Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 säätöongelmat

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)
  • Husqvarna 545 säätöongelmat

    Mikähän ihme on parikymmentä tankillista sahatussa Husqvarna 545 Fx-raivurissa, kun ei meinaa sitten millään saada säätöihin? Saha kävi huollossa sisäänajon jälkeen ja ei toiminut sitten yhtään. Ei tyhjäkäyntiä pyörinyt ja tankin hörppäs vajaassa tunnissa kevyessä ennakkoraivauksessa? Sitten taas toiselle huoltomiehelle säädettäväksi, mutta tunnissa tankki tyhjäksi edelleen ja nyt ei sahoja enemmänkin rassannut ammattimetsurikaan saanut nyt säädöille, vaan tulppa karstoittuu, savuttaa, ei meinaa käyntiin aamulla saada ja ”päksää” kylmänä käynnistyksen jälkeen. Bensan suodatin puhdas, bensa 98+2% parasta synteettistä öljyä. Tyhjäkäynti vaeltaa ja meisseli taskussa sai tämän päivän raivata. Onkohan joku vuoto jossain vai kaasari viallinen? Hermot menee kohta kele.

  • arto arto

    Jos tähtiavaimella aukaiset kierroksen pohjasta niin silloin on kierroksen auki.

    MIKANDER

    EN puutu säätöongelmiin mutta eikö tonkoiken raivussaha.
    Ole vähän nusa urakkaduuniin tehoa.2,2.kilovattia terä 200.mm.
    Mutajussienlaikka.

    Metsuri motokuski

    Luojan kiitos että on sellaisia raivausahoja joita ei tarvii meisselikädessä sahailla. Narusta käyntiin ja elektroniikka hoitaa säädöt. Putsarin puhdistus kerran viikossa ja kopat irti parin viikon välein isompaa puhdistusta varten. Muuta huoltoa ei ole tarvinnut tehdä ja koko kesä vingutettu. Luojan kiitos että joku osaa vielä sahoja tehdä.

    oksapuu

    Hmm…

    Tässä ketjussa on etäisesti jotain tuttua, mitähän se
    nyt olikaan…

    arto arto

    Ei todellakaan ole nusa urakkaduuniin sahassa 2.2 kw raakaa voimaa….Mulla menee säätöhommissa 10 minuttia enkä sen jälkeen meisseliä tarvitse, sahausta 2 tuntia ja tankkaus. olen kuullut että toisen merkkiset kuluttaa 1 tunnissa saman määrän ja 200mm terä kaataa raivauksilla tarvittavan kokoluokan puun ihan hyvin ja on ketterämpi kuin iso terä.

    Hiluxmetsuri

    Niin,

    Eipä tuossa 545 ja esim. 490:n välillä ole kuin 0,2 kW tehoero. Vääntöpuolella eroa taitaa jo hiukan tulla kun toisessa on 45,7 ja toisessa 51,6 cm3 ?

    Liekö sitten käytössä niin suurtakaan eroa ?

    Mutta mun mieleen on sellaiset laitteet joita ei tartte säädellä, minä kun en ole polttomoottori-insinööri vaan ihan tavallinen sahuri vain.

    arto arto

    käyttöakselin rasvaus…kytkin puolelta rasvataan irrota pikari ja löysää putken kiriste ruuvit vedä pipari ja akseli ulos, akseliin rasvaa ja sisään, ihan normi vaseliini käy

    Metsuri motokuski

    Samaa mieltä hiluksimetsurin kanssa. Mulle on ihan sama onko kulutus tankki tunnissa tai kahdessa. Mutta koneen pitää laulaa kun kahvasta painaa. Sama käynnistyksessä, kerta – kaksi narusta ja silloin pitää saha olla tulilla. On sitten kylmä tai kuuma tai siltä väliltä.

    Koko kesän keskiarvo on ollut 0,7 ha 6 h tunnissa ja lähes 400 litraa bensaa palanut. Saha on ollut todella hyvä eikä yhtään kertaa ole täytynyt metsässä rassata. Aluksi oli varasahakin autossa mukana mutta en enää ole kuljettanut. Voin sanoa etten ainakaan näillä kokemuksila joita olen lukenut ja itse tullut koettua niin Jontikka ja Husse saavat jäädä muiden iloksi. Minua ei enää kiinnosta yhtään sahojen rassaaminen. Syksyhuolto on uusi putsari ja tulppa sekä bensat pois kaasuttimesta ja tankista. Keväällä sitten uusi käynnistys ja töihin.

    Nuo ”ruotsalaiset ” ovat huonontaneet niin paljon laatua että minusta ei nyt niiden ystäviä enää tule. Toivottavasti sama tauti ei leviä muihinkin merkkeihin. Sitten ollaan jo ”kusessa”.

    kuusessa ollaan

    Joh, kyllä 80luvun lopulla kauhisteltiin kun vaikkapa Sierraan tuli oikein katalysaattori, pirun keksinnöksi sitä ja ruiskutusjärjestelmiä kirottiin. Pienkoneet on kyllä ottaneet melkoisen harppauksen näillä säätöjärjestelmillä…kun kerran pääsin kokeilemaan esimerkiksi HQ 560:ä, oli kyllä melkoinen ero muihin sahoihin…sen tyyppinen moottori kun tulee (jossain vaiheessa varmasti) huskun raivureihin, jo vain alkaa tapahtumaan kahta kauheemmin. Raivureissa valitettavasti vaan kulmavaihteet on jääneet jälkeen kehityksessä, niiden kestokyky on ohitettu, se mikä kesti 345ssä 200 millin terällä, ei kestä välttämättä 545 ja 225 terällä. Esimerkiksi tilhen 490 rikkoo ihan väännöllään kulman laakeroinnin. Kattelin yhdessä näyttelyssä echon järeää trimmeriä, ovat vähentäneet kulmavaihteen pyörimisvastusta 15% erilaisella hammaskulmalla ja viisilaakerisella rakenteella…

    arto arto

    Mulla palannut bensaa tälle raivauskaudelle 200 litraa päivätuotos 0,85ha jos litra hinta 2e bensa +öljy, olen säästänyt 400e verratuna muun merkin sahaan koko vuosi ajateltuna tekee kivan potin se ero niissä sahoissa…enkä rassa metsässä sahaa koskaan kun ei tarvitse ilmapuhdistimen putsaus kerran viikkoon. kulmasta kerran vilkasut rasvan lomalla putsasin sahan liasta siinä huollot ja käyntiin lähtee aamulla toisella nykyllä ja lämpimänä riittä yksi.ei hussen laatu ole huonontunut se on mennyt huimasti eteenpäin 545 valmis 2014 edelisiä vaivas muutamat viat. mut nyt kestää.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)