Keskustelut Metsänhoito Hakkuujälki

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 206)
  • Hakkuujälki

    Uudessa Metsälehdessä on oivallinen kirjoitus heikosta hakkuujäljesta ensiharvennuksilla. Heikon jäljen aiheuttaa liian isot koneet. Tästä olen aiemminkin kirjoittanut ja osa täällä ymmärtänyt, osa naureskellut. No nyt jutussa asiantuntijat nostava aivan samoja ongelmakohtia esiin:

    Ajourat vievät neljänneksen pinta-alasta ja urien välistä ei voi juurikaan poistaa puita ettei mennä alarajoista läpi.

    Leveät suorat ajourat, tuulitunnelit.

    Tuleva tukki% kärsii.

    Liiallinen harvennus jotta saadaan ison koneen kuluja peittoon.

    Haaste lienee se, että kuka leikin maksaa

  • jees h-valta

    Mehtäukko, se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että minunkin ongelmapalstani ainut ongelma on ollut täysikokoiset korjuukaluston välineet.

    Tolopainen

    Jotkut ostavat itselleen ongelmia. Toimivat kuin suomalaiset valtionyhtiöt.

    mehtäukko

    ”…ongelmapalstani ainut ongelma..” ei korjaannu sillä, että ongelmaa koetetaan sysätä muille! Ratkaisu on tehdä työt itse, tai jättää moiset hatelikot ”kesannoksi”.

    Aiemmassa keskustelussa painotin koko ajan ammatillisia otteita kaikkiin vaiheisiin Onko edellä kuvattu sitä? Kuten ML  jutussa näette, edellisellä sivulla on ”silmiä avaava siirto”, jossa myhistyksen leipiin asettunut työnjohtaja poseeraa yleiskoneen vieressä (JD 1170 tai 1270). Joka tapauksessa kone on 700 millin renkailla kolmen metrin lukemassa ja teloilla yht.+ 30cm. Tämä samainen myhistyskenttä valvoo omia ja valtakirjakauppoja mm. korjuujäljestä. Seuraavalla sivulla onkin juttu”nykykoneet liian isoja..” Ymmärtääkö lukija irvokkuutta?

    Kuski tekee ne 5metrin ja yli- hotut, ja siinä voi puolustautua vain keli-ja maastovaikeuksien takia. Muu on täysin paskapuhetta.

    Puuki

    Ostaja ”puolustautuu” yleensä sillä, että kone on sen kokoinen kuin on ja sillä tehdään kaikki kuviot.  Puuttuu se metsään sopiva koneketju , kun yleensä sitä ei ole hommattu tekemään erikseen  niitä sopivia kohteita.  ( Se  vaatisi yleensä myös mo:lta ” aikaa ja tupakkia” ja vähän muutakin)    Esim. eräässä kaupassa  iso päätehakkuukoneketju ”hoiti homman” jättämällä korjuun tekemättä leimikkoon kuuluneen harvennuskuvion avon reunalta. (Ja hakkasi vähän isomman alan aukoksi toisesta kohtaa kuin oli sovittu ja merkattu maastoonkin).

    Rane

    Skorppari ja h7.Mikä työjäljessä paranisi konetta pienentämällä?

    Kuusikon ensiharvennusta suojakelillä ja leppiä perkuleen paljon. Ponsse Scorpion King H7 – YouTube

    Rane

    Eli kun työskennellään nykykoneilla joissa kuljettaja istuu/katselee puomin suuntaisesti eikä esim 3 metriä kuormaimen takaa niin tarve tehdä ajoura tarpeettoman väljäksi vähenee radikaalisti..

    mehtäukko

    Puukin esimerkki on aiheeseen absurdi. Konekko päätti olla tekemättä harvennusta??!

    Puuki

    Asiayhteydestä voinee päätellä että ei kone vaan koneen kuski.  Ehtivät viedä harvesterin pois eikä harvennusta kannattanut sen pienehkön (alueen) koon takia enää palata tekemään varsinkaan sillä liian isolla koneella.  Tiedonkulun mahdollisesta katkeilusta tj:n ja kuskien välillä en tiedä tarkemmin.  Asia ja korvaus on sovittu firman kanssa.

    mehtäukko

    Kaikenlaisilla vekottimilla voi tulla ammattitaidottomissa käsissä sutta ja sekundaa. Esim. tiehöylällä tulee niin kesä- kuin talvikunnossapidossa ammattilaisella taatusti priimaa. Iso traktori,alusterä tai iso lana vaatii kuskilta enemmän samaan tulokseen. Pikku vehkeillä se on toivoton tapaus.

    Puunkorjuussa asia on täysin sama. Kustannustehokkuus aika-ikkunalla, että ketju toimii kannolta tehtaille, ei anna jossittelulle muuta kuin ajan vietettä.

    Laadun tiedostaminen on ammattimaisuutta.

    Puuki

    Laadun tiedostaminen on ammattimaisuutta.

    Niinhän se on. Myös metsän ja mo:n kannalta katsottuna.  Korostuu juuri esim. eh-metsissä ja erityisesti hankalissa korjuuolosuhteissa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 206)