Keskustelut Tekniikka Husku vai Stiili – millä raivaat?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 187)
  • Husku vai Stiili – millä raivaat?

    Merkitty: 

    Tervehdys

    Teemme seuraavaan Makasiiniin vähän isommin juttua raivuusahoista ja ajateltiin käyttää palstalaisten asiantuntemusta kerrankin hyväksemme.

    Eli siis, millä sahalla raivaat ja miksi. Nyt saa kehua omaa merkkiä ja jos siltä tuntuu, niin morkata muita.

    Kokemuksenne kiinnostavat meitä. Tarkoitus on käyttää teiltä saatuja kommentteja osana juttuamme

    Karppisen Sami ja Riikilän Mikko

  • Visakallo Visakallo

    Jos on ollut 2-tahtimoottoreiden kanssa lähemmin tekemisissä, niin tietää mistä on kysymys.

    Tolopainen

    Luulo on tässäkin tapauksessa teoreettisen tiedon väärti. Kaikenlaisia uskomuksia muutenkin on esiintynyt, kuten sekin, että häkä olisi ilmaa raskaampaa. Sahaan saa tehoja kyllä lisää, kun poraa pakoputkea avarammaksi, sehän on vanha viritysohje esim. pikkutilhiin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Häkä on hieman ilmaa kevyempää mutta hiilidioksidi huomattavasti ilmaa raskaampaa (jos laskin oikein). Tämä johtuu siitä, että happiatomi on raskaampi (atomimassa 16) kuin hiiliatomi (atomimassa 12) vaikka luulisi että päin vastoin. Typpi jota ilmassa on 78 %, on edellisten välissä (atomimassa 14).

    Menninkäinen

    Kaksi tahti kone tarvitsee oikeanlaisen putken jotta siitä saadaan kunnolla tehoa irti. Alkuperäisessä putkessa tietysti määrää päästöt, ääni, moottorin ominaisuudet, valmistuskustannukset ja tila mihin se pitää saada mahtumaan.

    Alla olevassa linkissä on vähän teoriaa 2t moottorin pakoputken muodosta ja miksi se on sellainen.

    Jätkä

    Menninkäisen videolta se pitäisi valjeta muille, mutta ei Tollolle. Jos asia olisi Tollon mukaisen yksinkertainen, olisi noissa pienehköissä 2-T moottereissa pakoputki todella väljä, ehkä jopa loppua kohti laajeneva suora putki. Kuitenkin nuo kisakoneiden erikoismuotoiset tehoputket menevät kovasti kaupaksi korkeasta hinnasta huolimatta. Ja voin vakuuttaa, että jo pelkän pakoputken vaihto nostaa tehoja tuntuvasti, Kun siihen vielä lisätään imupuolen tehostaminen, niin pelkillä hengittävyyden parantamisilla tehot voivat nousta moninkertaisiksi.

    Pakoputkiin reikien porailulla saadaan aikaan lähinnä vain melua – tyhjästä!  Se, että mopon pakoputken sisältä porataan ja viilataan, terkoittaa sitä, että siellä on lain vaaatimia kuristimia, joiden poisto on välttämätöntä. Myös Paisaria avataan, mutta vain katalysaattorin poistamiseksi. Paisarin jälkeen niissä on äänenvaimennin, josta ulostuleva ”pilli” voi olla yllättävän ahdas, eikä auta, vaikka sitä väljentäisi.

     

    Tolopainen

    No Jätkäpä selostaa tämän tehoputken toimintaperiaatteen, miksi se lisää moottorin tehoa.

    Jätkä

    Tollolle en selosta mitään, siitä ei saa mitään muuta kuin mieliharmia, kun hullun kanssa vänkää…

    Pavekka

    Tehoputki toimii eräänlaisena ahtimena vahvistamalla 2-t koneen painesykäyksiä ja sitä kautta parantaa sylinterin täytöstä. Tuotantopienkoneet ei ole erityisen korkeaviritteisiä. Niistä on melko helppo ottaa lisää ominaisuuksia. Helpoimmillaan se käy ihan poraamalla lisäreikiä pönttöön.  Sitä ei voi tehdä määrättömästi kun jossakin kohtaa lisääntynyt hengitys häiritsee resonanssin toimintaa ja ominaisuudet kääntyy miinusmerkkisiksi.  Voi käydä niinkin että pelkkä lisääntynyt melu tuntuu suurena tehona vaikka muutosta ei olisi.

    Tolopainen

    Näinhän se on, siksi tuossa putkessa on kaventuma tuolla loppupäässä, että saataisiin imua sylinteriin, että se tyhjentyisi pakokaasuista ja vetäisi uutta ilmaa tilalle. Mitään vastusta moottori ei tarvitse, eli siitä ei ole kyse.

    Pavekka

    Resonanssi toimii kahteen suuntaan. Se imee ja tuuppaa molempiin suuntiin kymmeniätuhansiä kertoja minuutissa. Eli kyllä sillä vastuksellakin on osuutensa.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 187)