Keskustelut Tekniikka HILUXMetsurille kysymys

Viewing 10 replies - 71 through 80 (of 113 total)
  • HILUXMetsurille kysymys

    Ajatko Hiluxilla vai ”kehutko” muuten vain?
    Jos ajat, niin onko Hilussasi käsikäyttöiset napalukot edessä, vai uudemmat jatkuvalla etuvedon kytkennällä?
    Siis onko vuosimalli 2005 nuorempi vai vanhempi?

    Mites käy jos ajat loivaa tienpenkkaa ja jäät ristiriipuntaan takavedolla? Saako nelivedon päälle ja matkaa jatketaan kuin hauki rantamatalasta?
    Entäpä jos auto uppoaa akseleitaan myöten kelirikkotielle takavedolla?
    Kytkeytyykö etusten veto heti, vai vasta kun autoa saa nytkäytettyä eteen päin?

    Kysyy nm. ”Ristiriipuntaan etuvedolla jäänyt”.
    Tai ehkäpä voisi sanoa ”Hiluxi harkinnassa”.

  • Hiluxmetsuri

    Ihan tavalliset lyijyakut on tuossa vinssikäytössä käypäsiä. Startttiakut nimenomaan. Minulla on Hilman vinssi nimenomaan perässä siksi, että pääsee taaksepäin jos on huolellisesti jumissa ja että painoa tulee enemmän takapyörille jolloin veto paranee. Toinen samanlainen vinssi on autotallissa varalla tai odottelemassa asennusta kun ehtii ihan kummin tuota haluaa ajatella.

    Akku minulla on apukuskin takana siksi, että siitä on lyhemmät paksut kaapelit vinssille. Painopistekin tulee taaemmas.

    Peruuttamalla eteneminenkään ei oikein pahoissa paikoissa ole poissuljettu ajatus. Silloin on takaroiskeläpät irtoamisvaarassa kun peruuttaa ojan yli.

    Vinssi on sitten syytä tehdä niin että se saa helposti huoltoon. Se kuitenkin kastuu, kerää mutaa ja suolaa. Vaseliinit täytyy joskus vaihtaa yms.

    Pinsiön vaari

    Takavuosina täälläpäin oli kovaa harrastusta ajella neliveto autoilla metsissä erilaisia polkuja ja puunkuljetusuria. Muutamia kertoja piti olla niitä hinailemassa traktorilla. Nyt kylällä on yrittäjä jonka kalustolla ajavat ihan laillisesti pitkin metsiä. Tuntuu olevan kysyntää tähänkin hölmöilyyn. Pitkään aikaan ei metsäautoilusta ole ollut havaintoja. Kaivettiin monessa kohtaa helpoimmat metsäänmenopaikat vaikeammaksi ja jokunen iso kivikin siirrettiin esteeksi.

    Nyt erilaiset mönkijät on alkaneet pörrätä metsissä. Ei mitään asiaa eikä lupaa. Mutta hevosharrastajat joita on joka tiellä menossa ja tulossa ovat kehitelleet systeemin jolla tämäkin harrastus taitaa loppua. Nämä nykyajan kamerakännykät ja laaja ystäväpiiri pelaa yhteen. Poikaparat joutui jo kerran seurannan jälkeen virkavallan haltuun.

    Ei minulla ole mitään ajoneuvojen työ ja hyötykäyttöä vastaan. Mutta pelkkä hupiajo ei ole yksityisaluilla oikein. Moottorikelkkailua huvittelumielessä ei täällä ole ilmennyt eikä reittejäkään ole suunnitteilla.

    6 m3

    Ei ole Vaari pelkoa etta naapurin maille menisin. Omia riittaa tarpeeksi. Mutta oikeassa olet, toisen omaisuuden kunnioitus on holtynyt. Ennen riitti luuta ponkaksi ovelle, silloin tulija tiesi ettei asukas ole kotona. Nyt se on sen merkki etta ”hamaramiehilla on tyo rauha”.

    6 m3

    Noista akuista vinssi käyttöön. Oikeassa olet Hiluxmetsuri että järkevämpää käyttää tavallisia starttiakkuja, mm. hinnan takia.
    Latauskin lyijyhyytelöakuille on ongelma autokäytössä. Latausvirrat -ja jännitteet on molemmille erilaiset. Vaatisi erillisen lataussäätimen jos autonlaturista latausvirran ottaa, ja taitaisi laturista puhtikin loppua.
    Ainoastaan lyijyhyytelöakun kuormitettavuus olisi plussaa, tarkoitettu antamaan tasaista virtaa jatkuvassa kuormituksessa.
    Startti akku antaa paremmin ”huippupiikkejä”.

    Tyydyn vielä toistaiseksi Onnin keulaan nojaavaan taljaan. Laitoin sen lavalla olevaan varustelaatikkoon pahan paikan varalle. Siinä tais olla 10 tonnin vetoteho. Kyllä sillä jo saa auton nykäistyä pois jos liikaa tulee nelivetoon luotettua.
    Mutta suunnittelu aloitettu, sehän on osa homman hauskuutta.

    Hiluxmetsuri

    Vaarille vaan kommenttina, että kaikille ei ole ihan selvää missä saa ajella ja missä ei- etenkään pojille, joilla ei ehkä edes ole ajokorttiakaan saatikka maastoliikennelain tuntemusta.

    Omilla mailla tässä ajellaan ja luvan kanssa muualla jos on tarvetta, harvemmin tosin on.

    Tuo talja on hyvä laite, jolla saat Onnin takaisin oikealle uralle. Vinssiä tarttet vaan jos meinaat jatkuvasti jumitella tai muuttaa Onnin Off road hirmuksi 🙂

    6 m3

    Kyllä Onni saa pysyä kuljetus välineenä jolla siirrytään pisteestä A, pisteeseen B. Metsätyökalujen kanssa. 🙂
    Eiköhän siinä ole tarpeeksi Offia kun suihkauttaa hyttyskarkoitetta niskaan. 🙂
    Ja ehkäpä kovanpäivän iltana pullo tai pari Koffia. 🙂
    Suunnitteilla ei sen kummempia mönkimisiä kuin siirtyminen pengertietä palstan takalaitaan.

    Mutta pirun mukavaa on suunnitella. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Eihän sitä tiedä milloin ”piuka päähän iskee” ja alkaa varustelukierre. 🙂

    6 m3

    Nyt sulle olis Hiluxmetsuri tarjolla pienkuormaaja.
    Koneviestin uusimmassa numerossa oli testissä sellainen.
    Hinta n. 12 000€, tarjolla pyörä- ja telamallit.

    Hiluxmetsuri

    Juu, taisit bongata sen postauksen, jossa oli hymiö perässä :). Pienkuormaaja soveltuu pien kuormaukseen 🙂

    6 m3

    Ammatinvaihto pikipojaksi? Oma lapio mukana?

    6 m3

    Pieni, kevyt ja näppärä työkone rakennuksille, maatalouteen, omakotitaloihin, teollisuuteen, puutarhoille, – vain mielikuvitus on rajana. Hinta ei ole enää este hankkia laadukas työkone.
    Telamalli 12900€, pyörämalli 11900€.
    Sorakauha tulee vakiovarusteena.
    Lisävarusteita mm. kaivupää, rehupihdit ja ketjukaivuri.

    koneita.com

    (Tuollahan hoituisi hetkessä ne istutuskuoppien teot. 🙂
    Eikö vastaus tullut perille. Onko palomuurini liian tiukilla asetuksilla.)

Viewing 10 replies - 71 through 80 (of 113 total)