Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 3 vastausta, 16,841 - 16,843 (kaikkiaan 16,843)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jovain Jovain

Puukauppa ja metsänhoito on kohdillaan, ei tarvitse puita ja metsänhoitoa kierrättää, toimii suoraan asiakkaalle. Sitä puoltaa jaksottaisen, sen kymmentä hoitokertaa vastaan ja sen kymmentä sorttia, jk metsän vähäinen hoidon tarve.  Hoitomuoto itsessään jo poistaa puukaupan ja hoidon karikoita. Jos pystykauppa katsotaan toimimattomaksi, mikään ei estä käyttämästä hankintakauppaa. Korjuun ostopalveluna on ihan hyvä vaihtoehto.

Kuusiuskova

Hyvin harva enää tekee hankintakauppaa itse, varsinkaan isompia määriä. Joissain päin maata mhy tekee vielä palveluna, mutta ei se edullisin ole. Kyllä jk tuottaa monta eri lajia jotka pitää myös myydä. Tietysti jos on enää vaan laho kuusikko pystyssä niin kaikki vaan energiaksi.

Jovain Jovain

”Hyvin harva enää tekee hankintakauppaa itse”. On ymmärrettävä, tekee hankintakauppaa ja korjuuta ostopalveluna itse. Mhy on tästä ulkona ja rahastaa siinä välissä. On metsänomistajia jotka tekevät vain hankintakauppaa, joko omalla kalustolla tai ostopalveluna. Sopii hyvin omaehtoiseen metsänhoitoon.

Esillä 3 vastausta, 16,841 - 16,843 (kaikkiaan 16,843)