Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp(g) seuraaja?

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 289)
  • sitolkka

    Raivaus on tosiaan, että kaikki palstat on niin erilaisia.

    rööri roope

    Nii jätkä ei oo parasta päivää enää.Rollella ajelee ja kaveri katselee kenkän kärkiä.Asiaan istutus on metsänhoitohommista rahakkain.

    Päivän brutto palkollisella yli 200e,yritäjällä 450 jopa 600.ravakka jätkä sen 3000 tainta  päivässä maahan laittaa ei kuitenkaan lehtorit siihen pysty.

    Jätkä

    pihkapatti:”voihan sitä kantaa jokapäivä palstalle narupyöriä ja pihtejä jakoavaimia, kulmavaihteita ja kytkimiä, mäntäkin kannattaa pitää sivutaskussa. Kukin tavallaan, mutta kun autossa istutaan yli tunti päivittäin, niin vituttaisi rassata munia tuolla palstalla,”

    Aikalailla vanhanaikainen sinun sahasi, jos siinä tarvitaan jakoavaimia, pihtejä ja ilmeisesti pajavasaraa, alasinta, rälläkkää ja pylväsporakonettakin.  Normaalit ammattisahat tottelevat yhdistelmäavainta ja kuusiokolomeisseliä, mutta ne sinulla tietenkin ovat kotona tai korkeintaan autolla salkussa.

    Narupyörä, käynnistinjousi, sytytystulppa ja vetorissa varalaipan ja -ketjun lisäksi eivät kovakuntoista metsuria paljoa rasita. Ne kaikki pystyy huoltamaan ja vaihtamaan muutamassa minuutissa tarvittaessa. Terän teroituksessa menee muutama minuutti, kun sen osaa, eikä sahaile maihin ja kiviin.

     

    Metsänmies

    Taitaa Jätkä puhua noissa hinnoissaan yrittäjämetsurien taksoista, ei työsuhteessa olevien. Jos yrittäjämetsuri hankkii 200€/päivä jää varsinaiseksi palkaksi sivukulujen jälkeen suunnilleen 120€(maksaa itse kaikki vakuutus-, sotu-,työväline- ym kulut). Tuo Tanelin hintakin on yrittäjälle maksettu, en usko, että maksaa työsuhteessa olevalle. Kilometrikorvaus on auton kulua, ei palkkaa. On totta, että tuo sahakorvaus mielletään yleensä palkaksi, vaikka se ei sitä olekkaan. Kyllähän siitä todellisuudessa jää käteen, enemmän, kuin saha kuluttaa. Tuo raivaus keskimäärin 1,5 ha/ päivä on täysin huuhaata. Olen itsekin päässyt kyllä tuohon tulokseen joskus poikkeuksellisen helpolla kohteella, mutta että keskimäärin. Oma viime kesän keskiarvo taimikonhoidossa oli noin 0,7 ha/päivä, sahattu 5,7 tankkia/päivä(kaikki on laskettuja, ei arvioita). Tuohon 1.5 hehtaarin keskiarvoon pitäisi siis sahata 12.2tankkia joka päivä.

    Jätkä

    Jätkä:

    Joo! Kyllä hyvä, käteensopiva ammattisaha on makea peli, jos se ei ole liian painava.

    Uskon, että ammattimetsuri ei sahaile sahalla, joka ei toimi ”täydellisesti” Voi ihan hyvin laskea, että päivä takkuavan sahan kanssa maksaa ainakin satasen. Kyllä se nopeasti auttaa päätökseen sahanvaihdosta.

    Jos joku on eri mieltä, se hänelle suotakoon, mutta näin se kuitenkin on – Ja kulut päälle!

    </div>

    pihkatappi pihkatappi

    Hakkuulla repussa on tietysti laippa, ketju, meisseli jolla saa laipan vaihdettua ja ketjun kiristettyä sekä muutama viila ja sytytystulppa. Raivaussahoja varten hieman eri tavarat, mutta en juuri terää ja ilmanputsaria kummempia varaosia raivuilla kanna, varateräkin voi jäädä pois, jos palsta lähellä autoa. Talvi raivuulla tietysti tarvitaan varulta lukkosulaa tai vastaavaa. Sahojen kanssa ei juuri ongelmia ole, jos joku isompi vika tulee, niin varasaha vähentää mieliharmia ja vian voi korjata omalla ajalla kotona.

     

    husku550xp

    Minä olen maksanut noin 8e kiinnolta hakkuutöistä työntekijöille ja firman sahoilla päästävät. Palstat ovat olleet semmoisia riukuuntuneita koivikkoja. Keskiarvoski jäi tekijöillä semmoset 5-6kiintoa että ei se tuo hakkuutyö mitään herkkua ole. Mitä tuohon 200e päiväpalkkaan tarvii niin siihen pitäisi raivata vaikeaa taimikkoa hehtaarin keskiarvolla. Jos nyt puhutaan palkkametsureista eikä yrittäjämetsureista.

    sitolkka

    Niin no niin.

    Jätkä

    Metsurien keskiansio on tilastojen mukaan 2467 € / kk.

    Verotettava tulo – Repikää siitä.

    arto arto

    Minä olen maksanut noin 8e kiinnolta hakkuutöistä työntekijöille ja firman sahoilla päästävät. Palstat ovat olleet semmoisia riukuuntuneita koivikkoja. Keskiarvoski jäi tekijöillä semmoset 5-6kiintoa että ei se tuo hakkuutyö mitään herkkua ole. ,,,,,,6×8=48e        Ei kukaan tee tuollaisilla päivä ansioilla. Oletko aivan tosissasi.

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 289)