Keskustelut Tekniikka Husku vai Stiili – millä raivaat?

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 187)
  • Husku vai Stiili – millä raivaat?

    Merkitty: 

    Tervehdys

    Teemme seuraavaan Makasiiniin vähän isommin juttua raivuusahoista ja ajateltiin käyttää palstalaisten asiantuntemusta kerrankin hyväksemme.

    Eli siis, millä sahalla raivaat ja miksi. Nyt saa kehua omaa merkkiä ja jos siltä tuntuu, niin morkata muita.

    Kokemuksenne kiinnostavat meitä. Tarkoitus on käyttää teiltä saatuja kommentteja osana juttuamme

    Karppisen Sami ja Riikilän Mikko

  • Panu Panu

    Stihl FSA130. Ei tarvi nykiä ja käynnistyy aina.

    MIISU4F MIISU4F

    Olen muissa raivausahaketjuissa kirjoitellut 2018 syksyllä hankitun husun ongelmista. Husqvarnan fx 545 autotune, kyllä saa nykiä juu, milloin ei ole korjattavana.  Katkennut runkoputki vaihdettu kolme kertaa. Sisuskalut  vaihdettu kaksi kertaa. Kytkin vaihdettu kerran. Kytkin ei mennyt takuuseen mutta muut remontit kyllä. Tuolla on raivattu noin 6 kk yhteensä koko aikana!  Polttoaineenkulutus litran tankillinen alkuun 45-50 min. Kysyin tällä palstalla kulutuksesta, niin kuulemma asettuu. Ei ole oikein asettunut. Äänimaisema kirkuva ja täristi. Ne helpottui vasta kun sisukalut oli toisen kerran vaihdettu kytkimen kanssa viime syksynä. Kulutus on nyt parhaimmillaan 1litra=1tunti. En ole ihan tyytyväinen. Eli neljäs runkoputki, kolmas moottori ja toinen kytkin menossa. Husu on varasahana, kun ei persuus kestä tuota kulutusta 7-9 litraa päivässä. Jonseredilla 2245  menee 4,5-5,5 litraa päivässä, keskimäärin 20 litraa viikossa, husulla se määrä kestää 2 pv ja rapiat.

    Raivausahat mitä käyttänyt 16 v aikana työssä: Jonsered RS52, Jonsered 2145, Jonsered 2245, Jonsered 2255 yhden kauden, sekä Husqvarna fx 545 autotune n. 6 kk/kahden vuoden aikana.

    Jätkä

    Taitaa tuo 545 olla kaukoidän tuote kokonaisuudessaan. Tuossa juttelin Huskun huoltohenkilön kanssa ja hän näytti pakussaan olevia takuuhakemukseen lähteviä sahoja. ”Ei koskaan ole tullut niin paljon takuukoneita kuin nyt tuota on tullut.

    Meillä ei ollut koululla yhtään 545 – mallia silloin kun olin vielä rivissä. Isoja Huskuja kyllä ja ne toimii kuin Sveitsiläinen kello. Ja kulutus on pieni verrattuna esim Tilhin ammattiraivureihin. Kun kuudessa tunnissa saa kolme tankillista poltettua, niin vasta kolmantena päivänä saa Gombikannusta tiristää viimeiset tipat. Käytännössä saa sanoa, että kaksi pöntöllistä viikon työpäiviksi riittää.

    Koulun harjoituksissa pörräsi yhtä aikaa metsässä 16 – 24 sahaa. Ei ilmentynyt mitään selkeitä poikkeuksia. Muistaakseni koko aikana on mennyt kaksi runkoputkea poikki – aivan läheltä päätä kummatkin. Toinen alapäästään, toinen yläpäästään. Yläpään katkeaminen meni kyllä huollossa tehdyn virheen piikkiin. ( jäänyt löyhälle)

    Jonsseista luovuttiin, kun niissä ei pysyneet ruuvit kiinni. Olisi pitänyt liimata ne. Tärinä ”aidoissa” Jonsseissa oli jotain sellaista, jota ei voi sanoin kuvailla.

    MIISU4F MIISU4F

    Metsäkoulussa niin ikään sahattiin 2000 luvun alussa kaikilla 3 merkillä vaihdellen. Nehän oli aina ihan ylihuollettuina, kun niitä rassattiin opetusmielessä. Silloin en kiinnittänyt kulutukseen huomiota, tankillinen raivattiin ja vaihdettiin parin kanssa. Pari teki sillä välin muuta esim. opetteli kasveja ym. Toisen ja kolmannen vuoden sahasin vain *omalla nimetyllä* raivurilla ja moottorisahalla, kun parit ei menneet tasan ( joku lopetti koulun). Joten sain (jouduin) sahata aina tuplamäärän kuin muut opiskelijat.

    Mutta aloittaessani työt, minulla oli vain se yksi Jonsered52. Se kun kävi huollossa, lainasin metsäkoulusta Husqvarnan, niin tankki kesti sen 1h 30-1h45 min. En muista mallia, vuosi oli silloin 2005 ja 2006.

    Minulla kävi niin, että paras, mukavin ja joustavin myynti+huolto osui Jonseredien jälleenmyyjäksi. Ei ole tärissyt jonssut mulla, kuin silloin jos joku  vaimenninjousi mennyt poikki. Jonsuissa ei ole mennyt kytkin, putki tai moottori koskaan, ellei laske sitä, kun n. 30 asteen kesähelteellä, bensa kiehui, leikkasi uusi raivuri kiinni ja kampiakseli meni ns. *solmuun*. Takuuvaihdossa uusi raivuri, eikä helteet sen koomin ole vaivanneet raivuria, ollut säädöt ja sekoitukset kohdallaan.

    Yksi vuosi meni takuuvaihtoon akseleita ja kulmavaihteita- se oli jotain bulkkierää. Samathan meni huskeissakin. Kun tuli uudet erät, ei ongelmia. Sahat olen vaihtanut uuteen joka toinen tai kolmas vuosi, 2 kierrossa vuodesta 2006 lähtien. (nyt kolme, kun on se kovanonnen husu).

    Mettämakuri

    545at Tankki kesti minulla keskimäärin 1h 20min.

    Takuuaikana meni yksi kulmavaihde, runkoputken jouset ja kumet. Kahvankiinnityksestä kierteet.

    Stihl 460 ja 490 ei ole takuu aikana tarvinnut korjata pois lukien yksi runkolaakeri vikainen.

    Kokeile miisu stihl 460, jos asuin paikkakunnallasi on hyvä myyjä/ jälkimarkkinointi.

    Jätkä

    Miisu 4f.Teillä oli sinänsä huono järjestys, kun teitte työpareittain, Me ei olla edes koulun alkuaskeleilla  (-kaksi eri oppilaitosta aloitettu) – teetetty pareittain, koska ei siitä tule ”Lasta ei paskaa”. Aina on jokainen opetuslapsi yksin vastuussa tekemisistään opettajalle, joka on kuitenkin vastuussa tehdyistä töistä.

    Nimikkosahat, kaikille!  Taikka sitten luokka kahtia, jopa neljä ryhmää eri aikaan hakkuulle, sahailemaan ja muut vaikka mitä muuta.

    Koneopetuksessa kun koneita ei riitä kaikille, osa tekee huoltoa konehallilla, osa tekee M-sahoilla huippuhyvin apteerattuja tukkeja. Ihan eri leimikolla.

    Monella koululla koko jengi on metsässä ja kolmasosa ajaa, loput istuu taukotuvassa, autossa, nuotiolla – ja pelaa kännykkäpeliä.  TULOS ON HUONO!

    MIISU4F MIISU4F

    Toimi hyvin. Oli alle 20 oppilasta ja kaksi opettajaa aina metsässä. Osa teki ja vahti nuotiota kylmillä kelillä, osaa opettaja ohjasi enemmän, kaikkien luona kiersivät. Mm. kasveja ja kartanlukua ehti opiskella samalla. Autoihin ei päässyt kuin opettajat. Taukotupia ei ollut koskaan missään. Sahuulla oltiin 5-6 tuntia plus matkat parhaimmillaan 3krt viikossa Säällä kuin säällä mutta -25 taisi olla pakkasraja. Moottorisahatöissä pareille jaettiin palstat turvaetäisyyksin ja ohjattiin merkkaamaan ura ym. kasat merkattiin myös. Lunta tuli yhtenä talvena niin, että parin työnä oli kaivaa tyvet hangesta ja pitää nuotiota yllä ja vahtia, ettei kuivumaan jätetyt varusteet kärähdä.

    Tottahan jokainen vastasi omasta tekemästään. Ei parityöskentelyssä ollut vaikeuksia erottaa kunkin tekoja. Koska kulkihan ne opettajat koko ajan paikasta toiseen.

    Ei ole kenenkään ulkopuolisen tarve arvostella toisen opinahjon tekemisiä. Konepuolella porukat oli toki jaettu pieniin ryhmiin. Ne vuorotteli metsässä ja koulussa sekä teki myös kahta vuoroa, mitä metsuriopiskelijat ei tehneet.

    Perus raivaus-ja moottorisahakoulutus ja metsätalous luonnonhoitoineen 1 vuosi kaikille täsmälleen sama. Toisena vuonna koneporukat ja metsurit tottakai jakautuivat. Mutta osin oltiin vielä samoilla palstoilla töissä. Usein oli niin, että kaikki teki ennakkoraivuuta, sitten ajourasuunnittelua. Sen jälkeen metsurit osan aikaa moton ja ajokoneiden kopissa, että näkee mm. ajourasuunnittelun tuloksen ja ennakkoraivauksen tarpeen, sen laadun ynnä muita juttuja. Sitten metsuriopiskeilijat lähti omille töilleen tai valinnaisopiskelujensa pariin.

    Moottorisahatöiden lopussa ajokonekuskit harjoitteli korjaamista ja metsurioppilaat kyydissä katsoi, miten oli onnistuttu manuhakkuussa, urien avaus ja pinot.

    Kolmantena vuonna valinnaiset aineet, työharjoittelu ja päättötyön teko lisääntyi ja jakoi porukkaa paljonkin.

    Jätkä

    Minusta parityöskentely yhdellä sahalla on vähintään kyseenalaista. Se on samantyyppistä kuin opiskelu ryhmätyönä, jolloin 4 – 6 oppilaan ryhmälle annetaan tehtävä, johon aikaa annetaan X tuntia. Yksi – kaksi tekee työn ja muilla ei ole koko hommasta minkäänlaista käsitystä. Kun pari hakkaa puita talvella, niin toinen lapioi, toinen sahaa ja lapiomies lykkää puuta,  – Ei ristus tuu mitään.

    Parityöskentelyssä toinen vain sahaa ja toinen seisoskelee ja kääntelee rankoja kasaan. Toinen tekee kaikki vaikeat työt ja toinen vain helpoimpia.

    Ei koskaan – ei milloinkaan – meillä ollut metsurikurssilla jatkuvaa nuotiota metsässä. Ei ollut yhteistä ruokatuntia, vaan jokaisella oli lämmin ruk termoksessa ja kahvit – juomat – leivät – pullat – jogurtit – kananmunat jne. Muutosvastarinta oppilaitoksessa oli kova, kun siellä oli koulutettu vain ”Eri porukkaa” aikaisemmin ja heitä maastokäynneillä ruokittiin isoista lämpöastioista lautasten ja juomalasien kera. Kahvit taisi olla pahvimukista. Metsä oli heti sen näköinen, että tuleva herraporukka oli siellä porsastellut.

    Arvostelen erityisesti koneopetusta, koska siinä oikeasti ajokokemusta kertyy murto-osa siitä, mikä on opetussuunnitelmissa. Meillä oli ja on vieläkin kaikki koneet koko ajan käytössä, kun on maastopäiviä. Opettajat tekevät kahta vuoroa ja tietenkin myös opetuslapset ovat kahdessa vuorossa. Periaatteessa kaikki oppilaat saavat istua ohjaimissa ohjelman mukaisen määrän. En tiedä mitään muuta – edes pelkkää konekoulutusta antavaa laitosta, jossa tehtäisiin kahdessa tuurissa konetyötä.

    Metsurioppilaat ajavat myös jonkun verran ajokonetta ja omia tekemiään puita. Se kummasti parantaa kouraisuyksiköiden sijoittelutyyliä. Ero ennen / jälkeen on merkittävä.

     

    MIISU4F MIISU4F

    Omat eväät meilläkin oli omissa repuissa, aamupalalta otettiin lämmin ruokatermokseen ja eväät mitä nyt kukin halusi syödä, mehu, kuuma vesi tai-  kahvitermos. Nuotioita oli useampi talvella. Harvoin kokoonnuttiin yhteen syömään metsässä ellei opettajilla ollut jokin yhteinen opetustuokio. Joskus oli makkaratkin mukana. Tankillisen jälkeen tuli vaihto. Manuhakkuilla jokainen itse kaatoi, karsi, katkoi ja kasasi puunsa, sen minkä tankillinen kesti.

    Raivausaikaan syksyllä ja keväällä nuotioita ei pidetty, ei olisi ehtinyt kun monipäinen lauma eteni niin nopeasti.

     

     

    Metsuri motokuski

    Tuossa olen jätkän kanssa samaa mieltä että nykyinen konekoulutus antaa liian huonot valmiudet työntekijälle toimimiseen yrityksissä. Toisin sanoen käytännön harjoitus pitäisi tapahtua hyvin pitkälle yrityksen kalustolla. Kun taas tiedetään oppilaiden taso ja yritysten kilpailutilanne ei useinkaan ole mahdollista antaa yrityksen koneita vajaalle työteholle.

    Koulu antaa hyvän teoriapohjan ja ammattitaitoisen opetuksen mutta se ammattitaidon taso ei vain tahdo olla riittävä koulusta päässeillä.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 187)