Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 6,951 - 6,960 (kaikkiaan 14,420)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Puuki

Jovaini taas pari asiaa käsittänyt vähän väärin.

kaapo123

No aikoinaan amerikkalainen prof. ehdotti,että hakataan avohakkuuna metsäautotien varteen kaistale ja annetaan sen ensin luontaisesti metsittyä vieressä olevalta metsältä ja kun kaistale on hyvin metsittynyt,niin sitten uusi kaistale.Näin prof.

Metsuri motokuski

Mitähän mieltä tuo jovain on koko asiasta? Välillä kirjoittaa toista ja taas kohta toista. Jos jk metsälaki tuli voimaan vasta 2014. Mitä jk metsät olivat sitä ennen ? Minusta niitä ei ollut. Ne olivat hyvin tai huonosti hoidettuja jaksottaisia metsiä.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Harvennusreaktio tulee jaksottaisen kasvatuksen alaharvennuksessa nopeammin. Sinä jäljelle jätetään parhaat latvukset omaavat valtapuut. Jatkuvan kasvatuksen pomintahakkuussa jätetään valtapuita jonkin verran siemenpuiksi. Suurimmaksi osaksi jätettävä puusto kuitenkin koostuu alempien jaksojen puista, koska halutaan ylläpitää jatkuvuutta tuovaa erirakenteisuutta. Olenko ymmärtänyt oikein?

Visakallo Visakallo

Perkolle tuolla edellä vastaan, että olen koko ajan täällä koettanut toimia avoimuuden puolesta. Olen kertonut omasta metsänhoidosta ja järjestänyt kesäretkenkin. Vähän vaikeaa siinä olisi huijata, kun tulokset ovat kaikkien tarkastettavissa. Kyllä minulle vallan hyvin sekin kävisi, että Kemeraa saisikin vasta hyväksytyn pätevyyskokeen jälkeen. Uusi Metka näkyy tosin muuttuvan nykyistä vapaampaan suuntaan.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Jos jollain olisi esitellä onnistuneita ja epäonnistuneita jatkuvan kasvatuksen kohteita niin sinnepä voisi tehdä kesävierailun.

Husq165R

”…koettanut toimia avoimuuden puolesta. Olen kertonut omasta metsänhoidosta ja järjestänyt kesäretkenkin. Vähän vaikeaa siinä olisi huijata, kun tulokset ovat kaikkien tarkastettavissa…”

Milloin sitten retkeläinen AJ vahvistaneekaan ne VK:n tilusten lahopuuta 26m³/ha ja 10 kosteikkoa yms. Pullshittiä nuo tarinat on siihen asti kun ne on vahvistettu. Ja monesta suunnasta vahvistettu.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Oli siellä Visakallon retkellä monta muutakin palstalaista kuin minä. Lahopuuta oli niissä kohteissa joissa kävimme aika vähän. Kiinnitin huomiota yleiseen siisteyteen ja tehokkaaseen puuntuotantoon. Varmaan metsäsertifikaattia oli kuitenkin noudatettu. En pidä pahana asiana että osa meistä tuottaa puuta tehokkaasti, koska osa meistä kuitenkin tuottaa sitä tehottomasti ja jättää metsänsä harventamatta jolloin syntyy lahopuuta ja luontoarvoja.

Visakallo Visakallo

Voidaan Husse järjestää kesäretki, johon sinäkin olet sydämellisesti tervetullut. Keskitytään tällä kertaa jk-kohteisiin, lasketaan lahopuita ja kahlataan kosteikkoja.

Husq165R

EDIT

Esillä 10 vastausta, 6,951 - 6,960 (kaikkiaan 14,420)