Keskustelut Tekniikka Helsingin hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 63)
  • Helsingin hiilinielu

    Merkitty: 

    Suomen 3 suurinta yksittäistä päästölähdettä taitaa olla  ssab raahe, helen helsinki ja neste porvoo. Mitä näille tulisi tehdä? Taitaa ainoastaan raahella olla selvät suunitelmat. Porvoo taitaa olla aika hissukseen. Ja helsinki jatkaa samaan malliin.  Taitaa sekä Soinivaara että Vapaavuori olla sitä mieltä että hiilikattilat ovat niin hyvät että jatketaan pössyttelyä hamaan tulevaisuuteen. Metropoli  on aina metropoli ja muut sammutelkoot tulet autoistaan ja valot taloistaan. Ei sovi metropoliin tuuli eikä ydinvoima.

  • Tolopainen

    Suomalainen öljynjalostus on täysin turhaa ja tarpeetonta. Näin pienen maan polttoaineet saa ostettua huomattavsti halvemmalla maailmalta kuin omalta verottajan käden jatkeelta. Lisäksi Neste vie suurimman osan tuotannosta jenkkeihin ja tänne tuodaan valmiita polttoaineita, Suomeen jää Nesteen toiminnan seurauksena valtava päästöpilvi hiilidioksidia. Tuolla Nesteen kohonneella pörssikurssillakaan ei mitään saa ostettua kaupasta. Eikä kurssinousu vähennä päästöjä yhtään, jos muutamasta Nesteen ylimmästä johtajasta tehdään optiomiljonäärejä, ketä sekään hyödyttää.

    A.Jalkanen

    Meinaako Tolopainen että lopetetaan suurimmat päästäjätehtaat ja hajasijoitetaan helsinkiläiset niin homma on paketissa.

    Tolopainen

    Niin ennusteiden mukaan päästöt kasvavat vielä 30v. Liikenteen muuttaminen vähäpäästöiseksi vie niin kauan aikaa, että joudutaan tekemään toimia, joissa saadaan tuloksia pienillä pääomilla tai ilman rahaa. Sellaiset laitokset, joissa valtio on pääomistaja on tietenkin nopeinta ajaa alas, sehän on omistajan asia. Valtion Vapo vastaa pääosin turvetuotannosta, miksi se ei lopeta sitä.

    MaalaisSeppo

    Kas kun Tolopainen ei ehdota Helsinki-Vantaan lentokentän sulkemista. Valtiohan siitäkin vastaa. Kyllä päästöt vähenis. Ehkä haittaisi Tolopaisen etelän reissuja.

    Tolopainen

    No ei haittaisi, takavuosina Thaimaahan  pääsi paljon halvemmalla,kun meni laivalla Tallinnaan ja sieltä koneeseen, joka kävi sitten mutkan Helsingissä. Palaamaan joutui Tallinnan kentälle. Nykyisin etelään pääsee monelta muultakin kentältä kuin Hesasta, joten aika turha kenttä meikämannelle.

    Puu Hastelija

    ”Tuolla Nesteen kohonneella pörssikurssillakaan ei mitään saa ostettua kaupasta.”

    Niinhän sinä luulet, kun et vieläkään ymmärrä, mikä hyöty esim. metsämaan arvonnousulla on.

    mulle

    Mielenkiintoinen artikkeli tähän

    https://yle.fi/uutiset/3-10853858

    Scientist

    Vantaan lentokenttää on rkennettu ja kehitetty koko ajan nimenomaan kaukolennot mielesä valtion rahoilla ! Onko ollut järkevää ? SSAB/RAutaruukki kehittelee CO2 vapaata teräksen valmistusta 2040 mennessä. Tämä vaatii paljon CO2 vapaat energiaa. Masuunit tulevat kohta tiensä päähän. Neste on hyvä biopolttoaineiden sektorilla ja huoltovatmuuden kannalta ei voi ajaa alas.

    Helpointa on Helenin muuttaminen CO2 vapaaksi, vaikka Helen tuntuu pyristelevän vastaan kaikin keinoin ja BIOS:n avulla.. Se voidaan tehdä lämoöpumppujen, CO2 vapaan energian (sähkö), ja biopolttoaineiden avulla. Tähän on tehty lukuisia ehdotuksia, mutteivat tunnu Helenille kelpaavan. Onko mukava poltella halpaa kivihiiltä ja maakaasua. Sähköähän Helenin ei välttämättä  tarvitse tuottaa itse. Toki CHP-voimalat ovat järkeviä, kunhan polttoaine ei ole fossiilinen.

    Tolopainen

    Aasian lennot on syvältä, miksi Suomen pitää ne sallia. Päästöjen kannalta ei mitään järkeä. Helsinki Vantaasta pitää tehdä asuinalue ja lopettaa lentotoiminta kokonaan. Sehän olisi todellinen ilmastoteko, jos Suomi on  sitoutunut Parisiin ilmastosopimukseen. Persulandiasta  ei ulkomaille lennellä eikä varsinkaan ulkomailta tännepäin.

    MaalaisSeppo

    Aasiaan lennetään, vaikka Helsinki-Vantaan lentokenttä suljettaisiin. Jouduttaisiin vain käyttämään pidempiä reittejä – päästöt kasvaisivat. Tätä Tolopainen ei tajua. Ehkä kannattaisi tutustua käsitteeseen ominaispäästö.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 63)