Keskustelut Puukauppa Huippuasiakas

Esillä 6 vastausta, 71 - 76 (kaikkiaan 76)
  • Huippuasiakas

    Hei

    Muussa yritystoiminnassa (ei metsäala) toimiessa olen tottunut siihen ajatusmalliin, että asiakas tai yhteistyökumppani joka tuo liikevaihtoa ja varsinkin sellaista liikevaihtoa josta jää myös katetta firmalle on kuningas ja häntä pyritään palvelemaan mahdollisiman hyvin.  Täällä metsäalalla jostakin syystä tuntuu olevan yleisenä ajatusmallina, että puunostajaa eli metsätalousyrittäjän tärkeintä yhteistyökumppania pidetään jotenkin kilpailijana tai vihollisena vaikka ainakin minun metsätaloudessani liki 100 % liikevaihdosta tulee puunostajilta.  Minusta metsänomistajan kannattaa pyrkiä yhteistyöhön ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen sellaisen puunostoyhtiön kanssa, jonka puunostotarpeet natsaavat omien metsien myyntimahdollisuuksiin.

    Asiakkaiden jako eri luokkiin on normaalia yritystoimintaa monella alalla.  Esim itse käytän karkeaa kolmen luokan jakoa:  1. Huippuasiakkaat (palvellaan aina mahdollisimman hyvin, joskun jopa omasta katteesta tinkien).  2. Normaalit asiakkaat (suurin masssa, tuovat leivän pöytään, palvellaan hyvin, mutta ei liikaa). 3. Ei halutut asiakkaat (vältellään tarjouksen tekoa, jos pakko tarjota niin laitetaan hintaan reilu lisä, jotta vituttaisi vähemmän jos tarjouksen joutuu lunastamaa).

    Tämä taustaksi ajatusmallistani, mutta sitten se varsinainen kysymys.  Tällä palstalla on varmasti paljon myös puunototehtävissä toimivia, joten toivoisin heidänkin vastaavan:

    Mitä seikkoja puunostajat arvostavat asiakkaassa? Millainen on se huippuasiakas, jonka puut ostetaan isommankin myrskyn jälkeen tai heikommassakin markkinatilanteessa, josta pidetään kiinni vaikka kilpailija olisi käynyt houkuttelemassa, jolle soitetaan kun puun hinta on putoamassa ja vielä ehtii tehdä yhden kaupan vanhalla hinnalla, jonka ei tarvitse valitella hankintapuun heikkoa menekkiä, jonka harvennusta hakkaamaan laitetaan se paras konekuski yms. yms.

     

  • harrastelija harrastelija

    ”Planter” on selvittänyt jäsen- ja bonusasiat aivan oikein! Metsäyhtiöön sijoittaminen on tuottoisaa, mitä suinkaan ei ole näihin metsärahastoihin, joita nyt tuputetaan. Eräässä seminaarissa kuuntelin ihmeissäni pankin edustajan kertomuksia metsärahaston tuotoista. Prosentit likkuivat 4 – 6 %:n huitteilla, joka omien kokemuksien mukaan puun nykyhinnoilla on utopiaa, jos puhutaan pitkäaikaisesta tuotosta kaikkine ostopalveluiden hoitokuluineen.

    pikkutukki

    Olen kuullut puhuttavan , että metsärahastojen hinnat nousseet jo ennen ensimmäistäkään puukauppaa ; paperilla on merkattu metsämaan hinta korkeammaksi (nousussa) , sillä tavalla tullut nousua jo heti alussa!

    Planter Planter

    Katsoin muutamaa rahastoa. Yhdessäkin oli ensimmäisen vuoden tuotto 11% ja toisen 7%.

    ”Tuotto” ei tarkoita, että rahasto olisi  tehnyt tällaisen voiton tai saanut rahaa. Se lienee laskennallinen ”tukkualennus”.

    Jos rahasto ostaa kerralla vaikkapa 1000 hehtaaria, metsäyhtiöltä esimerkiksi, hinta on halvempi kuin ostettaessa vähitellen 20 kpl 50 hehtaarian tiloja.

    Tuotoksi kirjataan kuitenkin olettamus, että myytäessä tila pois 50 ha:n erissä hinta olisi esim. 10%  korkeampi.

    Jos tällaista ”olematonta rahaa” aletaan jakaa ulos rahastosta, se on todennäköisesti lainarahaa ja silloin käy huonosti (vrt Orava asuntorahasto).

    Rahaston ”voitto” on oikeaa rahaa, jota on saatu puukaupoilla ja sitä voidaan jakaa ulos ehkä 1-2% rahaston arvosta, koska hallintokulut vievät 2% , eikä todellinen metsän tuotto voi olla juurikaan yli 4%.

    Lyhytaikainen rahastolla keinottelu on estetty sillä, että merkintäpalkkio on muutaman prosentin ja lunastuspalkkio 5% jos myy heti pois. Viiden vuoden jälkeen lunastuspakkio laskee 1%:iin.

     

     

    jees h-valta

    Planter oikeassa tulkinnassaan. Näissä rahastoissa on paljon teknistä kikkailua jolla näyttöä tuotosta saadaan lähes heti rahaston perustamisesta lähtien. Tuo ei aivan mukava juttu ole varsinkin kun tupataan välistä aika kovaa puhelimitsekkin näitä ”kultakaivoksia”.

    Poikaoksa

    Yrittäjämetsänomistajalla ei näytä olevan markkinatalous hallussa, vaikka yritystä siihen suuntaan on toki nähtävissä. Hän kuvittelee olevansa metsäyhtiön asiakas, vaikka todellisuudessa onkin (puun)toimittaja. Markkinataloudessa asiakas maksaa ja toimittaja saa korvauksen toimittamastaa tuotteesta tai palvelusta. Näin se vaan on muussakin liiketoiminnassa.

    Yrittäjämetsänomistaja on siinä oikeassa, että metsänomistajan kannattaa pyrkiä yhteistyöhön ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen sellaisen puunostoyhtiön kanssa, jonka puunostotarpeet natsaavat oman metsän myyntimahdollisuuksien kanssa. Juuri näinhän markkinataloudessa toimitaan, kun tavara halutaan kaupaksi.

    Yrittäjämetsänomistaja on vielä hiukan hajulla, kun hän ryhtyy luokittelemaan asiakkaita huippuasiakkaisiin, normaaleihin asikkaisiin ja ei-haluttuihin asiakkaisiin. Heti perään ajatus kuitenkin vinksahtaa pahasti vinoon, kun hän kuvittelee olevansa asiakas, vaikka onkin toimittaja!

    On todella hienoa, kun hän toteaa, että huippuasiakaita palvellaan aina mahdollisimman hyvin, joskun jopa omasta katteesta tinkien. Markkinataloudessa tämä tarkoittaa sitä, että metsänomistajan tulee palvella puunostaja-asiakastaan parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus siis kannattaa myydä puut huippuasiakkaalle halvemmallakin, jos hyvä asiakassuhde tätä kautta säilyy.

    Kirjoittaja on ihan oikeassa, kun hän toteaa, että normaaliasiakkaat (=kaikki metsäyhtiöt) tuovat leivän pöytään. Tämä kannattaisi kaikkien metsänomistajien muistaa.

    Harvoilla foorumeilla asiakkaita (tässä tapauksessa puuta ostavia ja metsänomistajan leivän tuovia metsäyhtiöitä) solvataan yhtä estotta ja röyhkeästi kuin esim. tällä Metsälehden palstalla. Surullista, mutta markkinatalous näyttää olevan vaikea laji.

     

    Metsuri motokuski

    Tuossa yrittäjämetsänomistaja on oikessa että on kolmenlaisia asiakkaita. Huippuasiakkaat ovat niitä joilla on metsässä myytävää ja kaupanteko korjuineen sujuu hyvin ilman turhia nurinoita. Normaaliasiakkaat ovat niitä joiden kanssa tehdään harvoin kauppoja kun asiakkaat ottavat yhteyttä puunmyynnin aikeista tai sitten hakkuu osuisi logstisesti hyvin jonkun muun asiakkaan kanssa. Sitten viimeisenä on ns ”mustalla listalla” olevat asiakkaat. Pääasiassa listalle pääsee kun korjuusta tai myynnistä on jatkuvasti sanomista eli hankalat asiakkaat. Näille voidaan tehdä tarjous kun siihen on sisällytetty hankalan asiakkaan lisä. Onneksi näitä viimeisä on vähän mutta aika ajoin tulee ihmetyksiä miksi leimikko ei mene kaupaksi tai siitä ei makseta mitään. Syy voi löytyä täältä. Hyvä indikaattori voisi olla vaikka se että useampi urakoitsija on käynyt hakkaamassa leimikkoa eikä valmista olla saatu.

Esillä 6 vastausta, 71 - 76 (kaikkiaan 76)