Keskustelut Puukauppa Huippuasiakas

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 76)
  • Huippuasiakas

    Hei

    Muussa yritystoiminnassa (ei metsäala) toimiessa olen tottunut siihen ajatusmalliin, että asiakas tai yhteistyökumppani joka tuo liikevaihtoa ja varsinkin sellaista liikevaihtoa josta jää myös katetta firmalle on kuningas ja häntä pyritään palvelemaan mahdollisiman hyvin.  Täällä metsäalalla jostakin syystä tuntuu olevan yleisenä ajatusmallina, että puunostajaa eli metsätalousyrittäjän tärkeintä yhteistyökumppania pidetään jotenkin kilpailijana tai vihollisena vaikka ainakin minun metsätaloudessani liki 100 % liikevaihdosta tulee puunostajilta.  Minusta metsänomistajan kannattaa pyrkiä yhteistyöhön ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen sellaisen puunostoyhtiön kanssa, jonka puunostotarpeet natsaavat omien metsien myyntimahdollisuuksiin.

    Asiakkaiden jako eri luokkiin on normaalia yritystoimintaa monella alalla.  Esim itse käytän karkeaa kolmen luokan jakoa:  1. Huippuasiakkaat (palvellaan aina mahdollisimman hyvin, joskun jopa omasta katteesta tinkien).  2. Normaalit asiakkaat (suurin masssa, tuovat leivän pöytään, palvellaan hyvin, mutta ei liikaa). 3. Ei halutut asiakkaat (vältellään tarjouksen tekoa, jos pakko tarjota niin laitetaan hintaan reilu lisä, jotta vituttaisi vähemmän jos tarjouksen joutuu lunastamaa).

    Tämä taustaksi ajatusmallistani, mutta sitten se varsinainen kysymys.  Tällä palstalla on varmasti paljon myös puunototehtävissä toimivia, joten toivoisin heidänkin vastaavan:

    Mitä seikkoja puunostajat arvostavat asiakkaassa? Millainen on se huippuasiakas, jonka puut ostetaan isommankin myrskyn jälkeen tai heikommassakin markkinatilanteessa, josta pidetään kiinni vaikka kilpailija olisi käynyt houkuttelemassa, jolle soitetaan kun puun hinta on putoamassa ja vielä ehtii tehdä yhden kaupan vanhalla hinnalla, jonka ei tarvitse valitella hankintapuun heikkoa menekkiä, jonka harvennusta hakkaamaan laitetaan se paras konekuski yms. yms.

     

  • harrastelija harrastelija

    Rane2: ”

    Kun myy polttopuuta asiakas on se joka ostaa niitä pilkkeitä..Jostain syystä (kokoero/hinnanmääräysvalta ?) puukaupassa myyjä on asiakas.”

    Näinhän se on, kauppaankin kun menee ostamaan tavaraa, niin ostaja on asiakas – ja asiakas on Kuningas! Jalostuslaitoksen rooli on kaksipuolinen; – ostajana on periaatteessa puun myyjälle asiakas! – tehtaalta kun myy sitten syntyneitä tuotteita eteenpäin, niin on myyjänä ja asiakas on tuotteen ostaja.

    Vaimon kanssa kun tätä pohdimme, niin hän oli sitä mieltä, ettei ostaja ole Kuningas vaan Kulanssi !

    metsä-masa metsä-masa

    Luottamus kasvokkain puolin ja toisin, sen hoito ja ylläpito kuuluu ostajalle ja myös myyjälle. Jos tilan tarpeet on myydä puuta esim. vuosittain, tai kerran kahteen vuoteen ja mahdollisuudet tehdä kauppaa tukilla ja kuidulla on kumppanuus sopimuksen paikka

    Edut on rahallisestikin houkuttelevia ja kutsuja tulisi teemailtoihin, risteilyille, tehdaskierroksille, metsäkahveille ja lisäksi ne muut  jutut.

    Monelle puunmyyjälle voi puun nettikauppa olla aluksi  mörkö ja ajatuksia herättävä, koska myyjällä on sitoutunut paljon tunteita omiin metsiin ja  sen hoitoon. Nyt olisikin kasvoton ostaja toimistollaan ja lähettelee tarjoukset  sieltä, metsässä käymättä !

    Ps. joko on karttunut näistä kokemuksia  ?

    Hiluxmetsuri

    Eiköhän ostajaorganisaatiolla ole tavoitteet kannattavuudelle ja sitä kautta tulevat tunnusluvut sekä niiden raja-arvot. Tämä tarkoittaa sitä, että tarjolle tuleva puuerä menee johonkin kannattavuusluokkaan. Pieni ennalta tuntematon kerta-asiakas taitaa jäädä asteikon alapäähän vaikka toisaalta luulisi itse tarjolla olevan tavarankin vaikuttavan.

    Mukavaa olisi kyllä kuulla metsäyhtiöiden näkemyksiä asiakkuuksista. Onko metsänomistaja asiakas, raaka-ainetoimittaja, partneri vaiko jotain muuta?

    Yrittäjä-metsänomistaja

    metsä-masalle:  Pari viimeisintä kauppaa on tehty netin välityksellä ja sitä ennenkin pääsääntöisesti siten, että missään vaiheessa ei nähdä nenäkkäin.  Minusta henkilökohtainen tapaaminen ei tuo kauppaan mitään lisäarvoa, on ihan sama minkänäköinen ostomies tai nainen on kunhan homma toimii eli on selkeää ja reilua molemmin puolin.

     

    Savolainen Metsämies

    Ystäväpiirissä on muutamia ostomiehiä ja heidän kanssaan jutellaan aina silloin tällöin tästäkin aiheesta.  Hyvin inhimillisiä ja ymmärrettäviä ajatuksia heitä kuulee:  Työmäärä on sellainen, että asioinnin pitää olla helppoa ja tehokasta, jotta tavoitteet pystyy saamaan täyteen ja että aikaa ja voimia jää muullekin elämälle.  Turhaa työtä vältetään viimeiseen asti, jahkaajia ja edestakaisin vatuloijia vältetään. Jos asiat eivät menneet myyjän mielen mukaan, niin hyvä asiakas tulee sanomaan suoraan – joskus jopa rumastikin, mutta antaa mahdollisuuden korjata asia. Kaikken kitkerimpinä tuntuvat jääneen mieleen ne asiakkaat, jotka eivät kerro mitään, mutta ostomies aistii että asiakas ei ole tyytyväinen ja pahimmassa tapauksessa asiakas jurnuttaa jälkikäteen sitten kylällä Esson baarissa

     

    sikari

    Reilun 1000m3:n  kuusikon päätehakkuuta kesäkorjuuseen laitoin metsää.fi palvelussa tarjolle 5:lle ostajalle. Ei yhtään yhteydenottoa. Jouduin turvautumaa puhelimeen ja tuttuun ostomieheen ja tekemään kaupat markkina hintaan.

    Jätkä

    Jos olet Metsäliiton jäsen, heidän pitäisi joka tapauksessa ja aina tehdä ostotarjous, jos olet halukas myymään.

    wanhajätkä

    Ei ole vaikeaa olla hyvä asiakas. Mulla on pitkät runkosopimukset MG:n ja Vapon kans. Sinne saan mätettyä kyllä puun. Melkeen kuukausittain kuuloselen heidän kanssaan mitä he haluavat. Vapon puut menee Ruotsiin.
    Minä haluan havukuitua ja toinen mieluummin koivua. Ei siinä mitään kärhämää oo tullu. Mhy:n kans koko ajan keskustelen ja suunnittelen hommia. Noin puolet hankintakaupouista menee tällä alueella yhdistyksen valtakirjakauppoina. Menee multakin, varsinkin tukit. Vuosittain puuta menee neljälle-viidelle ostajalle.

    Kyllä ne ostomiehet on mulle suoria ja kertovat tilanteesta….jos ei oo tarvetta ni ei oo….turha tuputtaa sillon.

    Pitkillä runkosopimuksilla turvaan kuitenkin tasasen menekin ja homma pyörii ympäri vuoden. Marjastella voin parempia hintoja erille siinä välissä eikä siitä kukaan pahastu.

    Jätkä

    Entinen ostomies oli työkaverinani muutaman vuosikymmenen ajan. Kertoi vakiintuneessa myyjäkunnassaan olleen muutaman sellaisen metsänomistajan, jonka kohdalla eli pieni toive: ”Kunpa hän ei tänä vuonna tarjoaisi puuta myyntiin”.

    Asiakas voi itse aiheuttaa tilanteen, jossa ostomies ei todellakaan halua olla tekemisisssä hänen kanssaan. Nykytilanteessa ostomies voi varsin helposti ohittaa hankalaksi tietämänsä asiakkaan tarjouspyynnin, koska tarjontaa varmasti on.

    Ennakkoraivaamattomat viteliköt jäävät helposti muiden – laiskempien ostajien mieliharmiksi. Ennakkoraivauskustannus on helposti 200 – 300 euroa / ha, eli se pudottaisi kuitupuukuution hintaa useammalla eurolla, jos ja kun se pitäisi teettää ennen hakkuuta.

    Harjavallan rehvelin hommina tuollainen ennakkoraivausurakka kestäisi varmasti hehtaarilla kuukauden arkipäivät, joten eihän sellaista voi ajatellakaan tehtäväksi. arto pyyhkäisisi sellaista kolme hehtaaria päivässä, eikä tarvitsisi viikon työjakson jälkeenkään vielä teroittaa terää.

     

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    En tiedä olenko huippuasiakas, mutta kummasti vaan pikkusahan ostomies hyväksyy pienetkin erät hankintana, kun myrsky kaatelee. Lienee se että on sahalle alle 20 km kannolta teriin. Tietää myös että vielä se meinaa ainakin yhden aukon teettää….

    Kuitupuukaupoista olen yhden isohkon kaupan tehnyt niin että lähettelin sähköpostilla leimausselostuksia ja silloinen Enson mies teki kaupat toimistollaan käymättä palstalla.

    Jo silloin kun netin käyttö oli vähäisempää tein yhden energiapuukaupan sellaisen ostajan kanssa, jota en ollut koskaan tavannut. Puhelin ja posti olivat välineinä. Tapasin kaverin sitten kun kaupasta oli jo 5 vuotta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 76)