Keskustelut Metsänhoito Hallitusneuvottelut

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 2,372)
  • Hallitusneuvottelut

Orpo kysyy.

Millä konkreettisilla keinoilla parantaisitte suomalaisen ruuantuotannon ja metsätalouden tulevaisuutta?

Mitä raati vastaa?

Nyt olisi aika ottaa kantaa.

• puutuomas puutuomas

Metsureiden häpeällisesti jälkeenjääneeseen tessiin kerralla ja kiireesti, vähintään 100% korotus. Syrjäseutujen kuihtumiskehitys loppuisi siihen ja thaimaalaiset voisivat lähteä takaisin kotimaahansa. Myöskin metsätilat ohjautuisivat rahastoilta takaisin omatoimisille tekijöille, ulkopuolisen metsänhoitotyön kalleuden vuoksi. Metsä sertifioinneissakin pitäisi painottaa eniten metsänhoitotöiden sosiaalista kestävyyttä (kunnollista palkkatasoa).

Tolopainen Tolopainen

<p>Onpa yksinkertainen ratkaisuesitys. Kun metsureilta ovat loppuneet työt, sen takia että työ on liian kallista eikä sitä kukaan enää osta. Kustannuksille ei löydy maksajia, kannattaa siirtyä lasikoppiin tai muihin hommiin, joissa on töitä ympäri vuoden sisätiloissa ilman haalareita.</p>

Visakallo Visakallo

Sen verran kysyn Jätkältä, että ketä minä oikein kadehdin? Itse en itse sitä suoraan sanoen tiedä. Toiseksi, eihän mistään rahojen korvamerkinnästä ollut kysymys, vaan maksetuista summista. Jos joku sanoo maksaneensa oman eläkkeensä, voi toki olla sen verran rehellinen, että kertoo minkä kokoisen osuuden on siitä itse maksanut. Taisihan tuolla edellä joku tolvana väittää jopa sitäkin, että valtio kustantaa kokonaan viljelijöiden eläkkeet.

Tolopainen Tolopainen

En minä ainakaan itse myel eläkettäni maksanut, kyllä sen maksoi valtio tukien kautta, kun oli maksutkin aika pienet.

Visakallo Visakallo

Niin, kannattaa ehkä päivittää noita myel-tietojakin ihan nykyaikaan. Kyllä nekin maksut ovat jo tällä vuosituhannella olleet jo aivan vertailukelpoiset muihin alojen eläkemaksuihin verrattuna. Talopojan tappotahti on jatkunut tasaisena 3 kpl /vrk edelleen. Yli miljoonasta on tultu alle 40 000 muutamassa vuosikymmenessä, eli 4% on jäljellä lähtötilanteesta. Sitä voisi varmaan vastaavasti suhteuttaa metsureiden määrän vastaavaan muutokseen.

Tolopainen Tolopainen

Olisiko muunlaisessa kehityksessä ollut mitään järkeä, kun karjatilojakin on vielä liikaa useita tuhansia.

Jätkä Jätkä

Perko:”Työntekijän maksuosuus vuonna 2023 on:

• alle 53-vuotiailla 7,15 %
    • 53–62-vuotiailla 8,65 %
    • 63 vuotta täyttäneillä 7,15 %.”

KAIKKI tuo maksuosuus pidätetään palkansaajan palkasta.

MUTTA tuo ns työnantajan osuus maksetaan siitä osasta, joka muuten jäisi lihottamaan työnantajan kukkaroa. Se osuus on maksamatta jäävää palkkaa, jonka työntekijä on tienannut ”Virman piikkiin”.

Työnantaja ei maksa ”Omista rahoistaan” mitään, ellei yritys ala jo olemaan loppusuoralla  ja selvitystilassa. (Silloin ei kylläkään ole kassassa killinkiäkään, jos vararikko on ollut syynä.)

Visakallo Visakallo

Malta mielesi Tolopainen, kyllä ne karjatilat siitä vähenee. Kohta varmaan nähdään sekin aika, että niitä huhuillaankin lisää. Olosuhteet ovat toki hyvin erilaisia eri osissa valtakuntaa. Täälläpäin on kehitys nähtävissä niin, että karjatilojen loppuessa, vuokrapeltojakaan ei enää tarvitse kukaan. Alkaa uusi pellonmetsitysaalto.

Jätkä Jätkä

Se, että metsurien palkat ovat jääneet hävettävän alas, johtuu pelkästään puunjalostusteollisuuden ahneudesta.

Se teollisuus on niin vahva, että pystyy määräämään ostamalleen raaka-aineelle ja työlle yksipuolisesti hinnat.

Tuolla menolla edessä häämöttaa se ”paskainen loppu”, kun Metsänomistajat eivät enää myy puuta, laittavat metsät vapaaehtoiseen suojeluun korvausta vastaan. Metsurit ja Mopokuskit ovat vaihtaneet alaa, monet ovat niin käteviä, että oppivat nopeasti uuden ammatinkin jne.

mehtäukko

Hevosmiehet kertoivat, että kaikkien kilpailutusten äiti,- Metsähallitus on joutunut tekijöiden kadotessa tuplaamaan esim. kaivinkonemiesten muokkaustaksat. Jos talo on kivijalasta koneen vakuutena, se on joillekin elämän pelastus.

Esillä 10 vastausta, 991 - 1,000 (kaikkiaan 2,372)