eikä pakoputkesta tulisi juuri muuta kuin höyryä.

    Tuollaisen yhdistelmän polttoaineen kulutus voisi olla noin litra satasella.

    jees h-valta

    Jätkä taitaa unohtaa ettei autojen kehitys tyssää sähköön. Kyllä ne varustellaan aivan yhtä mallikkaasti kuin ne dieselitkin. Kun katsoo esim. BMW:n sähköhybridin sisustusta on varmasti hintansa ottavaa laatua. Ja sillä tiellä ei loppua näy. Kyllä se moottorin osuus jo tänäpäivänä alkaa olla samaa tasoa kun paketti akkuja ja sähkömoottoritekniikka. Ei ne akut todella ole mitään Motonetin halppisakkuja.

    kuusessa ollaan

    Siinä vaiheessa, kun keksitään todella toimiva ja edullinen litiumiakun korvike, kustannustaso laskee. Jonkinlainen polttokennoon perustuva latausjärjestelmä lienee paras tällä hetkellä…ja kehittely on käynnissä.

    Dieseltekniikan rajat on jo tuleet vastaan, ilman todella erikoisia materiaaleja ja kalliita ratkaisuja ei päästä alle 150 g/kWh kulutuslukemiin.

    Jätkä

    Joopa. Kun moottorin jakohihnan / ketjun vaihtotyö maksaa jopa 15 tuhatta, tai tehdasuuden moottorin hinta on useita kymmeniätuhansia. on jonkun BMW:n muovisisuksien valmistuskustannus luokkaa hilkkuja. 55 Kilowatin sähkömoottoreita saa tonnilla kpl ja se on siinä.

    Akkutekniikka tulee kehittymään niin, että isommatkaan ekut eivät paina kuin murto-osan nykyisiin auton akkuihin verrattuna, eikä niissä ole mitään raskasmetalleja, voi olla, että ne ovat muovipusseja joissa on nestettä, johon sähkö on varastoitu.

    Nykyautojen sisäverhoilu ei maksa tehtaalla kuin muutaman satasen, vaikka sen hinnoittelussa käytetyn kertoimen lukema onkin varmasti lähempänä sataa, kuin viittäkymmentä. Varsinkin varaosina.

    arto arto

    Nyky sähköautojen akut vielä patterilla Li-lon tyypin pattereita jonossa paljon kytketty yhteen.

    Tolopainen

    Sähköautojen akut vastaavat varausteholtaan samaa kuin henkilöautoon laitettaisiin mopon tankki, ei taitaisi kauppa käydä. Sähköautojen pitäisi nykyisin olla halvempia kuin polttomoottoriautot, jotta hinta olisi suhteessa käytettävyyteen.

    Jätkä

    Niinpä. En tajua, mitä järkeä on ”Hybridiautossa”, jonka polttoainekulutus on isompi kuin jonkun pelkällä polttomoottorilla toimivan, mutta hinta sillä on kolminkertainen.

    Siis mistä ostaja silloin maksaa sikamaista hintaa? Siitä, että saa leuhkia omistavansa hybridiauton.

     

    jees h-valta

    Jätkä taitaa unohtaa että siihen sisustukseen kuuluu myös tietotekniikka ja sen osuus auton hinnasta tuleekin olemaan varmasti se kallein kaikkine antureineen ja sensoreineen ja tutkineen. Ja tuo hybridiauton kulutus on aivan tuulesta temmattu. Kyllä se kulutukseltaan on pieni ja aina vain pienenee kun akut kehittyy.

    Jätkä

    No nimeäppäs Jeessi edes yksi hybririauto, jolla onnistuu tempaista suomi päästä päähän alle vuorokaudessa ja kulutus jää alle 4 litraa bensiiniä  satasella. Minulla oli sellainen diesel -Jetta, joka hörppäsi 3,8 litraa satasella ja vauhtia oli enemmän kuin lakisallii.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 172)