Keskustelut Tekniikka Husku vai Stiili – millä raivaat?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 187)
  • Husku vai Stiili – millä raivaat?

    Merkitty: 

    Tervehdys

    Teemme seuraavaan Makasiiniin vähän isommin juttua raivuusahoista ja ajateltiin käyttää palstalaisten asiantuntemusta kerrankin hyväksemme.

    Eli siis, millä sahalla raivaat ja miksi. Nyt saa kehua omaa merkkiä ja jos siltä tuntuu, niin morkata muita.

    Kokemuksenne kiinnostavat meitä. Tarkoitus on käyttää teiltä saatuja kommentteja osana juttuamme

    Karppisen Sami ja Riikilän Mikko

  • Mikko Riikilä

    kiitoksia kaikille, jotka olette osallistuneet antoisaan keskusteluketjuun. Kokoamme makasiinin raivurijutun ensi viikolla, joten jatkakaa kommentointia samaan malliin.

    Pihkatapille  vinkki huskun raivurin kiinnityslenkin säätämiseen: käännä ripustinlenkkiä runkoputkella niin, että se kallistuu hieman vasemmalle. sillä keinolla saha asettuu kampeamatta valjaisiin. oikea asento löytyy kokeilemalla…

    riikilän mikko

    MiiluMatti

    Pitkään oli Tilhi 490, hyvin kesti varmaan lähes 100 ha pahoja pusikoita raivasin.

    Viime syksynä ostin Husku 545 fx autotunen. Pitkään mietin sen ja Tilhin välillä. Hyvä on, parikymmentä ha raivattu. Ainoa moite on kova ääni. Nähtävästi 2T-moottorin ääntä ei voi tehon kärsimättä vähentää. On suunnitteilla joko ylimääräinen muovikoppa päälle tai paksu joustava putkenpätkä jolla pakokaasut ohjataan kauemmaksi. Radiokuulosuojaimia haluaisin kuunnella. Näin kesäkelissä lippis, hyvät keltaiset suojalasit ja radiokuulosuojaimet päässä. Valjaat teoriassa hyvät mutta vartalo niihin ei ole enää optimaalinen.

    Koivunkaataja2

    Huskun 545 autotunella sahaan .Kiihtyvyys voisi olla räväkämpi ja kahdesti onruvennut täristämään oudosti.Vika on korjaantunut sammuttamalla saha.

    Jätkä

    MiiluMatti. Hanki vanhan Huskun 165 – mallisen äänenvaimentaja. Myös Prtnerin  ja Huskun vanhoissa M-sahoissa oli isot – kookkaat vaimentimet.

    Mopoissa on vakiona kuristetut tehoputket, jotka avaamalla oikein, antavat paremman virtauksen äänen lisääntymättä. Raivurin vakiopönttö EI VOI olla kummoinenkaan tehoputki. 2T- vehkeessä pitää osata laskea putken pituus, paisarin muoto ja koko koneen koon mukaan.

    oksapuu

    Tilhillä mennään, sattuneesta syystä…

    Ainahan niitä raivaussahan pakoputkia on tuunattu. Pakoputki irti ja 5mm poranterällä sisäänmeno puolelta välipeltiin reikiä…

    Tarpeen mukaan ja omalla vastuulla tietysti…

    Jätkä

    Tuolla vakiopöntön porailulla on vaikutusta lähinnä ääneen, eikä se vaikutus ole hiljentävä. Pieneen kaksitahtimoottoriin ei vaan yksinkertaisesti saa tehonlisäystä helpottamalla kaasujen poistumista, vaan pitää määrätty vastus saada pömpeliin, jolloin kierrokset voivat lisääntyä, mutta vääntö silti kasvaa.

    Joskus laittelin lapsille mikroautoa, jossa oli M-sahan moottori. Aloin lähinnä pakokaasujen takia sovittelemaan autoon Mopon pakoputkea. Sellaisenaan sen siihen sain, pieni viilaus kiinnityslaippaan ja eikun menoksi. Ääni vaimeni selkeästi, vaikka kulkuhalut lisääntyivät todella hyvin.

    Totesin kyllä, että ”tehputki” on tosiaan tehoputki, ei suinkaan kovan äänen synnyttäminen lisää vauhtia ja tehoa.

    arto arto

    Paras ja halvin konsti liian äänekkääseen sahaan. Ostaa paremmat kuulosuojaimet. Kyllä ne tehtaalla on tarkoin laskettu pakoputken virtaus kelillä kuin kelillä.

    Tolopainen

    Kaasun pumppaaminen kuluttaa energiaa, mitä avarampi rööri sitä helpommin pakokaasut poistuu ja energiaa säästyy varsinaiseen työhön eli teräketjun pyörittämiseen.

    Visakallo Visakallo

    2-tahtikone tarvitsee aina jonkin verran pakopuolelle vastapainetta, joten liian väljä reikä on sielläkin huono asia!

    Tolopainen

    Niin olen kuullut tuon väitteen aieminkin, mutta ei sille mitään perustetta ole. Kun bensiini on sylinterissä palanut, miksi pakokaasujen poistamiselle pitäisi olla jotain esteitä, ei se tuota mitään työenergiaa enää kampiakselille.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 187)