Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545 vs 555

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 95)
  • Husqvarna 545 vs 555

    Merkitty: 

    Moi,

    Raivuusahan hankinta olisi suunnitteilla ja nyt pohdinta on lähinnä kahden kauppaa, eli otsikon 545 vs 555 huskut. Aiheeseen voi toki ottaa kantaa myös Stihlin vastaavilla kokoluokilla sahaavat, mutta itsellä pohdinta on näiden kahden välillä.

    Hintaero ei näyttele mitään roolia päätöksessä. Satanen kaksi sinne tai tänne, saha kyllä tienaa itsensa takaisin moneen kertaan joka tapauksessa ja kestää perus metsänomistajan käytössä niin kauan, ettei hintaero näyttele roolia.

    Isommassa olisi painoa se vajaa kilo enemmän. Hyvät valjaat ja oikeat säädöt toki syö tuon painoeron melko olemattomaksi. Mutta onko isompi muuten merkittävästi kömpelömpi käyttää, tai onko käyttäjät kokeneet kuitenkin painoeron merkittäväksi?

    Isompi puolestaan kompensoi minusta aika huomattavalla tehoerolla, 2.2kw vs 2.8kw. Isompi on myös isommalla terällä, joten se tavallaan syö tehoeroa, mutta tuo muita etuja mukanaan. Toki molempiin voi laittaa saman kokoiset terät, jolloin tehoero on paremmin verrattavissa suoraan. Onko käyttäjät havainneet merkittävää eroa voimassa käytännön työskentelyssä?

    Pienemmän saisi autotunella. Itse olen tykästynyt kyseiseen tekniikkaan 550xpg mark2 kanssa. Tiedät että raivureiden puolella on ollut ongelmia, mutta eiköhän nekin ole vähentyneet, kun tekniikka ei ole enää kovin uusi. Ensinnäkään en tykkää säätää ja toisekseen olisi kiva käyttää isommilla savotoilla normaalia sekoite bensaa ja vähemmällä käytöllä pienkone bensaa. Ja olisi etu, että voi tankata mistä hyvänsä kannusta sitä ainetta mitä sattuu olemaan ja saha naukuu aina yhtä iloisesti. Toki ei se nyt maata kaatava kynnyskysymys ole, jos autotunea ei ole. Ajaa aina pienkonebensalla ja sillä siisti. Vähän kalliimpaa, mutta huomattavasti helpompaa eikä haise lähellekkään yhtä paljon. Pieniruokaisiahan nämä nykysahat on, joten ei se konkurriin vie sama mitä tankkaa.

    Käyttö on pääosin melko pienellä puulla, mutta ainahan sinne joku isompikin sattuu joukkoon. Polttopuuksi kelpaavia en kuitenkaan aijo heittää metsään, vaan kerään ne moottorisahan kanssa talteen, eli sikäli ei ole jatkuvaa tarvetta kaataa isompaa puuta raivurilla.

    Mutta mitä käyttäjät suosittelee? Kumpi olisi oma valinta ja miksi?

  • Metsänmies

    Jätkän kommentti täyttä asiaa.  Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, ehdotan, että ota suurempi malli. Nuori, reilusti miehen kokoinen kaveri jaksaa kyllä kantaa sen ylimääräisen kilon, mitä sahojen painossa on eroa. Nykyajan valjailla tuo painoero ei tunnu missään .Kun hinnalla ei ole merkitystä, ota lämpökahvoilla, ne ovat joskus mukavat. Jos osaat pitää terän kunnossa , pienemmälläkin pärjää, mutta isommalla on työ tietenkin tehokkaampaa. Itse olen tyytynyt Stihlin 460 malliin, joita omistan useampia. Kaikki työt ovat valmistuneet sillä, ilman ongelmia.

    TV

    Mites runkoputken pituus? Fxt on lyhyellä putkella ja 24 asteisella kulmalla. Rxt puolestaan pidemmällä putkella ja 35 asteisella kulmalla. Pitkä mies kun olen, niin onko aivan järjetön ajatus hankkia rxt ja siihen metsäkäyttöön 24 asteinen kulma ja siimapää sitten 35 asteisen kulman kanssa heinikon niittoon?

    Minusta nimittäin nuo putket on melko lyhyitä. Saha kun roikkuu korkeammalla, kuin vaikka 20cm lyhemmällä tekijällä, niin silloinhan saha on vielä jyrkemmässä kulmassa ja lähempänä jalkoja. Joskus tahtoo olla työläs tunkea niin lähelle pajupuskan juurta, että yltäisi sahaamaan. Pidemmällä putkella ei tarvitsisi päästä aivan yhtä iholle. Loppuunsa ero on 10cm, eli voiko tuo olla merkittävästi kömpelömpi?

    Toinen mitä mietin, että kädet olisi ehkä luontevammassa asennossa, jos saha ei roiku yhtä alhaalla. Nyt on pakko pudottaa saha melko alas, jotta terä on järkevällä korkeudella ja saha hyvässä tasapainossa, eli terä hiukan irti maasta suoraan jalkojen välissä ja kahvaputki vaaterissa. Jos säätää kaiken muuten hyvin, niin terä on aika reippaasti irti maasta. Tulee joko pitkää kantoa, joutuu joustamaan polvista huomattavan paljon, joka tietysti isolla ukolla ottaa jalkoihin, tai joutuu painattamaan kahvoista reilummin alas, jolloin taas kädet on suorempana kuin tuntuisi luontevalta, eli silloin säätö on sama säätää suoraan niin, että terä on järkevällä korkeudella ja kaikki muu on ok, paitsi kädet on suorempana kuin tuntuisi parhaalta. Voi olla typerä ajatus, mutta tuli mieleen että onko joku toinenkin hullu testannut?

    Sillä ajattelin tuota toista kulmavaihdetta, että silloin olisi sama välitys kuin fxt mallissa ja pitällä miehelle varmaan lähelle sama teräkulma kuin lyhemmällä sahaajalla perus fxt mallilla.

    Rane

    Tuohon runkoputken lyhyyteen olisi Stihl helpoin ratkaisu mutta ilmeisesti olet päättänyt ostaa Huskin,maksoi mitä maksoi.

    oksapuu

    Paikallisen sahaliikkeen vaihtokone rivissä näitä ”uutuuksia” jo on…

    Voi käydä kokeilemassa omassa metsässä. Ostaa sitten sen uuden kokeilun mukaan…

    TV

    No Stihl taas ei miellytä leveämpien kahvojen eikä etusormikaasun takia. Molempiin varmaan tottuu, mutta jos nyt harvoin ostaa, niin kannattaa miettiä pienetkin asiat loppuun asti. Ja Stihl on monesti kuitenkin pykälän kalliimpi, joten onko nyt sitten loppuunsa merkitystä ostaako huskun kahdella erilaisella kulmavaihteella ja varustuksella vai stihlin? Ompahan sitten kaksi eri varustusta olemassa.

    AMMATTIMIES AMMATTIMIES

    TIILI490 ON MARKINOITEN PARAIN,SAHA E1 PÄRIÄÄ HUSE KUIN,LÄHTETÄÄN TEKEMÄÄN TUOTOSTAN.ON TIILI KAIKEN,LUONTENTAVIN SAHA E1 OLEN TARVINTUT,PITÄÄ ROKULIA REMONTIN TAKIA SEKÄN.ON LÖYLYÄ KUIN ON NYKYJÄN,LE1MIKOT YLIN IKÄSIÄ.SEO SUHTE ON AINAN,KOHTILAAN KUIN.TIETON KONE HOITAA,SÄÄTÖN HOMAT.KYLÄ SAKEMANI OSAA SAHAN,TEHTÄ EN TIETÄN TEKEEKÖN HUSEN,NYKYJÄÄN KIINAN POIKAT KUIN,ON LAATU PUTONTUT TAKAN VUOSISTAN.

    Mettämakuri

    Tylsällä terällä ei  raivaamalla leipänsä tienaavat sahaa,tai ehkä balttiasta tulleet vahvistukset.

    Taitaa se Artollakin olla varasaha autossa? Tai ainakin on jotain varaosia repussa.

    isotee

    Minulla on 555 enkä ole ostosta katunut. Voimaa on riittävästi kaikkiin tilanteisiin, ergonomia sopii minun kropalleni hyvin. Ainut miinus oli kulmavaihde joka alkoi 80 h kohdalla ääntämään,  ”jäksimään” ja täristämään vaikka oli rasvat kunnossa. Vaihdoin sen uuteen, tämä uusi on ollut parempi. Luotettava vahva saha, olen tykännyt.

    Sulli

    Harrstelijalle on mitä kevyempi sen parempi. Tuotosta saa parhaiten lisättyä työtekniikkaa kehittämällä eikä muutamalla kymmenyksen kilowatilla ole merkitystä. Jos jo polttopuukokoinen kaatuu ketjusahalla, niin niihin loppuihin risukoihin riittää mainosti minkä tehoinen tahansa oikea raivaussaha.

    On eri asia kannatella sahaa liikkeen lattialla kuin kömpiä navero/ojitusmätästetyllä taimikolla, eikä aina maastot muutenkaan ole tasankoa. Joka työkseen tekee, sillä kunto kestää paremmin painavamman sahan kanssa kuin viikonloppumetsurilla. Sitäpaitsi siitä mahastahan saa joskus koko sahan painon verran säästettyä.

    Marjametsä

    Mahasta kyllä, mutta sahaan ne kilot ei tule takaisin.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 95)