Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 ja 550 moottorisahat

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Husqvarna 545 ja 550 moottorisahat

    Mikä ero on husqvarna 545 ja 550 moottorisahoilla? Teknisten tietojen mukaan niissä on sama kuutotilavuus, sama männän halkaisija, sama iskunpituus. Tehoissa ja kierroksissa on ero.  Ne on käsitykseni mukaan rakenteeltaan samanlaisia. Onko tuo ero saatu aikaan pelkästään erilaisella kaasuttimella?

  • Nimetön

    Tämänhetken isäntälinjan malli on 251:n ja vähempi tehoa 0,1kw  ja enempi painoa 0,3kg kuin 241.

    Tolopainen

    Pikkusen se aina huvittaa kun tuollaisella parin sadan euron sahalla voittaa kaikki uutuudet. Joita on vuosia insinöörit kehitelleet ja mainosmiehet mainostavat entistä kehittyneempinä. Tuossa on vain se vika että ei läpäise nykyisiä päästönormeja.

    Metsänmies

    Mitä ne sellaiset päästönormit ovat? Jos niitä olisi, ei kai nuo kiinalaisetkaan pärisijät niitä täyttäisi. Silti niitä on myynnissä jokaisessa halpakaupassa, missä koneita myydään.

    Tolopainen

    Ne tuli koskemaan moottorisahoja tammikuun alussa, vanhat varastot saa myydä loppuun. Ilmeisesti Suomi ottaa nuo uudet säädökset käyttöön jälkijunassa, ovat EU: rakentamia määräyksiä. Ei taida sahoja enää kiinasta tulla.

    Metsänmies

    Niimpä näkyy tulevan normit. Seuraavasi tulevat tietysti moottorisahojen vuosikatsastukset ja päästömittaukset. Todennäköisesti tulevaisuudessa tulee moottorisahan osto luvanvaraiseksi ja vielä pakollinen moottorisahan ajokortti. Jo on aikohin eletty.

    sitolkka

    Jos tekee justeerilla, pokalla ja billnäksellä, niin saakohan jotain ilmastotukea?

    kuusessa ollaan

    Kyllä kiinalaisia sahoja tulee päästömääräyksen astuttua voimaan ja siirtymäaikojen jälkeen, sillä osa Stihleistä tulee kiinan tehtailta ja täyttää jo nyt nuo normit. Taitaa enää pari sahamallia olla stihlillä ilman ilmahuuhtelua, joka tarvitaan päästöjen alittamiseen…japanissa tehdyllä Echollakin ekat uudet mallit tulleet.

    Lujassa on epäusko sähköohjauksen toimintaan, vaikka autoistakin ryyppyvipu katosi jo 80-luvulla. Sähkösäätöisiä ei vaan saa säädettyä liian korkeille kierroksille, joille ei valmistajat ole niitä suunnitellut.

    Tolopainen

    Hyvin ne toimii, mutta en ostaisi painavaa sahaa, josta puuttuu kierroksia ja kiihtyvyyttä, jos sillä pitäisi elanto hankkia. Se on sitten sama sahata vanhalla kaasarilla varustetulla. Pitäisi aika selkeästi kertaoa, että ei nämä ihan samalla tasolla ole kuin vanhemmat sahat.

    kuusessa ollaan

    Ootko sahannut 550 huskulla, tai uudemmalla stihlin 261 cm versiolla? Kokeile ja ylläty.

    Jätkä

    Tollo on harvoin oikeassa, nyt hän osittain on. Sahan paino on merkittävä tekijä – ei niinkään teho. Kyllä voima mukavaa on olla kaytössä. Sen tietää itsestäänkin, jos on voimaa, mitä käyttää. Sekin vaan tahtoo olla niin, että kun on paljon voimaa, ei tahdo paikat kestää. jänteet, eikä nivelet, sahoissa laakerit ja voimansiirto. Voitelukin käy heikoksi, kun kierroksia lisätään ja polttoainetta vaan vähennetään.

    Minä olen aina tykännyt keveistä sahoista, kun touhutaan metsässä. Rantesahana menee raskaampikin, kunhan siinä on tehoja.

    Kuitenkin joidenkin käsitykset ovat ihan P**C**stä. ”Sahassa pitää olla tehoa (Löylyä) Ketjua ei tarvitse teroittaa, kunhan smirglaa purupiikit pois”.  Kaikenlaisia pöljäkkeitä !!

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 36)