Keskustelut Metsänomistus Kannattako sijoittaa?

Esillä 8 vastausta, 1,411 - 1,418 (kaikkiaan 1,418)
  • Kannattako sijoittaa?

Merkitty: 

Arvoisat metsänomistajat

Mitä mieltä olette metsäyhtiöiden osakeista, ovat tippuneet vuoden aikana 25-35 prosenttia, joko ollaan pohjalla?

Onko parempia ehdotuksia metsärahojen sijoittamiselle.

• Tolopainen Tolopainen

Fortumin keskimääräinen osinko tuotto viimeisen 10v aikana on ollut 6.4%, onko paljon parempi kuin Metsäliiton osuuspääoman tuotto ja muut edut. Esim 10000€ osuuspääoma on tuottanut viimeisen 11v aikana hiukan yli 9000€ kun lasketaan korkoa korolle.

mettämiäs

Tulevaisuuden tuotot ovat aina vaikeita ennustaa, mutta kyllä ne Mlo:n osuuskorot ovat viime 10 vuoden jaksolla ihan kohtuullisesti pärjänneet Nordean ja Fortumin osakkeiden tuottoihin verrattuna. Em. yhtiöiden osakkeiden hinnat ovat käytännössä samalla tasolla kuin 10 vuotta sitten (en tosin tarkistanut, onko tapahtunut splittauksia tms.) eli sitä kautta ei tule ”hyvää”. Olen huomannut näissä tuottovertailuissa usein unohtuvan, että osuuskorot ovat ainakin tiettyyn rajaan asti selvästikin lievemmin verotettuja kuin useimmat pääomatulot eli se täytyy vertailuissa ottaa huomioon (samoin tietenkin muutkin pääomatulojen verotukselliset asiat/erot).

pihkatappi pihkatappi

Manttaalin mukaan määrätty osuuskorko on ollut hyvä sijoitus. Omat osuuskorot tulee tilille, lisäosuuksien tuotot on liian pienet ja toimiala heikossa tilassa, mieluummin sijoitan ulkomaille.

mettämiäs

Varmaan ihan hyvä ”ajatus” pihkatapilla; vähän ihmetyttää kuitenkin, että ”manttaalien mukaan määrätty osuuskorko ollut ihan hyvä sijoitus, lisäosuuksien tuotot liian pienet”. Korkoero em. osuuksilla on ollut 1 %-yksikkö eli ”hyvän ja liian pienen” ero varsinkin matalalla verotuksella on aika pieni…

Apli

Itse myös sijoitan ulkomaille etupäässä, omassa salkussa suomi osakkeet noin 10%, lisäksi sijoitan vain osakkeisiin en rahastoihin asuntoihin yms, 3pv ja rahat tilillä. Metsäosakkeita on 0%, alaa toki seuraan kun olen metsänomistaja vielä..

mettämiäs

Oletko Apli miten seurannut Fortumia ja Nordeaa?

Tolopainen Tolopainen

Minäkin olen pääasiassa sijoittanut osakkeisiin valtiolta saatuja tukirahoja ja osuuksiin metsärahoja. Omat rahat olen käyttänyt itse.

Makarov

Fortumi maksoi hyvät osingot niin kurssi siitä kiittänyt, epäilen että kurssi voi kääntyä laskuun jos kuten jostakin olen lueskellut jotkut veikkaavat osingon tulevaisuudessa laskevan. Itse mietin myymistä kun nauttinut osingosta ja kurssi noususta. Korjais voiton talteen ja tilalle pääomalla Nestettä ehkä?

Nordean pidän ja voisi kyllä ostaa lisää kun osinko tulee aina kun Manulle illallinen. Muutenkin varma, kurssi ei paljon heilahtele.

Esillä 8 vastausta, 1,411 - 1,418 (kaikkiaan 1,418)