Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

• Tämä aihe sisältää 15,381 vastausta, 146 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten JovainJovain toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,551 - 1,560 (kaikkiaan 15,381)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jovain Jovain

Mikä mahtaa olla aegoliuksen erikoinen kun selitykset eivät kelpaa. Olen kertonut toimintatavan ja kertonut myös hintatason. Teen puukaupat mieluummin oman toimialan kautta, kuin puunostajan toimialan kautta. On sekin puoli nähty. On yhtiöitä ja tiimejä joiden kanssa kannattaa mennä puukaupoille, mutta myös niitä (tiimejä)… ei missään tapauksessa.

Jovain Jovain

Visa, on vastattava kyllä olen, puukaupat ovat henkilökohtaisia ja omista metsistä. Metsät on eläkepäivillä velkarahalla ostettuja nippa 100 ha, työllä ja puunmyyntituloilla maksettuja. Nyt on mentävä.

Tolopainen Tolopainen

Taitaa Jovainin käyttötili vain pölistä, ei kahise ja Alvi on ainut positiivinen kassavirta.

jees h-valta

Tarraan tuohon kohtaan: Metsät ovat eläkepäivillä velkarahalla ostettuja. Päätelmä: Siis kovin lyhyt historia oman metsän kasvatusta. Silti esiintynyt täällä kovana metsäammattilaisena joka osaa monenlaisia sovelluksia kasvatuksessa ja kaupanteossa. Ei kovin vakuuttavaa tarinaa tuosta näkökulmasta. Vaikka olisi ikää sata ja eläke alkanut ajoissa.

Tolopainen Tolopainen

Muistan yhden metsurin, joka hankki työuransa loppuvaiheissa 170ha metsää ja ilman velkaa. Oli nuuka ukko. Perikuntahan ne sitten sai.

Perko

Hevosharrastuksen ja  etenkin ravitoiminnassa on monia alle 30 vuotiaita eläkeläisiä.  Heistä ani harvat ovat  kiinnostuneet metsänhoidosta tai raivaussahasta.

Visakallo Visakallo

Jovain, milloin teit ensinmäisen puukauppasi?

Perko

Tuossa Puukin kertausopissa on outoa nuo ”puolivalmisteiden” arvostus miinuksena  vain eri-ikäismetsään.  Vertailussa samaa tulisi soveltaa vuosittain taimikosta aina päätehakkuulle aukosta kasvatuksessakin ja laskea hyödyntämättömälle omaisuudelle  korkohävikki karkeimman jälkeen.

aegolius aegolius

>Olen… kertonut myös hintatason.

Jovain, et ole kertonut hintatasosta vielä yhtään mitään. Pyörit vaan asian ympärillä.

Visakallon viidestä kysymyksestä vastasit yhteen. Minulle et ole vastannut hintoihin liittyen vielä mitään.

Ainoa viesti, missä esiintyy lukuja on tämä:

>tukille maksetaan hankintalisää, joka on tukkivaltaisilla leimikoilla noin 10-13 euroa

Hankintalisä on korvaus puunkorjuun kuluista, joka luonnollisesti on vähennyskelpoinen kulu. Saatko tuolla 10-13 euron hinnalla puut kannolta tien reunaan? Ja edelleen, kauppojesi hintatasosta et ole kertonut mitään, vaikka muuta väität. Ylläpito ei ole edes poistanut sitä 😉 Voit itse tarkistaa siitä ”ei-ajantasaisesta” hintataulukosta, että saitko viimeisestä puukaupastasi 10-13 euroa paremman hinnan kuin vastaavan ajankohdan pystyhinta. Jos näin on, ja sen osoitat, olet oikeassa.

Teufelin Zumi

– Miten metsävähennys lisää puukauppa tuloa, vähennys on hankittu käsittääkseni ostamalla eli rahalla?

– Miten matkavähennys verotuksessa on tuloa?

– Voiko ollenkaan maanomistaja itse päättää haluamansa hakkuu ja kauppatapa perustelematta ja lupaa kysymättä esim. tältä palstalta, omaisuuden suoja.

Esillä 10 vastausta, 1,551 - 1,560 (kaikkiaan 15,381)