Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 9,281 - 9,290 (kaikkiaan 11,973)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • mehtäukko

    Enpä olisi niinkään varma. Puut pitäisi olla rauduksia. Lehtipuumetsä heinittyy ja vesakoituu. Kuinka sitä uudistetaan?

    A.Jalkanen

    Riikilän Mikko kyselee Metsälehdessä: miksi hyvin kannattava jatkuva kasvatus tarvitsisi tukea turvemailla. Osittain tämä on jo olemassa Metkassa: suometsien hoidon suunnittelutuki ja terveyslannoituksen tuki, josta saa tuhkalannoitustukea 270 e/ha.

    Sinänsä päästötavoitteiden saavuttamista ja hiilinielujen kasvattamista kannattaa tukea julkisin varoin, koska vaihtoehdoillakin on hinta, vaikka EU-sakkomaksuja ei lähivuosilta määrättäisikään. Hakkuiden vähentämisellä on selkeä hinta ja päästöjen vähentäminen muualla kustantaa myös jotain, mm. hiilen nappaaminen piipun päästä on vielä kallista kokeilua.

    Perko

    Lainasin A. J .ltä   ”  Sieltä tulee vuokratessa isot prosentit mutta pienet euromäärät, eli sama kuin jatkuvan kasvatuksen metsistä.”  Mihis nyt tuo procession  johtaa?  Alkaa vähin erin tympimään  kun koulutettu ihminen puskee joutavaa.  Varsin tiedät, että   tulot ovat olleet julkisen- ja nyt piilossa jatkuvaa  kartellin   tekoa eikä  jonkun  mo  menettelystä.

     

    A.Jalkanen

    En osaa sanoa mitään kartelleista. Ainakin tukin hinta on noussut välillä sahaajien mielestä liiankin korkealle.

    Olisi mukavaa ja hyödyllistä, jos täällä olisi enemmän koulutettua väkeä. Millähän heidät tänne houkuttelisi, ehkä laadukkaalla keskustelulla?

    Mielestäni olen enemmän jiikoon puolustaja kuin kriitikko. Kaikki puolet asiasta on kuitenkin pakko tuoda esiin.

    Nuakka

    Laadukkaalla keskustelulla ja tällä palstalla on yhtä paljon yhteistä kuin sialla ja väritelevisiolla. Joskus alussa kuvittelin että täältä voi jotain oppia ja kysyä, ehkä antaa vinkkejä. Nykyäänhän tämä  on sitä että sanoitpa mitä vain, syy on urpo-petterissä, varhaisperkauksen/ennakkoraivauksen laiminlyönnissä tai lääkityksessä. Eli antaa mennä sitten vaan metsälehden puskaradioksi.

    Perko

    A. J.  No hyvä kun  näin on.    Äskettäin   paljastui vähäinen Visan  unohdus  ja   ylistetyt huikeat tuotot tasaikäisestä samalla ne   tuli ihan maanläheisiksi.  Liikevaihto  %  on kuitenkin  lohduttavan suuri.

    Visakallo

    Kerrohan Perko, mitä olin tällä kertaa unohtanut? Minä olen aina vastannut kaikkiin kysymyksiisi, mutta joskus kyllä tuntuu, että osa kysymyksistä ei ole vastatessani ollut vielä tiedossani.

    mehtäukko

    ”..yhtä paljon yhteistä kuin sialla ja väritelevisiolla…” Iänkaikkiset vanuttajat ja urpo-mökeltäjät eivät ole saaneet metsällistä teksiä riviäkään aikaiseksi.

    Perko

    Ahaa ,  se ei sitten tarttunut kerralla tietoisuuteen.  Metsään ostetut taimet tai  puut  muine kuluineen kun vähentää  tuottolaskelmassa niin  tulos  on  lähempänä totuutta kuin ilman  vähennyksiä..   Tämmöinen pikkujuttu!

    Visakallo

    Olinhan minä ne ilmoittanut ja huomioinut laskelmassa. Etkö Perko huomannut sitä?

Esillä 10 vastausta, 9,281 - 9,290 (kaikkiaan 11,973)