Keskustelut Tekniikka Jätkä hoi!

Tämä aihe sisältää 52 vastausta, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 2 kuukautta, 1 viikko sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 52)
  • Jätkä hoi!

    Vanha stihlin raivuri ei ole käynyt vuosiin kunnolla. Työsuutin saa olla isolla ja silti vouaa. Tyhjäkäynti ok. Kaasari uusi kiinasta,ei auttanut. Pakari hehkutettu, suodin vaihdettu. Polttoaineletku silmämääräisesti ehjä. Silti ei ota työkiekkaa. Voiko vika olla muualla kuin polttoaineletkussa? Stefat, miten oireilee?

  • Jätkä

    Jos Stefat ovat sököt,tulee kampikammioon imuvuotoa, mutta myös painevuotoa niiden läpi. Jos toinen stefa vutaa, se ilmenee, kun nostaa muutturin kohti taivasta (tyhjäkäynnillä) taikka terän kohti taivasta samoin.Sylinterin alapään tiiviste harvoin alkaa itsekseen vuotamaan, mutta omukaula joskus, eli kone saa ilmaa kiihdyttäessä.

    Kun vouvaavalla sahalla väkisin sahaa, se leipoo kiinni, koska voitelu ei riitä.

    Onko koneessa kunnolliset puristukset?

    Eihän sitä uutta kaasaria ole avattu?

    Olisi hyvä mitata kaasuttimen neulan pito painemittarilla.

    Sytytystulppa on tietenkin kunnossa?

    Mikä on raivurin mallinumero? Vanhat ”isäntälinjan raivurit” ovat melko kehnoja esityksiä joka suhteessa.

    Pavekka

    Jos muutkin saa vastata niin arvuuttelua ilman mittausta.  Vuodolta tai kaasutinvialta kuulostaa. Jos kaksi eri kaasutinta on antanut samanlaisia oireita niin vuoto on todennäköisempää eli peruskorjaus edessä.

    Pavekka

    Säädöt tietenkin kannattaa tarkistaa ensin. Jos matalaruuvi on pienellä työsuuttimen avaaminen ei riitä.

    Tikkula

    Fs 280 stihl tais olla

    Tikkula

    Jos käy tyhjäkäyntiä hyvin, voiko olla stefavuoto?

    Jätkä

    Voi olla, mutta se paljastuu kallistelemalla sahaa kampiakselin pituussuunnassa, eli moottori kyljelleen. Käynti muuttuu kallistelun mukaan.Yleensäottaen kuitenkin, jos kokeilen käytettyä sahaa, niin ensin kaasuttelua niin pitkälti, että käyntilämpö on saavutettu, sitten – Jos käy hyvää tyhjäkäyntiä kohtalaisen pitkään, on saha hyvässä kunnossa.

    Tehokäynti yleensä saadaan ihan säätelemällä kohdalleen, jos ei ole ilmavuotoa – no joskus on ollut tankkiventtiili ilmanputsarin välittömässä tuntumassa ja se on pitskottanut pensiiniä putsariin, kun venttiili on falskannut. Toinen voi olla se, että venttiili on tukossa, mutta näin kesäaikaan bensiini turpoaa tankissa tärinässä, eikä se useinkaan ilmene.

    Bensaletkua on joskus jouduttu testaamaan paineilman kanssa . Letku pitäisi olla silloin käsissä. Niin paljon painetta letkuun, että se pullistuukin, joskus on letku mäjähtänyt halki vahingossa.

    Tolopainen

    Käytetyn sahan kunto paljastuu vasta, kun sahaa tankillisen ja ruuvaa tulpan irti. Tulpan väristä näkee mikä sahassa on vikana. Jos tilhi ei kaasarin vaihdolla alkanut toimia, se kannattaa viedä metallin keräykseen.

    Jätkä

    Joopa-joo!

    Pavekka

    Kaikenlaista taiteilua ja temppuilua voi harrastaa mutta usein vuotoa on monessa paikassa jos sitä on. Ei niitä käynnistä pysty yksilöimään. Vaikka vuotavan stefan löytäisi ja sen vaihtaisi niin hetken päästä on toinen. Ja hetken päästä sama uudestaan jos laakerit huonot. Ellei helppoa vikaa helposti löydä kannattaa vaihtaa kaikki kulutusosat. Raivureihin yleensä kannattaa kun on kalliita uutena.

    Tolopainen

    Kyse on 20v vanhasta raivaussahasta, jos olisi nykyaikainen alle 5v vanha ehkä kannattaisi korjata.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 52)