Keskustelut Puukauppa Huippuasiakas

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 76)
  • Huippuasiakas

    Hei

    Muussa yritystoiminnassa (ei metsäala) toimiessa olen tottunut siihen ajatusmalliin, että asiakas tai yhteistyökumppani joka tuo liikevaihtoa ja varsinkin sellaista liikevaihtoa josta jää myös katetta firmalle on kuningas ja häntä pyritään palvelemaan mahdollisiman hyvin.  Täällä metsäalalla jostakin syystä tuntuu olevan yleisenä ajatusmallina, että puunostajaa eli metsätalousyrittäjän tärkeintä yhteistyökumppania pidetään jotenkin kilpailijana tai vihollisena vaikka ainakin minun metsätaloudessani liki 100 % liikevaihdosta tulee puunostajilta.  Minusta metsänomistajan kannattaa pyrkiä yhteistyöhön ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen sellaisen puunostoyhtiön kanssa, jonka puunostotarpeet natsaavat omien metsien myyntimahdollisuuksiin.

    Asiakkaiden jako eri luokkiin on normaalia yritystoimintaa monella alalla.  Esim itse käytän karkeaa kolmen luokan jakoa:  1. Huippuasiakkaat (palvellaan aina mahdollisimman hyvin, joskun jopa omasta katteesta tinkien).  2. Normaalit asiakkaat (suurin masssa, tuovat leivän pöytään, palvellaan hyvin, mutta ei liikaa). 3. Ei halutut asiakkaat (vältellään tarjouksen tekoa, jos pakko tarjota niin laitetaan hintaan reilu lisä, jotta vituttaisi vähemmän jos tarjouksen joutuu lunastamaa).

    Tämä taustaksi ajatusmallistani, mutta sitten se varsinainen kysymys.  Tällä palstalla on varmasti paljon myös puunototehtävissä toimivia, joten toivoisin heidänkin vastaavan:

    Mitä seikkoja puunostajat arvostavat asiakkaassa? Millainen on se huippuasiakas, jonka puut ostetaan isommankin myrskyn jälkeen tai heikommassakin markkinatilanteessa, josta pidetään kiinni vaikka kilpailija olisi käynyt houkuttelemassa, jolle soitetaan kun puun hinta on putoamassa ja vielä ehtii tehdä yhden kaupan vanhalla hinnalla, jonka ei tarvitse valitella hankintapuun heikkoa menekkiä, jonka harvennusta hakkaamaan laitetaan se paras konekuski yms. yms.

     

  • Jätkä

    Usein sivusta näkee paremmin…

    jees h-valta

    Sivustahan sinä jätkä sitä Metsähallituksen tahi ammattikoulusi kauppaakin olet seurannut. Tiedätkö niistä edes jotain.  Ja vaikka olisi kelpuutettu tekemäänkin niitä kauppoja on vähän eri tehdä toisten omaisuudella kauppaa kuin omalla. Siinä helposti tullee ongelma että kun isoja määriä myydään pitää MINUNKIN saada jotain. Saattaa ollakkin niin että siellä tehdäänkin kauppaa aivan eri argumenteilla kuin on alunperin ollut tarkoitus. Ja useasti tulee peli jota pelataan vieraan pelimerkeillä, jollain muilla argumenteilla kun puun hinnalla tahi määrillä. Minun on helppo sanoa että rehellistä kahden välistä kauppaa omaa tavaraa myymällä on harjoitettu vuodesta -95 ja koskaan ei ole vielä kiville karahdettu. Kauppa on reilua ja rehellistä. Puolin ja toisin.

    H-vallan kriitikko

    No kumpi siinä puukaupassa sitten oikeastaan on myyjä, ja kumpi

    asiakas ?

    Tolopainen

    Miten niin reilua ja rehellistä, jos myy rääseikköjä ja käyttää urakoitsijan motoa raivaussahan korvikkeena, pitäisi tulla lasku työstä. Taitaa olla niin,että muut MG:n asiakkaat joutuvat rahoittamaan noiden sopimusasiakkaiden metsänhoitoharrastusta ja heitä vielä palkitaan jälkitileilläkin.

    Paljonko se Jesse pistää putkikaupoista rahaa jemmaan, kun kuvittelee muidenkin sekoittavan omat ja yhtiön rahat.

    harrastelija harrastelija

    Kannattaa liittyä MG:n jäseneksi, jos luulee, että siitä saa paremman tilin! Liittyminen ei maksa mitään, eikä toisaalta sido mihinkään, mutta ne lisäliksat vaativat sijoittamista.

    Tolopainen

    Eikö siinä ole pitkä koeaika,että pääsee sisäpiiriin nauttimaan sopimusasiakkaan eduista ja vain harvat pääsee.

    pikkutukki

    Jessen suunnalla koneita siirrellään usein , mutta matkat lyhyitä . Leimikot usein kovapohjaisia . Ongelmana teiden kesto ja leimikot usein peltojen takana . Eihän koneen siirtely ole halpaa , mutta siellä jossakin sitä tehdään usein !

    jees h-valta

    Minulla kyllä ei ole yksikään leimikko ollut pellon takana eikä tule. Minä teetän tien yhteistyössä sopimuskumppanin kaas ja sitäpaitsi pellot metsitän jos sellaisia sattuu kaupoissa mukana tulemaan. Onhan tuo selvää että MG:n logistiikka hoitaa kohteet ketjuun ja siirtomatka silloin jää lyhyeksi. Nytkin muutaman sata metriä, tuskin kilometriä edelliseen hakkuutyömaahan. Kyllä aika tarkkaan tiedän koska minunkin hakkuuni lähenee kun koneet jonkun leimikkoon lähistöllä ilmaantuu. Ja tottakai noin kuuluu tapahtuakkin. Hyvillä pohjilla (eikä rääseokköjä) on suurin osa omistani, vain 7-8ha:a turvepohjia. Kyllä kesäkorjuukelpoista on suurimmalta osin. Varsinkin nyt kun tiestö vie lähes aina palstan viereen. Metsäliiton ”koeaika” alkaa ensimmäisestä kaupasta koska silloin aletaan maksaa ha-kohtaista jäsenyysmaksua osuustoiminnalliseen. Sen jälkeen voi sitten nauttia vuosittain korkotuloa ja riippuen sopimuksen laadusta myös monista muistakin jäseneduista. Joista tietoa heidän sivuiltaan.

    Tolopainen

    Ei MG:n sopimusasiakkaaksi pääse vaikka maksaa jäsenmaksut pois rahalla heti jäsenyyden alussa. Mutta kuinka pitkä on tuo koeaika, että pääsee sopimusasiakkaaksi,  sitä tietoa ei kerrota.

    Puuki

    Ex Metsäliitto maksaa kohtuullista korkoa sijoituksilleen ja kuittaa korot halvemmalla puun hinnalla. No samansuuntaista toimintaahan se on muillakin firmoilla ja myös kauppaketjujen  bonuskorttisysteemit toimii pitkälti samalla periaatteella – etua tarjotaan niissä tosin myyjän eikä ostajan puolelta.

    Myyjän ja asiakkaan roolit menee tosiaan puukaupoissa osin sekaisin varsinkin jos kauppaan kuuluu puunostajan puolelta jälkitöiden myyntiä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 76)