Keskustelut Metsänomistus EU:n metsäpolitiikkaa

  • Tämä aihe sisältää 2,380 vastausta, 91 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Perassic ParkPerassic Park toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,291 - 2,300 (kaikkiaan 2,380)
  • EU:n metsäpolitiikkaa

    Hamuaako EU jo kohtuuttoman paljon päätösvaltaa sen suhteen, miten Suomen metsiä käytännön tasolla hoidetaan, metsäneuvos Heikki Granholm?

    http://areena.yle.fi/audio/1-50799758

    EU:sta on tulossa paljon lainsäädäntöä joka koskee metsiä: LULUCF-asetuksen tarkennus, biodiversiteettistrategia (mm. suojelupinta-alan tavoite 30 %), kestävän rahoituksen kriteerit ja ilmastopaketti. Haastattelussa taustaa.

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    http://www.luke.fi/fi/uutiset/metsien-kasvu-mukana-vain-valillisesti-eun-ja-sen-jasenmaiden-metsastrategioissa

    EU-maiden tavoitteet metsille poikkeavat toisistaan.

    Alustavien tulosten mukaan tutkimuksen jäsenvaltiot voidaan jakaa metsiin liittyvien tavoitteiden perusteella kolmeen ryhmään: 1. Aktiivinen metsänhoito ja kestävä puuntuotanto, 2. Metsien monikäyttö ja luonnonläheinen metsänhoito, 3. Agrometsätalous ja muut ekosysteemipalvelut kuin puuntuotanto.

    Ola_Pallonivel

    Mikähän tuossa on ollut tarkoitus? Avosuolle kaivettu uudet isot ojat, jotka sitten tukittu? O_O

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Keskustelua EU:n kestävyyssääntelystä. Finnwatchin mielestä se on yksiselitteisesti hyödyllistä eikä sitä pidä vastustaa.

    Kommentti:

    ”Kestävyyssääntelyn tavoitteet ovat kieltämättä hyvät. Kannattaa muistaa, että yritykset ovat jo tehneet edistysaskelia alalla ainakin jo 1990-luvulta lähtien. Ympäristöjohtamisen kursseilla käsiteltiin silloin ympäristöjärjestelmiä ja niihin liittyviä laatustandardeja. Ainakin jokainen iso yritys alkoi raportoida ja pyrkiä myös vähentämään vaikutuksiaan. Metsätaloudessa samaa asiaa toimittavat metsäsertifikaatit. Sen jälkeen raportointi on laajentunut ns. ESG-puolelle, jossa huomioidaan ympäristön lisäksi sosiaaliset vaikutukset. Ollaan edelleen kestävän kehityksen kehikossa: taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen (ympäristö).

    Joitakin erikoisuuksiakin alalta löytyy. Esimerkki valtion hallinnosta: ennallistamissuunnitelmille pitää tehdä SOVA-lain mukainen ennakkoarviointi, joka kattaa vain ympäristövaikutukset. Miksi näin? Eikö olisi tärkeää arvioida myös sosiaaliset ja talousvaikutukset? Mielestäni itse suunnitelman tulisi sisältää arvio näistä vaikutuksista, ja suunnitelman laatijoilla itsellään on parhaat edellytykset tähän työhön.

    Ongelmana kestävyyssääntelyssä ei ole seuranta ja raportointi, se pystytään todennäköisesti järjestämään järkevällä ja kustannustehokkaalla tavalla. Yrityksillä on tästä kokemusta ennestään. Meillä on hyvät pitkäaikaiset luonnonvaraseurannat. Esimerkiksi ennallistamissuunnitelman edellyttämät mittarit saadaan selville.

    Ongelmaksi voi muodostua mittarien tulkinta, raja-arvot ja korjaavat toimenpiteet. Miten esimerkiksi saadaan parhaiten metsälintuindeksi kasvuun? Metsäsertifikaateissa puolestaan on vaatimus, että metsien tulee säilyä hiilinieluina. Vaatimus johtaa pitkään sovellettuna metsien vanhenemiseen ja tuhoriskien kasvuun.”

    http://www.hs.fi/mielipide/art-2000010846398.html

    Kurki Kurki

    Liittokansleri Merz kaataa EUn hullun metsäkatoasetuksen.

    Raportointivelvollisuus?

    Tämä riskiluokitus vapauttaisi eurooppalaiset metsätoimijat käytännössä lähes kokonaan asetuksen aiheuttamista raportointivelvoitteista ja niiden aiheuttamista kustannuksista.

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/e4ed4042-ab03-4a4a-a071-c44e74de853f

    Visakallo Visakallo

    Ola_Pallonivel: ”Mikähän tuossa on ollut tarkoitus? Avosuolle kaivettu uudet isot ojat, jotka sitten tukittu? O_O”

    Kieltämättä aika erikoiselta näyttää! Onkohan nyt kysymyksessä uudenlainen ”suhdannesuo” eli tarvittaessa ojat voidaan nopeasti aukaista ja ottaakin suo turpeennostoon?

    140ärrä

    Vieressä kun näkyy olevan turpeennostossa ollut alue, niin liekö tarkoitus tuoda noilla ojilla vettä jo aiemmin kuivumaan alkaneelle alueelle?

    Visakallo Visakallo

    Ilmeisesti tuonkin operaation olemme jo maksaneet, tokko sitä kaivinkonemies on vain aikansa kuluksi askaroinut?

    leku

    muistaakseni neovan hommia, taisi jo nousta älämölö ely keskustakin myöden hommista..

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kiitos Nostokoukku kysymyksestä vesistövaikutusketjussa. Tässä ketjussa näkyy myös olleen keskustelua turpeesta.

    Syyllinen päästötavoitteisiin ei ole Venäjä vaan YK:n ilmastosopimus, jonka Suomi muiden mukana allekirjoitti. Sitä ennen oli jo Kioton sopimus, jonka myötä yksittäisten maiden suoriutumista alettiin seurata alkaen vuodesta 1990. EU:lla on lisäksi omat ilmastotavoitteet, joihin pääsemistä seurataan samoilla laskelmilla kuin YK:n puitteissa sovittuja tavoitteita.

    Nyt olisi jotenkin selvittävä ensimmäisen laskentakauden nieluvajeista joita on ainakin Suomella, Ruotsilla ja Saksalla. Tämän vuoden hakkuumäärät jäänevät hieman pienemmiksi kuin edellisten vuosien joten saadaan hiukan helpotusta laskentaan vuosille 21-25. Venäjä ja Kanada ovat sikäli erikoisia pohjoisen havumetsävyöhykkeen maita, että ne kunnostautuvat suuren luonnonmetsien osuutensa vuoksi hiilen varastoijina, mutta eivät hiilinieluina.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Keskustelua nieluvajeista Hesarissa. Timppa mukana menossa, hyvä! Omia hajahuomioita tässä…

    http://www.hs.fi/politiikka/art-2000011502644.html

    1. Epävarmuutta on myös liittyen turvemaaperän päästöihin, joissa on suuri absoluuttinen nousu viime vuosina. Tilastokeskus julkaisee kasvihuonekaasujen inventaarion maaraportin. Siinä inventaarion kokonaisepävarmuus on muistaakseni kymmeniä prosentteja puoleensa – kohtalaisen suuri määrä hiilineutraaliuden arviointiin.

    Ehkä riittäisi kun jokaisessa EU-maassa liikuttaisiin kohti hiilineutraaliutta, mutta kukin omassa tahdissa. Huomioiden sen, että ilmasto on yhteinen maapallon asukkaille. Vaikka EU on tässä merkittävä toimija, meidän ei kannata kutistaa talouttamme liikaa; mikä on liikaa, se on poliittinen päätös. Nyt muu maailma ei tee toimia EU:n kanssa samassa tahdissa. Jos tästä saataisiin edes jotain etua vihreinä investointeina – mutta nyt vaikuttaa siltä että ei saada, vaan sillä alalla suurin hyöty menee Kiinaan.

    Poliittisen konsensuksen saavuttaminen on vaikeaa. Jokaisen jalostetun puukuutiometrin kerrannaisvaikutukset on arvioitu 200 euroksi kansantaloudessa. Yksi miljoona vähemmän hakkuita olisi 200 miljoonaa vähemmän ja 10 miljoonaa jo 2 mrd vähemmän.

    Yhtälö alkaisi ratketa, jos arvioidaan kuinka paljon lisää metsämaata tarvitaan suojeluun, ennallistamiseen ja voimalinjoiksi, kuinka paljon hiilinieluiksi ja loput jäisi tavalliseksi talousmetsäksi. Talousmetsäalueella pitää tämän jälkeen toimia omistajan tavoitteiden, metsänhoidon suositusten ja metsäsertifikaattien mukaan. Oletettavasti näin saataisiin metsistä maksimimäärä erilaisia hyötyjä.

    2. Satelliitti näkee kai kunkin maan alueella vuoden aikana puiden kasvuun sitoutuneen ja toisaalta esimerkiksi liikenteessä päästetyn hiilidioksidin erotuksen jollain aika kehnolla tarkkuudella. Satelliitilta jää kuitenkin näkemättä tärkeä hiilinielun määrääjä, eli vuotuiset hakkuut ja metsäteollisuustuotteiden vienti. Myös esimerkiksi turvemaapeltojen typpioksiduulit.

    Meidän päättyneen puun tuonnin verran jäi ehkä Venäjällä hakkaamatta, ellei joku muu ostanut sieltä vastaavaa määrää puuta. Samaan tapaan meidän tulevat vähennykset siirtyisivät vähintään osittain muihin maihin ja maanosiin, jolloin hyöty maapallon ilmaston kannalta vaatii aika hyvää mielikuvitusta.

    Hiilineutraaliushimmeli eli ilmastolaki perustuu siihen, että metsien ja muun maankäytön nielut ovat yhtä suuret kuin ovat muut päästöt yhteensä. Miten tämä yhtälö ratkaistaan kansantaloudellisesti järkevimmin? Ollikainen ym. esittivät, että metsänomistajille voidaan maksaa hiilinielukorvausta ja sen myötä puun tarjonta alenee. Monimuotoisuus kohenee esimerkiksi ennallistamalla, jolla saadaan runsaasti lisää pinta-aloja vähintään osittaiseen suojeluun. Mutta mitä sanovat puun käytön vähentämisvaateista metsäteollisuuden osakkeenomistajat, jotka odottavat tuottoa jätti-investoinneilleen?

Esillä 10 vastausta, 2,291 - 2,300 (kaikkiaan 2,380)