Keskustelut Tekniikka Husqvarna 555fxt vika

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 108)
  • Husqvarna 555fxt vika

    Saha sammuu pätskähtäen sahatessa ojanpenkkoja tai rinteessä,terän noustessa moottorin yläpuolelle.sahaa ei saa käyntiin muutamaan minuuttiin.sahaan on paikallinen husqvarnan merkkihuoltaja vaihtanut:kaasuttimen,sytytysyksikön,johtosarjan.huoltaja ei löydä sahasta vikaa.polttoaineena tuore 98e+2-2.5% täyssynteettinen 2t öljy.onko kellään kokemusta asiasta?

  • Jalmari Kolu

    Löytyyhän niitä. Mutta aika harvoin tarviaa säätää jos vehje on fyysisesti kunnossa. Siis kalvot, neulat stefat. Esim. Huskin 254 ominaisuus vanhetessaan oli ilmavuoto kampikammioon lohkojen välistä. Sai tehdä vaikka mitä ja kaikki meni hukkaan.

     

    Pavekka

    Kyllä suuttimien kanssa pärjää kunhan ei tarvisi välpätä tunen kanssa. Tietysti jos joku muu ylläpitää tai muuten ei ole väliä niin mikä ettei.

    Jätkä

    Hyvässä ammattisahassa, jos se on kunnossa – Ei tarvitse suuttimien kanssa puuhastella alvariinsa. Uudessa sahassa pitäisi hienosäätö tehdä kerran – pari. Meillä on ollut aika usein tilanne, että kun saha on seissyt kylmässä varastossa talven yli (R-sahat), niin joidenkin suuttimia pitää säätää. Ne ovat olleet roikkumassa seinällä naulakossa teräpää alaspäin.

    Vastaavasti M-sahoissa tulee syksyllä, kun alkaa hakkuukoulutus, vaihe, jolloin kylmässä varastoidut sahat otetaan käyttöön ja jotkut vaativat säätöä.

    Syy lienee kaasuttimen kuivuminen ja jotain on bensiinistä tai öljystä jäänyt suuttimiin.

    Olen sitä mieltä, että ammattisahoissa normaalisti huollon tarvetta on vain: Tankin suodattimessa, bensaletkussa, neulaventtiilissä, sytytystulpassa ja vetorattaassa.

    Muuten huolellinen käyttäjä pitää sahan niin hyvin, että sitä ei tarvitse jatkuvasti rassailla.

    Hämis

    Hyvin tuo mulla nyt on pelannut 555 fxt pari päivää ennakolla. Lisäilin vain tyhjäkäyntiä. Bensaa tuntuisi menevän reippaasti, on paksulle asianmukaisesti laitettu. Helppoa ennakkoa saha saa käydä hyvin sisään. Huomenna käyttää säädössä ehtoolla.

    Hyvät nuo lämpökahvat kun vesi lentää hanskoista näillä keleillä…

    leone

    Stihl MS260 toimi hyvin 10 vuotta. Kunnes kuukausi sitten ennen isomman savotan alkua vein sen merkkiliikkeen huoltoon, kaasarin remontti tehtiin. 25 tankillista meni ja kaput, sammui lennosta eikä enää lähtenyt käyntiin. Päivä loppui siihen ja vein takaisin huoltoon. Sytytystulppa ihan musta ja kuulemma ehkä liikaa 2T öljyä tai öljy huonoa. Tuumasi että on tuossa uusiakin sahoja jos alkaa olemaan ikä täynnä. Ihmettelin hieman mutta otin Stihlin virallista 2T öljyä kun kuulemma savuttaa vähän. Tulpan vaihto ja seuraavat 20 tankillista ja taas kaput lennosta, heti päivän aluksi. Vein taas huoltoon itsekseni sadatellen, toinen työpäivä pipariksi. Tulppa taas musta ja tällä kertaa totesi että käy jostain syystä liian rikkaalla. No syykin sitten löytyi eli kun huollon yhteydessä vaihtoi uudet kalvot niin toinen oli viallinen. Vaihtoi ehjän kalvon niin toimii kuin uusi.

    Tarinan opetus on se, että jos saha toimii hienosti niin ei kannata ottaa riskiä ja viedä sitä ”huollettavaksi”. Tana.

    Jätkä

    Ei sitten ole VIELÄ mennyt teilläpäin jakeluun, että 999 :ssä tapauksessa tuhannesta kalvojen vaihto-operaatio on tehty aivan turhaan ja osassa niistä sekin on tehty taitamattomasti.

    Suomeksi: Minulla on ollut kurssilaisia oppilaskortistossa yli 8000 kpl. Sahojen huoltokoulutuststa n 2000:lle oppilaalle ja heidän omille sahoilleen. Yhteenkään ei ole tarvinnut vaihtaa kalvoja.

    Itse olen sahannut useilla ammattisahoilla sen verran, että esim teräketjuja on kulunut loppuun 20 -30 kpl/ saha. Terälevyjä n 1 kpl/ 4 -5 ketjua, Vetorissoja samaa tahtia. Kokemusta on!

    Tätä ei ole pakko uskoa, mutta ymmärtää kannattaisi, että se turha huolto on kaikkein kalleinta huoltoa. Ehjää ei kannata korjata, mutta pahasti kuluneet osat kannattaa vaihtaa, kun ne havaitsee kuluneeksi.

    Sahassa käyntiongelmia bensapuolella aiheuttaa: Tankkiventtiili, Imupää tukossa, Bensaletku murtunut, Kaasuttimen sihti tukossa, Neulaventtiili hakkautunut – vuotaa, voi olla suuttimissa epäpuhtautta, mutta jos imupää on kunnossa, harvinaista.  Hyvää öljyä – ei liikaa bensan joukkoon, ei roskia / lunta – vettä polttoaineessa.  Jos tulppa on pahan näköinen, se kannattaa vaihtaa jopa erilaisen lämpöarvon tulppaan.

    leone

    Joo en varmana vie enää huoltoon ennen kuin ilmenee jotain vikaa. Toki oli siitä sen verran hyötyä että perusteellisen tarkastuksen jälkeen todettiin että saha on edelleen kaikin puolin hyvässä tikissä. Mutta tosiaan sekin on nyt nähty että kun vie toimivan sahan Stihl merkkihuoltoon niin se tulee sökönä takas. Ja saa vielä kaksi kertaa juoksuttaa uudelleen ennen kuin tuli entiselleen. Nojoo, on se ehkä aavistuksen parempi nyt kuin ennen huoltorupeamaa, eli pientä hyötyä tuli.

    Ja voihan senkin laittaa plus sarakkeeseen kun tuli kokeiltua Stihl 2T öljyä. Savuttaa sen kanssa melkeinpä yhtä vähän kuin valmisbensa ja ei edes tuoksu juurikaan miltään. Eli ihan turha laittaa rahaa valmisbensaan kun käyttää asiallista 2T öljyä.

    Pavekka

    Ei kalvon vaihdosta haittaa ole. Joskus siitä voi olla apuakin. Turha huolto on vähän venyvä käsite.

    leone

    No on siitä herranjestas haittaa jos uusi kalvo on viallinen. Kokeile huviksesi.

    Pavekka

    Kiinnostaisi mikä siinä oli vikana? Tai miksi se oli ylipäätään laitettu jos oli viallinen? Ei niissä ole kovin montaa liikkuvaa osaa joita ei normaalilla näkökyvyllä kykenisi vialliseksi toteamaan.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 108)