Keskustelut Puukauppa hankintahakkuu

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 122)
  • hankintahakkuu

    Ostin 15ha metsäpalstan jossa paljon ensiharvennettavaa. Minkälaista tiliä tuosta voisi tehdä hankintakaupalla verrattuna siihen jos päästän moton irti? En elä metsästä, joten en tarvitse ns. Omalle työlle palkkaa, vaan teen puhtaasti harrastuksesta ja ilosta joten ainoastaan käteenjäävä raha merkitsee. Ajotyöstä joutuisin maksamaan muutaman satasan/100 kiintoa.

  • Tolopainen

    En aio myydä hankintapuuta alle 35€ kiinto, kun sopimus tehdään tai ei tehdä.

    Mottimasa Mottimasa

    Omat kokemukset valmiista ajourista ja motosta ovat pahimmillaan sellaiset että olipa valmis ajoura jo tai ei niin ei vit…kaan motomiestä se kiinnosta vaan uusi ura saatetaan tehä 3m vanhan viereen tai ristiin toisinpäin.

    Tolopainen

    Motohakkuista suuri osa tehdään hämärässä ja pimeässä. Ei ne kuskit lähde hankeen kävelemään ja etsimään isännän vanhoja hankintauria.

    suorittava porras suorittava porras

    Mottimasan tapaus on ihan tyypillinen . Vanhaa uraa ei kapeutensa vuoksi edes erota kunnolla . Toisaalta uran levittäminen ajokelpoiseksi vaatisi edellä mainitsemaani kokonaisen puurivin poistamista ,jollon oltaisiin 5-6metrin ajouraleveydessä . Viiden tuuman pultti ei mahdu neljän tuuman reikään. On monesti parempi tehdä urat näissä tapauksissa ristiin,jos maasto antaa siihen mahdollisuuden ja varasto on sopivassa suunnassa.

    Ihan vinkiksi kehottaisin hankintamiehiä viettämään puoli päivää nykyaikaisen keskiraskaan ajokoneen ohjaamossa . Suhtautuminen ajourien leveyteen on varmasti toinen tilaisuuden päätyttyä.

    purnu

    Sellainen vinkki, että jos et oikein ennen ole ennen tehnyt hakkuita, niin noin kahden hehtaarin ala voisi olla sopiva ala näin ensimmäisellä kerralla. Tuohonkin saa aikaa kummasti menemään. Ja ensimmäiseksi käyt tuonkin alan raivaussahalla tai moottorisahalla läpi, ja kaadat kaikki ne kuitua pienemmät puut ja räippeet, mitä ei ole erikseen tarkoitus jättää, niin maahan. Ne hidastaisivat varsinaista hakkuuta. Ja tuokin homma olisi hyvä tehdä paria vuotta ennen hakkuuta, mutta pääasia että ennen. Sitten suunnittelet ja merkkaat ne ajourat, yritä tehdä suoria, ei vinorinteeseen ja kovalle pohjalle. Jos saat jonkun toisen kaveriksi hakkuulle, niin laita se hakkaamaan ajouraa koska siinä ei tarvi miettiä mitä puita pois koska kaikki lähtee. Ohjeistat vain pituuden, paksuuden ja laadun. Puut pitää myös myydä ja se pitää tehdä ennen kuin alat hakkaamaan. Arvioi paljonko puuta lähtee ja pyydä tarjoukset, määrien ei tarvitse olla aivan samoja kuin lopullinen tulee olemaan. Tarvitset myös kaksi moottorisahaa, ettei hommat seiso jos toinen menee rikki. Jos suunnittelet kaatavasi tukkia, niin huomaa ettei niitä sitten juurikaan liikutella ja muutenkin puiden siirtely on sitä kovinta hommaa.

    Muuten antoisia hetkiä, hommahan on parasta mitä mies voi housut jalassa tehdä.

    Burl

    Mukavaa hommaahan enskan teko on. Taas haikailen savottalle, vaikka saatuani edellisen valmiiksi taisin vannoa itselleni, että tämmöiseen en enää käsiäni iske.

    Vuodessa on ehkä parikymmentä päivää, kun olosuhteet ovat kivat. Alkuvuodesta on joko lunta munia myöten tai sitten sataa vettä suunnilleen joka päivä. Kevättalvesta saattaa olla jokunen kuiva päivä, nämä ovat upeita olla metsässä. Kesällä sataa vettä tai on kuuma. On itikoita tai paarmoja, joskus molempia yhtä aikaa. Sitten tulee hirvikärpäset. Ensimmäisten yöpakkasten jälkeen on taas ehkä muutama päivä, kun kelit ovat nautinnolliset.

    Suorittavan portaan kanssa olen samaa koulukuntaa ajourien teon filosifiasta. Maataloustraktorimiehillä ajatin puuni vuodet 0 – 15, sen jälkeen metsäkoneet ovat homman hoitaneet.

    Kun kesällä vuonna 5 harvensin yhtä kynnöspenkkiin istutettua peltokoivikkoa, ajoin puut itse Massey Ferguson 135:lla ja kun puiden istutusriviväli oli 2,5 m, ei 165 cm leveälle koneelle tarvinnut uraa avata ollenkaan. Ajattelin, että tämähän on aikanaan fantastinen kohde koneelliselle korjuulle: uran voi avata vapaasti sinne, minne se sattuu tulemaan, kun pystyyn jäävä puusto on laadultaan huippua. No, tein sitten kakkosharvennuksen itse ja enää en viitsinyt ajaa itse, kun vaneritukin kokoluokkaa olevia pöllejä ei huvittanut lavalle käydä keluamaan. Kun yhden puurivin joutui rinteestä ottamaan nurin, on urat nyt paikoin 7,5 m. leveitä. Tämä ei juurikaan harmita, liian tiheältä se kyllä taas pääpiirteittäin näyttää, vaikka kakkosharvennuksesta on vasta kolme vuotta aikaa ja koivikon rkl. 400. Älä siis harmittele uralta kaadettavia hyviä puita: se toiseksi hyvä uran varteen jäävä kyllä lihoo siinä.

    Joten prinsiipit ensiharvennukselle aikovalle ensikertalaiselle: homma voi alkaa tuntumaan raskaalta. Ajatus ei tunnu kirkkaalta ajouran sijoituksen kanssa, sopiva harvennusvoimakkuus askarruttaa, menee miettimiseksi ja tulosta ei synny. Urakka tuntuu toivottomalta. Neuvoni: älä mieti, vaan tee. Pohjapinta-alaa ja runkolukua samoin kuin ajouraleveyttä on helppo mitata, luota mittaustuloksiin ja Tapion suosituksiin, jos niiden mukaan haluat toimia.  Vaikka tuntuisi, että tulee tehdyksi liian rajua jälkeä. ”Luonto korjaa metsänhoitajan virheet”. Kun tulee paikka, jossa mietit kumman puun ottaisit nurin – tekisikö varsinainen ammattimies paremmin – todennäköisesti on yhdentekevää, kumman puun otat nurin. Asian jahkailu osoittaa, että päätöksentekoon on paneutunut. Ja tee päätös. Molemmat on hyviä. Allejääneet ja etukasvuiset nurin, se on selkeää. Sitten kun hyviä puita on rinta rinnan, niin latvukset irti toisistaan.

    Hakkuun jälkeen asiallisten ajourien myötä saattaa tulla myönteistä palautetta konekuskilta. Ja viisitoista vuotta myöhemmin seuraavilta konemiehiltä. Juo kahvit tai ota viskipaukku, mistä nyt satutkaan tykkäämään. ”Kaikki, paitsi metsänhoito on turhaa”.

    Jätkä

    Minun ohjeeni aloittelevalle hankinta-Manulle on, että älä ennakkoraivaa, jos itse hakkaat parin vuoden sisään. Turhien puiden kaataminen sujuu erinomaisesti hakkuun yhteydessä, eikä kaadetut risut haittaa, kun ne voi kaataa sopiviin suuntiin. Yleensä ottaen ajouran kanssa samansuuntaisesti.

    Älä hankin kahta moottorisahaa, vaan yksi hyvä. Se ei ole jatkuvasti rikki, kun se on oikeankainen.

    Tekisi hyvää olla ajokoneen ohjaamossa, kun puita ajetaan, sen jälkeen paremmin ymmärtää ajouran ja kuskin tarpeet..

    Kun lavetti on 2,6 metriä leveä, eikä kone paljoakaan roiku sen ulkopuolella, niin voi hyvin päätellä, että kone tarvitsee liikkuessaan vapaata tilaa alle kolme metriä. kun enskassa runkoluku pudotetaan lähelle tuhatta /ha, niin nelimetrisellä uralla juuristolle jää mahdollisuus, kunhan urat ovat suorahkot.

    Enskassa puiden väli on luokkaa kolme metriä, kun ajourasta tehdään nelimerinen, on sen ”vaatima pinta-ala” vain yksi metri. Kun on todettu, että uranreunan puut kasvavat nopeammin kuin palstalla olevat, niin lisäkasvu kompensoi tuon metrin hukka-alan.

    Kunnolla suunniteltu ajouraverkosto on sekä urakoitsijan, että metsänomistajan onni. Jos konekuski ei sitä näe, hänelle pitää näyttää haulokolla valoa.

    suorittava porras suorittava porras

    Kun koneen telalaput on metriset ,ei ”ihan” kolmen metrin reikä riitä . Joskus neljä ja puoli metriäkin ahistaa ,jos on sivukaltevuutta tai kivikkoa .  Puolen metrin sivunuljahdukset eivät ole harvinaisia . Tilaa oltava tämänkin varalta.

    Puuki

    Ajourien vaikutuksesta puuston kasvuun on tehty selvityksiä. ( Isomäki A. & Niemistö P. 1990, Folia Forestalia ) Jos joku haluaa tietoa eikä arvailua, niin mm.tuolta voi hakea.

    Metsäkoneet sopii toki paremmin puun ajoon kuin maataltr.+metsäperäkärry. Mutta niitä koneitakin on monenlaisia. Olen joskus kokeillut ajaa sekä ajokonetta että motoa, että ei ole ihan tuntematonta touhua sekään.

    Mottimasa Mottimasa

    Paljonkohan on tänäpäivänä hankintapuun ajotaksa ulkopuolisella ajatettuna jos ajomatka on max 500m hakkuun kauimpaan nurkkaan?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 122)