Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

• Tämä aihe sisältää 16,885 vastausta, 157 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 6 tuntia sitten JovainJovain toimesta.
Esillä 10 vastausta, 15,951 - 15,960 (kaikkiaan 16,885)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jovain Jovain

Isaskarin 40 vuoden alikasvokset ovat tutkimuksen muista osista, ei uusiutuvista jk metsistä. Hoidetussa jk metsissä puut kasvavat aivan muuta, taimetkin aivan muuta kuin tuon 2,6 senttiä vuoteen. Ei ikuisuuteen, mutta ei pidä myöskään olemattomia väittää.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Minä vuonna Perko ja Jovain aloititte jk-kokeilut ja oliko Erkki Lähteellä vaikutusta päätökseen?

jupesa

Mulla innostus jk:een väheni, kun selvisi että vertailut jk:n ja tasaikäisen välillä oli tarkoitushakuisia eivätkä vastanneet todellisuutta.

Perko

Taisi olla 2014  olin Joensuun metsäseminaarista linja-autossa  palaamassa, tein päässä laskien vertailun propsipuiden ja  tukkituotannon eroista.  Sen perusteella  olen  hakenut menettelylle optimin konseptin.  Kerroin siinä matkalla vieressä istujalle  sen laskelmani tuloksen, hän tuomitsi työpaikkoja vieväksi ja sillä kelpaamattomaksi.  Liekkö kaverini muisti pettänyt,  hän esittelee nykyisin eri-ikäisiä sekametsiään  vieraille!   Olen käynyt siellä.

Omia monikerroksellisia sekametsiä  oli kyylääjiltä jäänyt huomaamatta ja pari myrskyn runtelemaa kohtaa. Niitä  mittaillen  ja ymmärryksen kehittyessä metsän toimintaan jatkaen on asia selkeytynyt.  Nyt löytyneet  3 ha tutkijoiden mittaukset 74vuodelta   vahvistaa menneiden hakkuiden valehtelun vajaatuottoisuudesta.  Ryöstö  oli tullut maantavaksi, vaikka sota oli  ohi ja korvaukset maksettu.    Lain mukaan  ei yksityisten metsiin olisi ollut valtion virkailijoilla mitään sanomista, se on perustuslaissakin.  Palaan siihen myöhemmin.

PS:   2014  en tiennyt  E. Lähteestä , Vaarasta  tai Pukkalasta mutta kirjastossa tapasin heidän  kirjansa ja monia muita tutkijoiden julkaisuja.

suorittava porras suorittava porras

Joopa joo.. takametsien ” mynchhausenilla”  on mielipiteen voimakkuuteen nähden kohtalaisen ohut kokemus.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Perko on myöhäisherännäinen. Itse tutustuin Erkki Lähteeseen noin 1980-luvun puolivälin tienoilla ja Lauri Vaaran ajatuksiin Ekometsätalouden liiton kaapelikäräjillä 1998.

suorittava porras suorittava porras

Minä kohtasin em herrat hakkuutyömaalla 1980- luvun puolivälissä. Kohteena kohtuullisen iso leimikko . Puiden keskitilavuus jäi 150litraan vielä senkin jälkeen, kuun olin kaatanut erilliskaadon yhteydessä liki 10 000 kuusentarria hehtaaria kohti kumoon. Niissä oli keskellä joko musta piste tai selkeä lahonalku.

Herrat olisivat katkaisupintoja näkemättä olleet valmiit säilyttämään aluskasvoksen jatkuvan kasvatuksen tapaan. Minä laitoin kylmästi kaikki nurin, jotta eivät olisi haitanneet traktorimoton työskentelyä. Nyt alueella kasvaa komea toista harvennusta odottava männikkö. Kitukasvuiset puolilahot kuuset olisivat olleet paljon huonompi vaihtoehto. Kaikki roina kerralla nurin ja uutta tilalle herrojen haaveista huolimattaa. Erkin ja Laurin.

PS .Sillä leimikolla kasvoi juuri niitä 50- vuotiaita 1-2 metrin mittaisia kuusen taimia.

Perko

Höpinöitä tungette joille  ei ole  totuus pohjaa sitteeksikään. On ollut metsänkasvua tuhansia vuosia ja nyt on huru-ukot aukkojen muisteluineen uunilla ohjailemassa kuin susikantoja, ovat jopa samoja  ajatuksia.   Mittään varmaa suorittavan kuusen lahoistakaan ei ole näytetty myöhemmin.  Todennäköistä ettei ollut aikasemmin jatkuvan kasvatuksen systeemistä paikalla kuultukaan.

Olen vastaavilta  paikoilta taimista nähnyt kaadettavan kolmen  motin terveitä näreitä.  Siellä teillä suorittava typerys idiotismi tuhosi kasvun .  Tänne on tulossa jälleen tukkipuun myynti kunhan kone ehtii on  muuttumassa eri-ikäinen  sekametsä.

Makarovin jutut jäi harmittavan paljon alle 100 pisten hyödystä.   Millainen % tuotto jatkuu ?

Ennen 2014 oli turhaa kamppailla millään metsän teorialla, nuo suorittavan kaltaiset taimikon tarkastajat  tuhosi kaiken vaikka olisi jostain yrittänyt.

Makarov

Se oli kyllä Perko tuolla aukkoketjussa vastaus arveluusi että vastaako aukko menetelmä taloudellisesti yritystuottoja. Laitoin vain esimerkin että ei kalpene mikäli kehitysluokat ovat kunnossa. Seuraavan tilikauden liikevoitto% on tod.näk 60% korvilla tuloksesta päätellen kun tiedän sen jo suunnilleen ja sitä seuraavallekin on puunmyyntejä vielä hyvällä hinnalla niin on varmasti ok.

Perko

Kyselepä  Puukilta mistä luvuista ja ajalta  tuotto lasketaan, tämä ei nyt ollut epäluottamus  kertomaasi.  En puutu asiaan uudelleen.     Puuki hallitsee  nuo pitkän ajanprosentti jutut ja ronklaukset,  miulle vieraat aukontuotot ovat perin outoja.  Hyvä kun ihe henk koht. olet tyytyväinen.

Esillä 10 vastausta, 15,951 - 15,960 (kaikkiaan 16,885)