Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 säätöongelmat

Esillä 4 vastausta, 31 - 34 (kaikkiaan 34)
  • Husqvarna 545 säätöongelmat

    Mikähän ihme on parikymmentä tankillista sahatussa Husqvarna 545 Fx-raivurissa, kun ei meinaa sitten millään saada säätöihin? Saha kävi huollossa sisäänajon jälkeen ja ei toiminut sitten yhtään. Ei tyhjäkäyntiä pyörinyt ja tankin hörppäs vajaassa tunnissa kevyessä ennakkoraivauksessa? Sitten taas toiselle huoltomiehelle säädettäväksi, mutta tunnissa tankki tyhjäksi edelleen ja nyt ei sahoja enemmänkin rassannut ammattimetsurikaan saanut nyt säädöille, vaan tulppa karstoittuu, savuttaa, ei meinaa käyntiin aamulla saada ja ”päksää” kylmänä käynnistyksen jälkeen. Bensan suodatin puhdas, bensa 98+2% parasta synteettistä öljyä. Tyhjäkäynti vaeltaa ja meisseli taskussa sai tämän päivän raivata. Onkohan joku vuoto jossain vai kaasari viallinen? Hermot menee kohta kele.

  • Jätkä pätkät

    arto hieman valotti vanhan sahan säätöjuttua.
    Aivan oikein on, että jos on säädettävät suuttimet, niin kaasuttimen säätö aluksi vie aikaa usein monta minuuttia. Sen jälkeen niihin ei tarvitse puuttua, koska kaasuttimen säädöt pysyvät aivan varmasti.
    Itse ole ollut ”himosäätäjä”, eli sahaa kuin sahaa olen kuunnellut ja hienosäätänyt aina, kun olen sillä joutunut sahailemaan.
    Ensimmäinen ehto on, että saha on lämmin. Toinen ehto on, että tyhjäkäynti on säädetty niin, että moottori käy tyhjää. Kolmanneksi : säädetään tyhjäkäynti L-suuttimella parhaaksi mahdolliseksi. – Säädetään tyhjäkäynti niin, että terä ei pyöri. Säädetään uudestaan L-ruuvilla tyhjäkäyntiseos, säädetään tyhjäkäyntinopeus.
    Neljänneksi säädetään tehokäynti H-ruuvista. Niin kireälle, että kone käy ”röpöttämisen rajalla”.
    Sahataan AINA täydellä kaasulla.

    arto arto

    Lisäyksenä vielä ilman suodatin on oltava puhdas.

    Jätkä pätkät

    Silloin kun minä tein elääkseni metsuritöitä, minulla oli joka aamu sahaan pesty ja kuivattu ilmansuodatin.
    Ei koskaan vetänyt edes jäähän liikaa, kun oli kuiva.
    Stihl:in 024 suodatinta piti puhdistaa kesken päivän, kun se sotkeentui puunpölystä niin, että kierrokset alkoivat laskea.

    Jätkä pätkät

    ”Kaippa tankin tilavuudetkin on jotain merkitystä tankkausväliin. En tiedä hussen tankin kokoa mutta olen aivan varma että kaksinkertainen ei kulutuksen ero ole. Sen verran tiedä noista pienmoottoreista että toinen kone ei kävisi ollenkaan jos kulutus olisi kaksinkertainen verrattuna toiseen lähes samankokoiseen koneeseen. Kulutukseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuin koneen väri tai valmistusmaa. Kiinahan se taitaa olla valmistusmaa kohta lähes kaikille.
    Lähetetty: 15.09.2014 ”
    Melko pienellä vaivan näöllä saisi kyllä selville tankin tilavuudet.
    Tilhin 460:llä 0,75 l ja Hva 545:lla 0,9 l. Jos ei tuosta pysty laskemaan eroa, niin mainitaan nyt, että HVA:ssa on 1,5 desiä isompi tankki.
    Mutta ”On taivahan tosi”, että Huskun tankillinen kestää ahkerallakin sahaajalla pari tuntia.
    Tilhi on aina ollut raskasruokainen, sen lisäksi se on laiska.
    RS- työskentelyn raskain osa on kävely, eli siinä joutuu kävelemään lähes jalkoihin katsomatta lähes koko ajan.
    Kyllä siinä kilokin sahan painossa on paljon.
    Jos lisäksi joutuu kävelemään tankille sadan metrin matkan 5 – 6 kertaa enemmän, on sekin lisäkuormaa ropalle.
    Tankkauksessa ja teroituksessa kuluu aikaa aina vähintään kymmenen minuuttia, kyllä sekin on jostain pois.

Esillä 4 vastausta, 31 - 34 (kaikkiaan 34)