Keskustelut Tekniikka Husku vai Stiili – millä raivaat?

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 187)
  • Husku vai Stiili – millä raivaat?

    Merkitty: 

    Tervehdys

    Teemme seuraavaan Makasiiniin vähän isommin juttua raivuusahoista ja ajateltiin käyttää palstalaisten asiantuntemusta kerrankin hyväksemme.

    Eli siis, millä sahalla raivaat ja miksi. Nyt saa kehua omaa merkkiä ja jos siltä tuntuu, niin morkata muita.

    Kokemuksenne kiinnostavat meitä. Tarkoitus on käyttää teiltä saatuja kommentteja osana juttuamme

    Karppisen Sami ja Riikilän Mikko

  • mettämiäs

    ”Se, mikä öljy on parasta, on eri juttu, mutta niin kauvan, kuin pakoputken aukko on öljystä kostea, ei sinne karstaa synny.”

    Onko eroa, jos raivaussahana on Husku tai Stiili?

    jees h-valta

    Käyttää 2%:in seosta niin ei taatusti karstoitu. Eikä ole kostea öljystä eikä mistään muustakaan pakoauakko. Jätkä kylpee vanhoissa kasrstoissaan!

    Tolopainen

    Kyllä pitäisi päästä nopeasti akkukäyttöisiin sahoihin. Äärettömän epäterveellistä olla päiväkausia moottorisahan kärryssä ja melussa. Pyrin nykyisin välttämään ko. koneita viimeiseen saakka, enkä sahaa kuin tuulisina poutapäivinä korkeintaan 3h.Huskilta löytyy paras 2t öljy, mutta eipä sitä noviisit tiedä.

    Puuki

    Ketjusahan pakokaasut on hankalampia ”väistää” kuin raivaussahan .  Hyvin riittää harrastushommiin akkusahatkin. Jos vielä käyttää bioöljyä teräketjuöljynä, niin välttyy öljysumun hengittämisen haitaltakin.

    jees h-valta

    Onko Toloppa sitten vammautunut kyseisistä ongelmista? Mielestäni kaikki koneet ja laitteet on aivan riittävän puhtoisia oikein käytettynä kunhan nyt ei ihan sisätiloissa ala moottorisahaamaan. Kyllä sitä polttomoottorisahaa on metsurit käyttäneet vuosikymmeniä ”nortti” suupielessä käryten. Ja ne hiukan on ennen käryttäneetkin. Silti tuskin yksikään metsuri on loppunut keuhkoistaan. Kyllä ne muut vaivat yleensä vie.

    Visakallo Visakallo

    Tolopainen: ”Huskilta löytyy paras 2t öljy, mutta eipä sitä noviisit tiedä.”

    Mukava kuulla itseltään Tolopaiselta, etten ole noviisi!

    Hyöteikkö Hyöteikkö

    Nykyisin Husqvarnalla. Semmoisella pienellä eläkeläismallilla.

    Jätkä

    Huskun maahantuojan edustaja kiertelee koulujen ja kauppiaiden luona. Hänen öljyluentonsa (jokavuotinen) – sisältää myös sen karun totuuden, että : -Määrävälein 2T – öljyn valmistajat kilpailutetaan – ja kilpailutetaan käytännössä porukalla.

    Sama valmistaja jalostaa kaikille kolmelle isolle merkille merkkiöljyn, joka eroaa kilpailijan tuotteesta korkeintaan erilaisella väriaineella ja erilaisella pakkauksella. Viimeksi esityksessä ollut öljy oli Mobilin tekemää.

    ”Vuosien saatossa tarjouskilpailun on voittnut vuorollaan lähes kaikki merkittävät valmistajat.” Merkki ei ratkaise, vaan laatu, josta on määritelty kansainvälisesti sovituilla standardeilla.

    Purnukan kyljessä on kirjain – ja numerosarjat, joista voi Sertifikaatit tarkistaa.

    Vaan tuotapa ei Tolloimmat tiedä!

    Metsänmies

    Jätkä:”Noille runsaasti huonolaatuista 2-T öljyö bensan sekaan lontraaville antaisin ihan ilmaisen neuvon. Putsatkaa pakoputki ja myös pakoaukko, vaikka siellä ei näkyisikään karstaa. Sitä on siellä kuitenkin. Taas niille, jotka käyttävät valmisbensaa, taikka 98 oktaanista siihen sekoittaen ehdottomasti Max 2,5% hyvälaatuista tuhkautumatonta , mielellään synteettistä 2 T öljyä. Ei tarvitse porailla, eikä karstoja raappia.” Hyvä neuvo. Kun ostettiin aikoinaan ensimmäisiä Stihlin raivaussahoja oikein porukalla (450) käytettiin vielä halvempia seosöljyjä. Kun tuon mallin Stihlissä on ulostuloaukko tehty varsin pieneksi, oli äänenvaimennin myötäänsä tukossa. Porattiin putkeen pieni apureikä ulostuloaukon alle, asia korjaantui, mutta putki piti polttaa silti välillä puhtaaksi karstasta. Siirryttiin sitten Teboilin täyssynteettiseen 2-tahtiöljyyn, eikä ole ollut karstaongelmia enää ainakaan 15 vuoteen. 2%sekoitus riittää,yhdestäkään sahasta ei ole moottori hajonnut tuolla seossuhteella. Ja aina kannattaa käyttää tietysti 98-bensaa.

    Metsänmies

    En ala väittelemään enempi tuosta öljyn laadusta. Kerroin vaan kokemuksesta, On selvää, että nuo halpaöljyt karstoittavat enemmän kuin täyssynteettinen. Bensan laatu ei vaikuta ainakaan merkittävästi kiihtyvyyteen. Jos on vielä säätösuuttimet, niiden asento vaikuttaa. Myös etusormen tai peukalon liike on merkittävä tekijä kiihtyvyydessä, riippuu, kumpi kaasutusmuoto sahassa on.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 187)