Keskustelut Tekniikka Helsingin hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 63)
  • Helsingin hiilinielu

    Merkitty: 

    Suomen 3 suurinta yksittäistä päästölähdettä taitaa olla  ssab raahe, helen helsinki ja neste porvoo. Mitä näille tulisi tehdä? Taitaa ainoastaan raahella olla selvät suunitelmat. Porvoo taitaa olla aika hissukseen. Ja helsinki jatkaa samaan malliin.  Taitaa sekä Soinivaara että Vapaavuori olla sitä mieltä että hiilikattilat ovat niin hyvät että jatketaan pössyttelyä hamaan tulevaisuuteen. Metropoli  on aina metropoli ja muut sammutelkoot tulet autoistaan ja valot taloistaan. Ei sovi metropoliin tuuli eikä ydinvoima.

  • Kurki

    Alla oleva linkki ei sopinut edelliseen postaukseen jostain syystä, josta tämä lainaus on.

    Yhtiö muistuttaa tiheästi myös siitä, että yhtiön uusiutuvilla tuotteilla vähennettiin viime vuonna maailman CO2-päästöjä 7,9 miljoonalla tonnilla.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/neste-tekee-hurjan-investoinnin-singaporeen-perati-1-4-miljardia-euroa-uusiutuviin-polttoaineisiin/4a1dbd18-65d7-37f7-bc07-9c44b25c94cc

    Tolopainen

    Sehän olisi aika idioottimaista ostaa sähköauto ja maksaa siitä enemmän kuin polttomoottoriautosta. Hintasuhteen pitäisi olla päinvastoin. Kannattaa valita mieluummin se puiden istutusvaihtoehto, jos johonkin pitää rahaa laittaa.

    Uusiutuvat polttoaineet riittävät polttoaineiden 8 tunnin kulutukseen maailmanlaajuisesti. Mittakaavaerot on kadunmiehelle käsittämättömiä.

    kkiila

    Tietynlainen hulluus on kyllä liian monella suomessa elämisestä aiheutuvien päästöjen takia, eduskunnassa asti.

     

     

    Scientist Scientist

    Nesteen ja koko maapallon kohdalla varmaan hyvä, mutta biopolttoaineuden ilmastohyödyt lasketaan käyttömaan hyväksi. Näin ainakin oletan, koska öljyn kohdalla on näin.

    Tolopainen

    Öljyä käytetään vuodessa  5 mrd t ja uusiutuvia tuotetaan 5 milj t. Siinäpä sitä on ihmettelemistä.

    Rane

    Stadi on vielä häviöllä mutta kun sinne tehdään sellutehdas niin voitto on varma.

    https://yle.fi/uutiset/3-11115662

     

    Visakallo Visakallo

    Olisi oikeudenmukaista ja järkevää kieltää sähköautot Helsingissä ja muilla sellaisilla paikkakunnilla niin kauan kuin niissä sähkö tuotetaan fossiillisella energialla. Se jos mikä kannustaisi poliitikkoja saamaan aikaiseksi uusia energiaratkaisuja.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ranen linkki oli hyvä.

    ”Helsingissä yli puolet kaupungin hiilidioksidipäästöistä tulee rakennusten lämmityksestä. Lähes koko Helsinki lämmitetään vielä fossiilisesti tuotetulla kaukolämmöllä eli maakaasulla tai kivihiilellä. Helsingin on keksittävä uusi lähde kaukolämmölle vuoteen 2029 mennessä, jolloin kivihiilen käytön on loputtava. Helsinki haluaa karttaa Kööpenhaminan ratkaisun biomassaan siirtymisestä, mutta muutakaan ratkaisua ei ole vielä löytynyt. Ongelma on niin iso, että Helsinki on ilmoittanut kilpailusta, jonka palkintona on miljoona euroa, jos kaupunki pääsee umpikujasta.”

    Minä voin kuitata sen miljoonan, Vuosaareen sellutehdas eli HelPulp.

    Kurki

    Sehän olisi aika idioottimaista ostaa sähköauto ja maksaa siitä enemmän kuin polttomoottoriautosta.

    Bensatankin valmistamiskustannukset lienevät muutaman euron luokkaa, johon koskaan ei akkujen osalta tulla pääsemään. Säköauto on aina kalliimpi.

     

    derHorst

    Kyllä se Helsinkikin aikanaan hiilestä luopuu, eipä taida sen suhteen vaihtoehtoja olla. Tietysti vanha voimala kannattaa kuitenkin ajaa aika käyttöikänsä loppuun, ellei ole järkevästi muokattavissa muulle polttoaineelle. Samahan se on turvetuotannossa: alas sekin ajetaan, mutta kannattaahan sitä niin pitkään jatkaa, kun voimaloilla on käyttöikää jäljellä.

    Jos ajatellaan, että kaukolämpöä tuotettaisiin Helsingissä puupolttoaineella, niin osa tuosta tulisi merenrantakaupunkiin ulkomailta. Sellutehdas ei ehkä olisi hulluin ajatus. Tai Loviisan voimalan lauhdevesi, nythän sillä lämmitetään Suomenlahtea.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 63)