Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 ja 550 moottorisahat

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 36)
  • Husqvarna 545 ja 550 moottorisahat

    Mikä ero on husqvarna 545 ja 550 moottorisahoilla? Teknisten tietojen mukaan niissä on sama kuutotilavuus, sama männän halkaisija, sama iskunpituus. Tehoissa ja kierroksissa on ero.  Ne on käsitykseni mukaan rakenteeltaan samanlaisia. Onko tuo ero saatu aikaan pelkästään erilaisella kaasuttimella?

  • Jätkä

    Kyllähän siihen kaasutinkin saattaa vaikuttaa, mutta maallikolle selvin ja helposti näkyvä ero esiintyy pelkästään katsomalla hintalappua. Sylinteri on erilainen ja toinen niistä on selkeästi kalliimpi valmistaa. siihen valetut kanavat selitys korkeammalle hinnalle. Erilainen sylinteri mahdollistaa aivan erilaisen männän valmistamisen, sekin on kalliimpi, kuin ns. ”perinteinen”. Yhdessä nämä mahdollistavat seihmejutun, että toinen kone kiekuu kovaa ja korkealta, siinä on vääntökäyrä myös ylärekisterissä.

    Jos karvalakkikone säädettäisiin kiekumaan yhtä korkealta, se myös leipoisi aika helposti kiinni – johtuen tuosta rakenteesta.

    En ole tarkistanut hinnaneroa, mutta jos tuo pienitehoisempi on 310 € halvempi, niin sen luokittelen sarjaan ”karvalakkimalli” tai ”isäntälinjan kone” ja toinen on huippusaha ammattikäyttöön.

    En missään tapauksessa ostaisi karvalakkimallia oikeaan työntekoon.

    Metsänmies

    Oletko Jätkä purkanut noita sahoja, kun tiedät niiden eron johtuvan sylinteristä ja männästä? Vai oletatko eron olevan niissä? Kuvia en ole netistä löytänyt. Kaasuttimet olen nähnyt itse, ne ovat erilaisia.

    kuusessa ollaan

    Kysyin aikoinaan eräässä esittelytilaisuudessa Huskun edustajalta, kun olin ostamassa omaa 550 XPG sahaa. 545 kampiakseli täysin erilainen, lisäksi ohjelmistossa ei ole hetkellisen lisätehon ominaisuutta. Samalla maksimitehot 2,4 kW vs 2,8 kW. 545 vääntävämpi, 550 kierrosherkempi ja saatavissa lämpökahvoilla.

    Jätkä

    Hanki tietoosi alkupeäisten mäntien ja sylinterien hinnat, niin ehkä asia kirkastuu.

    En silti ostaisi isäntälinjan sahaa, ellei kyse ole jostain ihan epätavallisesta työstä. Aikoinaan hirsiveistäjät käyttivät yleisesti huskun 55-mallia Vuolu-kallen pyörittämiseen ja kehuivat sitä, kun se vääntää matalilla kierroksilla niin hyvin. 254:lla sahasivat sitten melko yleisesti, mutta kuorintalaikkaa halvalla ja sopivalla sahalla kyllä.

    Sahakauppias kehui karvalakki-huskua kovasti, Avasi koteloa jä esitteli – Se riitti minulle. Sitten hän myönsi, että eihän tätä ole tehty ammattikäyttöön, joka osa on halvempi ja epäkäytännöllisempi.

    kuusessa ollaan

    400-sarjan sahat ovatkin ne huskun ”kevyemmin tehdyt” mallit.

    Jätkä

    Jos b”isäntälinjan htskussa ja Ammattimallin huskussa on saman kokoinen mäntä – siis tarkalleen. niin en usko, että kannattaa kokeilla eri sahaan tarkoitettua mäntää. Jos ne pannaan rinnakkain, niin ”Sokea Reettakin” huomaa eron, kun koskettelee niitä kädellään. Sama juttu sylinterin suhteen. Hintaero on ainakin kolminkertainen.

    Jos samankokoisella männällä on saatu edes hieman eri kokoinen iskutilavuus, on kampiakseli erilainen. Ja niin edelleen.

    petep

    Eikös 550 xp:ssä ole Revboost ”ominaisuus” periaatteessa suurimpana erona 545 sahaan.  Molemmissa lienee autotune jos olen asian oikein ymmärtänyt .

    sitolkka

    En ole tutkinut näiden kahden eroa, mutta monesti halpaversiossa on yleensä erilainen sylinteri ja mäntä ja toinen saa täyttöjä ihan eri malliin ja kiekuu sen mukaan.

    Nimetön

    Eikös se ollut ratkasevin ero noisa se että 545:ta puuttuuu kaasuttajan sähkölämmitys ja sen takia vastuuntuntonen jälleenmyyjä ei 545:ta tavikäyttöön myy, ei vaan pelaa talvikäytössä ilman kaasarin lämmitystä.

    sitolkka

    Ei. Myös 550 saa ilman.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 36)