Keskustelut Tekniikka Jätkä hoi!

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 52)
  • Jätkä hoi!

    Vanha stihlin raivuri ei ole käynyt vuosiin kunnolla. Työsuutin saa olla isolla ja silti vouaa. Tyhjäkäynti ok. Kaasari uusi kiinasta,ei auttanut. Pakari hehkutettu, suodin vaihdettu. Polttoaineletku silmämääräisesti ehjä. Silti ei ota työkiekkaa. Voiko vika olla muualla kuin polttoaineletkussa? Stefat, miten oireilee?

  • Pavekka

    Väljyys tekee tehon puutetta. Voi silti käydä normaalisti.  2t koneessa väljyys kertoo tunneista ja niiden mukana tulee kaikenlaista muuta joka menee väljyyden syyksi. Jos kone ja letkut on tiiviit käyntihäiriön muut syyt on kaasutin tai sähköt. Kaasutin oli vaihdettu, Sähköt hyvin tai erittäin harvoin ilmenee puutumisena. Siellä on vuoto…

     

    Jätkä

    Väljyys moottorissa ilmenee yleensä käyntiinlähtövaikeuksina. 2T- koneissa ei edes öljynkulutus lisäänny sanottavasti, vaikka pytty olisikin väljä. Esim nuoriso kun ajelee noilla mopoillansa, niin usein on niin, että pitää lykätä käyntiin, eli moottori pitää saada pyörimään nopeasti, jolloin männän päälle syntyy riittävästi puristuksia. Sen jälkeen – kun kone on saatu käyntiin, sen väljyys ei kovin merkittävästi tunnu tehoissa.

    Kun puristukset ovat oikein kovat, lähtee moottori – saha tai mopo, sangen herkäösti käntiin, jos sytytys ja polttoaine/ ilma-asiat ovat kunnossa.

    Kerran aloin talvipakkasella vaihtamaan yön yli metsässä olleeseen Huskun 280 – sahaan vetorissaa ja tietenkin ketjua. Kytkinhän aukesi tulppa-avaimella pyörimissuuntaan kolauttamalla. Avasin kotelon, otin ketjun ja laipan irt, yhdistelmäacvain kuusiokantaan ja siihen kevyt isku pikkuvänkärillä. Saha lähti käyntiin! Pakkasta 15 -20 astetta!. Sahassa oli virta päällä ja se oli sammutettu ryypyllä työpäivän päätteeksi, ryyppy oli siis päällä. Kunnolliset puristukset ja sopiva pyöräytys niin, että syntyy kipinä.

    Toinen kerta oli, kun saha taas vietti yönsä metsässä kannon päässä ja oli illalla satanut alijäähtynyttä vettä. Saha oli sellainen jäinen möykky. Hieman siinä manailin, mutta sitten kokeilin narusta, lähteekö se edes pyörimään. Juuri ja juuri sain narua ulos kymmenen senttiä – ja se kävi jo. Sitten koputtelin jäät pois sahan kuorista ja aloin hommiin.

    Tikkula

    Ehdin vähän kokeilee säätöjä tyhjiltään. L n.1kier. H n.5 kier. Sitte alkoi ottaa työkiekkaa korvakuulolta ok. Samaa luokkaa kuin edellisellä kaasarilla säädöt?

    Jätkä

    H:lle on kyllä tosikovat lukemat, mutta eipä siinä mitään, jos ottaa varvia kunnolla. Usein noissa käy niin, että jonkin ajan jälkeen pyytää pienentämään suutinta jne.

    Se vaan kummastuttaa, että se on ollut ”vouvaava” jo vuosikausia? Mikä siinä loppujen lopuksi oli  / on?

    Jos tehosuutin on noin paljon auki, niin periaatteessa sen pitäisi olla oikea bensarosvo.

    Metsuri motokuski

    Eikös tuo jo kerro ilmavuodosta myös. Jostain tulee ilmaa kun noinkin aukinaisella suuttimella vielä ottaa kierroksia.

    Pavekka

    Voisi olla bensapintakin mutta tuskin kahdessa kaasarissa samaa vikaa ellei molemmat ole säädetty väärin.  Kyllä viisi on liikaa. Siellä on vuoto.  Yleensä jotakin  1-1,5.  Stefat on stihlin yleisin käyntivika.

    Jätkä

    Jos Stefat vuotaa, ne vuotaa molempiin suuntiin. Huskulla kolme-neljä-kuutosissa kun alkoi ilmavuodot esim imukaulasta, niin tyhjäkäynti loppui. tehoja kävi, mutta laihalla ja niinhän ne leipoi kiinni. Aika yleisesti taisi se muovipanta niissä katketa ja kurkku löyhtyi liitoksestaan.

    Olin vieressä nostokorissa, kun n. 30 metriä korkean koivun latvaa katkaistiin kori nosti 26 metriin, eli latva oli sillä korkeudella vielä lähes kaksikymmentä senttiä vahva. Saha simahti ja tuuli työnsi latvan nurin. Aikalailla huitoi se torso, mutta vain metrin verran kumpaankin suuntaan – se meinaan repäisi pudotessaan.

    Mäntä, sylinteri ja imukaula uusiksi. Yli kolmesataa €, jos ei olisi mennyt takuuseen.

     

    kim1

    Jätkä kun tietää noista puristuksista ,hän voisi laittaa oikeaan järjestykseen matalasta korkeaan päin puristussuhteeltaan…moottorisaha ,250ccm 2-t crossipyörä,,bensa henkilöauto ja keskiverto moottoripyörän….

    Tikkula

    Nyt kävin metässä sahaassa. H. Neulaa sai asteittain tiputtaa, nyt joku 1.5 auki. Ei vielä timmisäädöissä ,kun en enää itikoitten seassa viittiny ruuvailla. Luultavasti 15€ kiinan kaasari oli sen verran rouhea aluksi kun piti säätää niin suurelle. Uskoisin että alkuperäinen kaasari oli kanavista menny sen verran tukkoon kun harvakseltaan sahattiin ja bensat(98) jäi aina kaasariin. Harkitsin sillo aluksi ostaa ultraäänipesurin ,mutta ois ollu aikapaljon kalliimpi kuin toi kaasari. Ihan sopivan kevyt saha verrattuna 490.seen, mutta täristää näpeille kun ei ole paljon tärinänvaimennuksia noissa sen aikusissa sahoissa. Toivottavasti nyt pelaa jatkossa. Kiitokset osanotosta Jätkä ja muut.

    arto arto

    Ruotsi sahat puristuspaine  10-12 baaria  6 baarilla vielä käy ja kukkuu. Mutta on bensasyöppö. Nyky sahoista narunosto ei kerro mitään on jokaisessa kevyt käynistin .

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 52)