Keskustelut Tekniikka Husku vai Stiili – millä raivaat?

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 187)
  • Husku vai Stiili – millä raivaat?

    Merkitty: 

    Tervehdys

    Teemme seuraavaan Makasiiniin vähän isommin juttua raivuusahoista ja ajateltiin käyttää palstalaisten asiantuntemusta kerrankin hyväksemme.

    Eli siis, millä sahalla raivaat ja miksi. Nyt saa kehua omaa merkkiä ja jos siltä tuntuu, niin morkata muita.

    Kokemuksenne kiinnostavat meitä. Tarkoitus on käyttää teiltä saatuja kommentteja osana juttuamme

    Karppisen Sami ja Riikilän Mikko

  • Jätkä

    Joskus – kauvan sitten, jossain alan kirjoituksissa kehuskeltiin  bensiinin joukkoon sekoitettavana öljynä Diesel-moottorin voiteluöljyä. Kun on kuulemma paremmin painetta ja kuumuutta kestävää….

    Hankin sitä litran purnukan ja eikun kokeilemaan. Ennenkuin kaikki öljy oli käytetty, alkoi tehot hiipumaan ja vilkaisin pakoputkeen ja – aukkoon. Äänenvaimennin oli kovasti ”tukkoonen”, eli se piti polttaa puhtaaksi. Pakoaukko sylinterin kyljessä oli supistunut hyvin pieneksi. Siinä olikin rassaamista, kun karsta on kivikovaa, eikä siitä ole tarkoitus mennä hiukkastakaan sylinteriin.

    Uusi tiiviste paikoilleen, pultit kiinni – ja kovaa ajoa. Sen jälkeen käytin Raket – seosöljyä, Se oli silloin suurinpiirtein ainoa tuhkautumaton öljy, mitä näistä sahaliikkeistä sai. Punaista oli jo silloin…

    Jätkä

    Taitaa TM olla lehdistä pätevin järjestämään öljytestiä ja tekijänä ehkä Vakola tai VTT.

    Testiin olisi terveellistä laittaa myös valmisbensat, joiden toiminnasta on kaikenmaailman ”asiantuntijat” esittäneet murskaavia arvosteluita. Tulis sekin kateellisten aloittama huhu alas ammuttua.

    Tolopainen

    Jos katsoo mtronicilla varustetun tilhin pakoputken aukkoa, siinä ei ole ei karstaa ei öljyä, pelkkää kirkasta metallia. Kun öljynä käyttää 2% huskin 2t öljyä ja 98 bensiiniä.

    MiiluMatti

    Ettekö työ vielä käytä 2T pienkonebensaa?

    Käryjä ei juuri ole

    tietenkin kalliimpaa kuin 98 bensasta sekoitetut.

    Joistakin harvoista paikoista kuten esim. Kuopion Puijonlaakson Nesteeltä saa mittarista 4T-pienkonebensaa. Muutaman kerran olen hakenut ja itse laittanut 2T-öljyä sekaan. Vähän halvemmaksi tulloo jos hakumatka ei oo pitkä

    mehtäukko

    98 pensiini + 2% täyssynteettinen lotraus  555 fx tankkiin ja alakaa pusikko lakoutumaan.

    Jätkä

    Paras kaksitahtiöljy ei pala normaalilämmöissä M-sahassa, eikä R-sahassa. Jos pakoputken ulostulo on ehdottomasti kuiva, ja pakokaasuissa on näkyvä sävy, niin se lienee näyte siitä, että öljy palaa . ja palava öljy jättää karstan.

    Tuo mehtäukon resepti ei ole hassumpi. 95 oktaanisessa bensiinissä on jo häiritsevän paljon alkoholia, oktaaniluku taas vaikuttaa ennenkaikkea männän kilistelyyn, eli käytännössä korkeapuristeisessa moottorissa seos syttyy hieman liian aikaisin. Oktaaniluku kuvaa bensiiniseoksen puristuskestävyyttä, ei muuta.

    Tolopainen

    Kakstahtiöljyt nimen omaan on sellaisia, että ne palavat moottorissa. Siksi ne eivät nokea eikä tee karstaa kun seos on oikea.

    Metsänmies

    Kyllä Tolopainen taitaa olla tällä kertaa oikeassa. Seosöljy palaa kaksitahtimoottoreissa bensan mukana. Ainakin Teboilin oljyasiantuntijat väittävät jutussaan näin:”Kesäkaudella käytetään monia kulkupelejä ja pienkoneita, joissa on voimanlähteenä kaksitahtinen moottori. Valitsemalla käyttötarkoitukseen sopiva kaksitahtiöljy, parannetaan moottorin toimintavarmuutta sekä vähennetään moottorin käytöstä aiheutuvia pakokaasupäästöjä ja savutusta.

    Kaksitahtiset moottorit ovat yleisiä esimerkiksi mopoissa, perämoottoreissa, moottorisahoissa, ruohotrimmereissä sekä monissa muissa pienkoneissa, joissa on eduksi moottorin kevyt ja yksinkertainen rakenne. Eri käyttötarkoituksiin suunnitellut ja erilaisissa toimintaympäristöissä käytettävät moottorit vaativat parhaan mahdollisen suorituskyvyn ja luotettavuuden saavuttamiseksi erilaisia 2T-öljyjä.<span id=”more-3663″></span>

    Kaksitahtimoottorissa voiteluöljy palaa moottorissa polttoaineen mukana moottorin käydessä, jonka vuoksi öljyä kuluu jatkuvasti. Nykyisissä kaksitahtimoottoreissa voiteluöljy annostellaan moottoriin usein niin sanotulla tuoreöljyvoitelujärjestelmällä. Tällöin öljy lisätään erilliseen säiliöön ja automatiikka annostelee öljyä moottorille tarpeen mukaan. Tämä ratkaisu on käytössä yleisesti skoottereissa ja perämoottoreissa. Käyttäjän siis on huolehdittava vain siitä, että öljyä on säiliössä riittävästi. Useimmiten moottorissa on varoitusääni tai -valo, joka varoittaa alhaisesta voiteluöljyn tasosta.

    Pienemmissä koneissa kuten moottorisahoissa tällaista järjestelmää ei yleensä ole, vaan öljy on sekoitettava bensiinin joukkoon. Sekoitussuhde on tyypillisesti noin kaksi prosenttia, mutta asia on syytä tarkistaa, sillä eroavaisuuksia löytyy moottorivalmistajakohtaisesti. Liian vähäinen öljyn määrä lisää moottorin kulumista ja aiheuttaa vauriovaaran. Öljyä ei kuitenkaan kannata lisätä ”varmuuden vuoksi” liikaa, sillä tarpeettoman suuri seos lisää savutusta sekä moottorin karstaantumista ja näin ollen heikentää moottorin suorituskykyä.
    <h2 id=”laadukas-oljy-vahentaa-karstaa-ja-savutusta”>Laadukas öljy vähentää karstaa ja savutusta</h2>
    Kaksitahtimoottoreissa on tyypillisesti nelitahtisia suuremmat pakokaasupäästöt, joka ilmenee mm. voimakkaana pakokaasun hajuna. Tämä johtuu osaksi moottorin toimintatavasta, jossa pakokanavaan pääsee hieman palamatonta polttoainetta. Katalysaattoreiden ja polttoaineen suihkutuksen yleistyminen kuitenkin pienentävät myös 2T-moottoreiden päästöjä.
    <div id=”attachment_3673″ class=”wp-caption alignright”>
    <p id=”caption-attachment-3673″ class=”wp-caption-text”>2T Bike sopii moottoripyörään viittaavasta nimestään huolimatta erinomaisesti esimerkiksi moottorisahoihin.</p>

    </div>
    Päästöjä lisää myös se, että voitelussa käytettävä öljy palaa moottorissa. Uudenaikaiset puolisynteettiset ja täyssynteettiset kaksitahtiöljyt palavat puhtaammin kuin perinteiset mineraaliöljyt, jolloin niistä muodostuu myös vähemmän ympäristöä kuormittavia pakokaasupäästöjä.

    Puhdas moottori säilyttää tehokkuutensa ja toimintavarmuutensa, kun karsta ei häiritse sytytystulpan ja männänrenkaiden toimintaa. Lisäksi katalysaattorin toimintakyky säilyy parempana.Teboililla on useampia edistyksellisiä kaksitahtiöljyjä, jotka sopivat myös uusille kaksitahtimoottoreille.

    Täyssynteettinen Teboil 2T Bike on oikea valinta erityisesti raskaasti kuormitetuille ja korkeaviritteisille kaksitahtimoottoreille. Tuotenimestään huolimatta se sopii moottoripyörien lisäksi erinomaisesti myös muihin kaksitahtimoottoreihin kuten moottorisahoihin ja muihin puutarhakoneisiin.”

    Mettämakuri

    Sahoista oli vissiin puhe keskustella, kumpi se kestää kauemmin ammattikäytössä tilhi vai husse?

    arto arto

    kumpi se kestää kauemmin ammattikäytössä tilhi vai husse?    Varmaan yhtä pitkään. Jos käyttäjät samat ja ilmanlämpötilat.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 187)