Keskustelut Luonto Ilmastonmuutos

Esillä 10 vastausta, 391 - 400 (kaikkiaan 589)
  • jees h-valta

    Jätkä väärässä letukankin suhteen. En ole huolissani savutuksesta koska ei katsastuskaan ole. Hyvin läpäisi pakokaasutestin ja muutenkin paitsi käsijarruvaijeri oli jäänyt varmaan johonkin kannon nokkaan. Oli irti alkupäästään. Joten pientä laittoa tuli jahka poika kerkiää sen vaijerin uusia. Muuten auto moitteettomassa tällissä ja katsastuskonttorin päällikkö päätteli että helpolla pääset taas.

    Scientist Scientist

    Vetyautoissa ongelma on vedyn varastointi. Vaatii kovan paineen ja vetyä kuluu hieman vaikkei auto käytettäisikään. Vetyä on sinänsä saatavissa lähes rajattomasti vedestä esimerkiksi aurinkoenergian avulla. Vetyauto on hyvä ratkaisu jos nykyiset tekniset ongelmat saadaan ratkaistua.

    Toinen hyvä vaihtoehto on synteettinen metaani, jota voidaan valmistaa vedyn ja ilmasta otettavan hiilidioksidin (luonnollinen tai teollisuusprosessin päästö) avulla. Synteettistä metaania oidaan käyttää tavanomaisissa polttomoottori/kaasuautoissa.

    Remie

    Vedtyauto ei koskaan saavuta suosiota jos sitä pitää käydä jossain tankkaamassa säiliöihin. Kyllä vety pitää saada tehtyä sitä mukaa kun sitä kulutetaan. On liian vaarallistakin kolaritilanteessa kun useampi ajoneuvo on ladattu vetysäiliöillä. Puhutaan ihan eriluokan palonopeudesta kuin jossain bensiinissä tai maakaasussa. Kokemusta on ja kuulo on sen vuoksi lähes olematon.

    Jätkä

    Jeessi. Läheskään aina ei öljynpolltimen toimintaa voi arvioida pakokaasuista. Kyse on ilmeisesti katalysaattorin kunnosta. Meidän toiminnassa oli myös yksi auto, joka alkoi syömään öljyä runsaasti. EI – se ei ole Volkkari, tai edes muukaan VAG-auto, eikä se ole Letukka. No kansi avattiin, eikä venttiiliosastolla ollut häikkää, ei näkynyt sylintereissäkään. mutta pusristusmittaukset viittasivat siihen, että jotain vikaa on. Yksi puristusrengas oli poikki! Koneen ollessa auki niinkin paljon, siihen vaihdettiin kaikki renkaat ja pantiin kasaan.

    Auto oli ollut öljyä syövänä katsastuksessa, eikö kaasutesti näyttänyt huonolta lainkaan. Katalysaattori pystyy puhdistamaan pahankin öljyvuodon kaasuista – ainakin jonkin aikaa. Nyt on luotetulla koneella huoletonta ajoa taas vuosikausiksi.

    Sinun Letukassasi katalysaattorin kuumentuessa savut loppuvat, eli ei huolta, mutta pidä öljypyttyä lavalla matkoillasi – varmuuden vuoksi.

    Puuki

    Metaania  saa karjan lannasta ja muusta jätteestä , ja samalla häviää hajuhaitat lannasta.

    Ja saisihan sitä  ennallistetuilta soiltakin, jos vain kerääminen olisi mahdollista.

    Remie

    Kannata suoja järvimetaania. Jouduin eräällä matkalla lantametaaniauton perään ja se ei vaikuttanut lainkaan miellyttävältä lemulta. Liekö jotain vikaa vai kävikö auto suoraan sian lannalla. Pelkäsin jo maalien puolesta että ammoniakki pureutuu maalipintaan. Jos autot työntävät tuota löyhkää niin ajo lantametaanilla loppuu lyhyeen.  Järvi ja suo metaani on hajuton. Tikulla kun sytyttää niin hento sinertävä liekki palaa kuin spriitä polttaisi , aivan kuin palavassa jäässäkin jota japanilaiset nostaa merenpohjasta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Eihän biokaasuauto haise: metaani muuttuu palamisprosessissa hiilidioksidiksi ja vedeksi.

    rööri roope

    Tarkistitko Reme ettei ollu omaa hajua.

    Jätkä

    Jos kone on kunnossa ja käyntilämpöisenä, niin kyllä kaiken tietenkin pitäisi palaa , mikä palavaa on.

    Jo kuitenkin henkilökohtaisen traumat vaivaa niinkuin Jeessiäkin, niin : Jeessi ei pysty ajamaan Diesel-auton perässä ( jos tietää sen dieseliksi), ja Remie ei pysty ajamaan metaaniauton perässä, jos tietää sen sellaiseksi.

    Minä taas en aja mielelläni kummankaan heistä perässä, koska jo ominaishaju herroilla on niin yököttävä, että mielelläni tempaisen ohi molemmista.

    Remie

    A.J . Tämä käsitys minullakin oli mutta muuttui tuon kuormurin perässä ajon seurauksena. Mietin että olisiko jokin koe auto tai jotain vikaa. Pitänee kysyä viisaammilta.

Esillä 10 vastausta, 391 - 400 (kaikkiaan 589)