Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

• Tämä aihe sisältää 15,381 vastausta, 146 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten JovainJovain toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,671 - 1,680 (kaikkiaan 15,381)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Visakallo Visakallo

R.Ranta ei tule toisia arvostellessaan ajatelleeksi, että että on itse päässyt uudistamaan maailman helpoimpia maapohjia.

R.Ranta R.Ranta

En arvostele kenekään metsänhoitoa. Kuinka voisinkaan, kun en voi tietää edellä  mainitsemiani mitä erilasimpia  kaikkia lähtökohtia. Sitä vastoin arvostelun kärki kohdistuu siihen, että joku tietää ehdottomalla varmuudella (kuten mm. sinä Visa) kuinka kaikkien olisi toimittava.

Aikanaan asutustilallisten metsiä laitettiin lukkoon, kun he yrittivät  selvitä taloudellisesta ahdingostaan ja jotenkin saada kakaransa kasvatettua maailmalle. Heidän toimensa metsissään saattoivat heidän lähtökohdistaan olla aivan perusteltuja ja vekselivetoisessa taloudessa järkeviä, vaikka ne toisista lähtökohdista olivat päin persettä.

Perko

Alkutuotannon hallinta ja sovittaminen loppukäyttöön vaikeutuu kun käsittelyajat venyy  yli 50 vuoden.   Kymmenvuoden jopa alle  jaksossa saada muutosta valmistukseen jolla tuottaa asiakkaalle sopivaa  tavaraa ja sopia jo hinnankin.  sellaista käyttävät noissa nykyisissä kaupankäynneissä.

Mie pyydän Puukilta Vilpittömästi Anteeksi. Olin väärässä kun tuollaista olen selittänyt. Mie en vain ole ymmärtänyt niitä vaikeimpia juttujasi enkä pystynyt laittamaan omaan kontekstiini eikä se ole sinun vika.  Jatka vaan ihan entisellä sarkasmilla siitä mie tykkään varmaan moni muukin. Ravun pyynti onnisti kerralla, pakasteessa on niin jotta ei  saa kuhaa sopimaan.

Visakallo Visakallo

R.Ranta: ”Sitä vastoin arvostelun kärki kohdistuu siihen, että joku tietää ehdottomalla varmuudella (kuten mm. sinä Visa) kuinka kaikkien olisi toimittava.”

Eiköhän kuitenkin meikäläinen ole aina korostanut olosuhteiden erilaisuutta eri puolilla valtakuntaa, erilaisilla maapohjilla, eilaisilla markkina-alueilla, jne.

mehtäukko

Kerrotut mielipiteethän nojaavat omiin kokemuksiin, naapurin kommelluksiin jne. mielipiteisiin käytännön elämässä metsätaloudessa. Jos joku on jostain eri mieltä, se on oikeus, vaikka perusteet ei riitäkään! Keskustelu on sellaista.

Visakallo Visakallo

Joillekin täällä tuntuu toisten kokemukset ja tunnustetut virheet olevan vähättelyn ja ja jopa pilkan kohde, jos ne eivät jostain syystä sovellu omaan maailmankuvaan.

Puuki

Perko;

Hyväksytty on.   Itsekukin joskus innostuu liiaksi. Saat olla sinäkin tietysti omaa mieltä mistä tahansa kuten muutkin.  Asiat vain  riitelee , niinhän se pitäisi olla…

A.Jalkanen A.Jalkanen

RR on ehkä saanut meistä itsevarmemman kuvan kuin mitä oikeasti olemmekaan. Ei täällä tiedetä ehdottomalla varmuudella miten kenenkään toisen kannattaa harjoittaa metsänhoitoa, kun ei tiedetä niin tarkkaan omaakaan. Se on kuitenkin melko selvää, että jokaisen kannattaa aina aika ajoin pysähtyä pohtimaan mitä oikeastaan metsiltään haluaa ja miten suhtautuu riskiin ja epävarmuuteen.

aegolius aegolius

>RR on ehkä saanut meistä itsevarmemman kuvan kuin mitä oikeasti olemmekaan.

Luulen näin myös.

>Jos arvostelee Pukkalaa tavalla mitä täälläkin esiintyy, niin pitää uskaltaa laitta oma nimi alle, eikä puskista huudella. Taimituottajan närkästyksen hyvin ymmärrän ja monen muunkin, jonka intressi on kovin erilainen.

Tämä oli ehkä ainakin osittain suunnattu minulle. En pidä Pukkalaa asiassa objektiivisena toimijana vahvan taloudellisen kytköksen vuoksi. Siksihän ne sidonnaisuudet täytyy kansanedustajienkin ilmoittaa. Ei siinä ole mitään erikoista. Olen pariin selkeään tekstikohtaan puuttunut, koska niissä on mielestäni harhaanjohtamista. En nyt ihan ”puskista huuteluna” tätä pidä ja olen kritiikkini perustellut.

Kiinnostaa kyllä tuo v-tyylin resepti. Ilmeisesti se täytyy etsiä itse noista artikkeleista. Täytyy ottaa hommaksi jollain aikavälillä – tai odottaa suomenkielistä valmista rautalankamallia.

Vähän ehkä erikoista, että tämä blogiteksti on jo kuukausien ikäinen eikä valtakunnanmedia ole aiheeseen tarttunut.

aegolius aegolius

Palstan asiantuntijat tietävät kuka ei tiedä mistään mitään. 😉 Tästä voimme varmasti olla kaikki samaa mieltä.

Esillä 10 vastausta, 1,671 - 1,680 (kaikkiaan 15,381)