Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 16,601 - 16,610 (kaikkiaan 16,642)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Visakallo Visakallo

Perko, jaksolliset puut ovat 40-50 vuoden iässä puulajista riippuen D 30-45 cm.

Perko

Toisekseen en ole vielä nähnyt sellaista jk-metsää joka jatkuvasti kasvais 10 mottia vuodessa. Heti ku joku antaa koordinaatit niin käyn itse katsomassa.

Mitä se vaikuttaisi mihinkään jos niitä ihmettelisit?   Vihjeeksi  ; netissä on osoitteet ja Goolella voi ajella tietä pitkin katsomaan, on se vaan helpoo nykyisin!  tai voi tarkastella ylhäältä.

Visa ,oikein  voitit ja varsin  vähättelet tapasi tuntien ovat lähemmäs metriä Hartolassa , kävin joskus katsomassa ja siitä vielä turvonneet! Onhan siellä taimikin  jo yli puoli mottia istutuksessa  niin ihmekkös tuo on.

Visakallo Visakallo

Heh, mutta silloin kannattaa ensin vilkaista, minä vuonna ne tieltä näkymät on kuvattu, ettei käy kuin Perkolle meikäläisen metsän kanssa, joka on kohta jo tulossa ensiharvennukseen, mutta Perko näki sen vielä aukkona!

Jovain Jovain

Se on aivan turha keulia täällä. Tutkimus on osoittanut, että vastaavia tuloksia on saatu molemmista ja hoitonuodot ovat rinnastettavissa toisiinsa. Molempia on ollut ja en ole huomannut eroa, paremminkin kohteet ja metsän rakenteet ovat vaihdelleet. Rehevät maat ja kuusen kasvukohteet ovat antaneet parhaan tuloksen.

Kuusiuskova

Olen käytännössä itse todennut että jk ei toimi, voi toimia sopivilla mailla mutta kasvu ei tule lähellekään kuusen tehokasvatusta.

Jovain Jovain

Nämä ovat vähän sellaisia asioita, voidaan näistä väitellä, mutta on myös erilaisia näkemyksiä. Puuta voidaan tuottaa varsinkin kuusikoissa, jaksottaista vastaavilla puustopääomilla, joten olen vähän epäileväinen. Hoitotapa ja puuston rakenteet vaihtelevät, on siellä jk metsässä puustokohtia tuottamassa jaksottaista vastaavasti ja ylikin ja kun tuotto on jatkuvaa. Eiköhän samoissa mennä.

Perko

Onkos  K-uskovalla jokin juttu joka on toiminut?  Vaikuttaa kapinoinnista,  ettei mikkään  vaikeuksitta vetele.  Sellaistahan se elämä on suurin piirtein.  Juha W. V.

Kuusiuskova

Kyllä, jaksollinen kuusen ja koivun kasvatus toimii erittäin hyvin ja on hyvin tuottoisaa toisin kuin teikäläisen jk-touhu.

Männyn kasvatus toimii myös erittäin hyvin.

Ainoa mikä ei ole toiminut hyvin on jk, se ei vaan toimi yhtä hyvin ku tasaikäinen kasvatus, Ja olen tosiaan sitä kokeillut muutamilla kuvioilla yli 20v. Onko Perko edes itse kokeillut muuta kuin jk?

Perko

Ovat kasvaneet aivan omasta halusta, myyntiä enimmäkseen olen pitänyt yllä!  25 vuotta kun on istuteltu, sillon tuli taimia myrskyn jälkeen.   Osaa nuo puut  kasvaa neuvomatta, ja paremmin kuin huonolla kasvatuksella.  Epäilen ettei  k-uskovalla ole ollut jk puustoa 20 vuotta sitten.  Usko on luonut harhan. Miksi muuten kyselisit  nähdä jk puustoa.

Kuusiuskova

Kyllä on ollut, nykyään siinä on hieno kuusi-tervaleepätaimikko koska j ei toimi käytännössä.. Kokeilen kaikkea uutta, esim. pieniä jalava-metsikköjä löytyy, tammea istuteaan aina sekaan,  Täällä etelässä onneksi tulee luonnostaan paljon tammea ja vaahteraa alle.

Haluaisin nähdä miten muut on onnistunut jk:ssa, kutsu sitä vaikka uteliaisuudeksi. Itse olen sitä kokeillut ja ei toiminut käytännössä.

Yksi hehtaarin kuvio on vielä jäljellä jota voisi kutsua jk-koivikoksi. Nyt siinä on päällä hieno hieskoivikko jossa 200 mottia koivua, 2-30 mottia havupuita ja alla erittäin hieno 4-12m kuusikko tulossa, Aloitettiin tänä talvena koivujen poisto alueelta, urakka kestänee pari talvea. Erittäin märkä paikka joka vaatii kovia pakkasia jäätyäkseen. Poistan koivut itse jotta kuuset ei tuhoudu. Koivut tulee klapikaupan tarpeiksi, todella hyvää raaka-ainetta siihen. Katsotaan miten kuvio kehittyy.

Esillä 10 vastausta, 16,601 - 16,610 (kaikkiaan 16,642)