Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 ja 550 moottorisahat

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 36)
  • Husqvarna 545 ja 550 moottorisahat

    Mikä ero on husqvarna 545 ja 550 moottorisahoilla? Teknisten tietojen mukaan niissä on sama kuutotilavuus, sama männän halkaisija, sama iskunpituus. Tehoissa ja kierroksissa on ero.  Ne on käsitykseni mukaan rakenteeltaan samanlaisia. Onko tuo ero saatu aikaan pelkästään erilaisella kaasuttimella?

  • Metsänmies

    Laitoin tuossa päivän aikana omaan 545 sahaan 550 kaasuttimen. Kiinnitys käy suoraan. Ainoastaan bensaletku piti vaihtaa 550 malliseen, koska sen kiinnitys kaasuttimeen tulee eri asentoon kuin 545 mallissa. Sähköjututkin kaasuttimeen tulivat liittimiin saakka 550 sahasta. Toimii hienosti ja ottaa kierroksia selvästi paremmin kuin alkuperäisellä. Olen samaa mieltä, että ei kannata sortua ostamaan 545 mallia(itse tein sen virheen). Ei koskaan toiminut kunnolla, vaikka oli korjaamolla useamman kerran. Kun takuu loppui (ja hermot) päätin kokeilla omia konsteja kun  sain kaverilta puun alle jääneestä sahasta tuon kaasuttimen.  Olen ollut ammattimetsurina lähes 40 vuotta (nyt alan olla jo puuhastelija)ja tehnyt yleensä remontit itse.Nykyiset sahat ovat tulleet tekniikaltaan monimutkaisemmiksi kuin ennen , eikä tuota tietoakaan tahdo mistään löytyä. Siitä olen eri mieltä, että tämä malli ei kestäisi kierroksia, tuli aikoinaan viritettyä vanhojakin sahoja, eikä ne kierroksiin särkyneet.

    Jätkä

    On kierroksia ja on ”kierroksia”. Jos saha on säädettävissä ja sen ruuvaa niin kireälle, kuin vain saa, eli maksimikierrokset ylitetään tonnilla / parilla, niin sitä huudattamalla tulee konerikko.

    Ihan sama silloin, kuin on säädetty viimeisen päälle kuitupuun hakkuuseen saha. Ottaa varvia hienosti ja ketju kulkee. Annetaan saha jollekin käyttöön pyörohirsien koirankaulanurkkien tekoon ja hän sahaa koko nurkan valhiiksi kertaakaan kaasua hellittämättä = Kilahtaa varmasti!. Jotkut huudattavat myös varausta sahatessaan, vaikka laipan kärki menee puussa vain muutaman sentin syvyydellä .

    Metsänmies

    Sehän nyt on selvää, että ei mikään vehje kestä, jos huudattaa tankin alusta loppuun liipasin pohjassa. Ammattimiehethän eivät tietysti huudattele sahojaan turhaan maksimikierrosilla. Riittää kun saha toimii kunnolla.

    Jätkä

    Noille uusavuttomille metsänomistajille on alkujaan suunniteltukin kaasuttimet, joita ei voi säätää. Käytännössä heidän sahansa ei ollut koskaan oikeissa säädöissä.

    Rohkeimmat olivat jopa ruuvanneet suuttimia. Yleisin säätö oli, että L-suutin oli 1,5 – 2,5 rinkiä auki, T-ruuvi ruuvattu lähes pohjaan asti. H-ruuvi oli 10 – 15 minuuttia auki – ja ukko tyytyväinen. Sellaisella sai Jeessin ”poltinpuun” juuri poikki, sitten se saattoi jopa sammua, ellei ehtinyt helläämään kaasua.

    Uusissa ammattimalleissa on säädöt ilmeisesti lähellä oikeaa, se on näille isäntälinjalaisten sahoille pelastus, vaikkakin ne yleensä nopeammin tuhoutuu traktorin pyörän alla.

    arto arto

    Uusissa ammattimalleissa on säädöt ilmeisesti lähellä oikeaa, ,,,,,,,Ei lähellekään. Hq ainakin rajoittaa kierroksia aika paljon ( sisään aja säätö) On säädetty normaalia rikkaammalle.

    Tolopainen

    Eipä nämä uudet sahat pärjää tehoissa ja kierroksissa noille ruuvisäätöisille, kannattaa jäättää joku vanhempi versio niin on helppo verrata. Tilhi 250 vaikka on isäntälinjan saha voittaa kevyesti uuden 241.

    arto arto

    Säätäjästä kiini. Nyt vertailtu 545fx autotunea ja 545fx suutinmallia….Suutinmalli vei  voiton, Tosin nekin häviää viimeiset kaupoissa, Ruotsista niitä vielä saa. Pitää ostella varastoon. Pätkä sahoissa vaikea vertailla on rewboostia ja muita joita ei suutimallista löydä.

    Jätkä

    Tilhi 250 on teho/ainosuhteeltaan erinomaine. Kuitenkaan en oikein jaksa uskoa, että yksikään metsuri käyttäisi sellaista töissään.

    Tolopainen

    Se onkin hyvä rantesaha kun tarvitaan  raakaa voimaa isoissa koivupölleissä, joutuu vähän pirättelemään, kun loppuu katkottavat puut liian nopeasti. On se hurja peli, 2,5 kw tehoja ja kierroksia yli 15000.

    Metsänmies

    Olen samaa mieltä kuin muutama tuossa aiemmin. Ammattimies osaa säätää sahansa. Jokaisella on oma makunsa, miten haluaa sahansa ottavan kierroksia.  Korjaamoilla on kyllä huoltomiehiä, mutta eivät välttämättä ymmärrä metsätyöstä mitään. Jätetään nämä automaattiviritykset niille, joille riittää, että saha pärisee.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 36)