Keskustelut Metsänomistus Kasetti soraa?

  • This topic has 37 vastausta, 21 kirjoittajaa, and was last updated juuri nyt by AvatarJätkä.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 37)
  • Kasetti soraa?

    Moi,

    Olen hieman ummikko näissä asioissa ja kysyisinkin viisaammilta. Eli tiehen tullut painumia ja pitäisi soraa tielle ajaa. Paljonko yhdessä kasetissa on soraa? Ja kuinka pitkälle matkalle (noin arvio) tuo kasetillinen riittää, jos painumat eivät aivan hirveän pahat ole? Minkähintainen tuo kasetillinen soraa on? Mitä eroja eri sorilla on? Mitkä ovat yleisimpiä tuohon pintakerrokseen?

    Kiitos jo oikein paljon!

    Terv,
    Uusi metsänomistaja

  • Gla Gla

    40 t.

    Riittävyyttä voi arvioida siten, että tiivistettynä 1 m3 soraa tai mursketta painaa n. 2,1 – 2,3 t.

    HInta riippuu kuljetusmatkasta, mutta materiaalin hinta on n. 6-10 €/t alv 0%. Periaatteessa mitä hienompaa murske on, sitä kalliimpaa. Sora voi kuitenkin olla saman hintaista tai halvempaa kuin karkea murske. Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä tielle laittaa, koska sopivaa tavaraa menee vähemmän ja se kestää kuopissa paremmin kuin vähemmän sopiva. Tiestä riippuen 0-16 tai 0-32 mm murske on sopivaa. Joskus käytetään karkeampaakin, mutta se alkaa olla epämiellyttävää henkilöauton alla. Lisäksi täytyy miettiä levitys. Kasetti levittää murskeen kyllä matoksi, mutta ei siitä valmista tienpintaa tule. Yhden kuorman 0-16 mursketta muotoilee vaikka käsin kolan kanssa, mutta karkeampaan tarvitaan jo traktori, höylä tms. kone.

    Kasetin tuntiveloloitus on n. 90 €/h alv 0%, joten siitä voi haarukoida kuljetuksen osuutta. Kysymällä saa tietysti tarkan hinnan kuormalle kipattuna.

    jees h-valta

    Jos vielä yrittäisin noin käytännön seurailulta sitä riittävyyttä tienpintaan hahmottaa niin ei sillä kasetilla kyllä pääse kuin ehkä nelisenkymmentä metriä ja paljon juuri maton paksuudesta riippuen ja onko tosiaan sitä 0-16 mursketta vaiko( minun mielestä huonompaa) vaihtoehtoa eli soraa. Tämä on puhtaasti arvio katselusta vierestä kun sitä on levitelty tiepohjaan.

    Gla Gla

    Kasetissa on irtotavaraa siis n. 20 m3. Kun sitä levitetään n. 2,5 m leveydeltä 10 cm kerros, pitäisi tavaraa riittää n. 80 m. Käytännössä varmaan vähemmän ja varsinkin, jos tie on huonossa kunnossa. Lava ylhäällä ei kuoppaista tietä ole turvallista ajaa.

    Jos ajattelelee vain kuoppien tasoitusta, matoksi veto on ongelma, koska tavaraa tulee väkisinkin liikaa. Samoin jos haluaa käyttää karkeaa tavaraa, sillä ei aivan ohuen kerroksen teko onnistu ainakaan ilman höylää. Mutta jos tosiaan on tarve vain yhdelle kuormalle, voihan kipata pieniä kasoja pahimpiin paikkoihin. Pieni riski kuoppien täytössä on. Jos liikennettä on vähänlkin enemmän, paikat ei tahdo kestää. Nykyinen pinta pitäisi saada rikottua. Mutta jos kyse on omasta metsätiestäsi, jossa ei juurikaan muuta liikennettä ole, tätä ongelmaa tuskin on.

    MaalaisSeppo

    Kuljetusmatkasta riippuu kannattaako ottaa kasetti- vai nuppikuorma. Muutama viikko sitten ajatin vuosisorastusmursketta kolme nuppikuormaa. Kuskin mukaan nuppikuormat oli parempia murskeen levityksen kannalta.

    Huoltomursketta menee vähemmän ja kasettikuorma riittää silloin n. 300 – 400 metrille. Taitavan kuskin jäljiltä ei tasaus ole välttämätöntä heti. Normaali syyslanaus kyllä tehtiin parin viikon päästä.

    Kysyjän tapauksessa musketta mennee enemmän. Kasettikuorma ehkä riittää puoleen edelliseen verrattuna. Riippuu tietysti maapohjasta. Kasettikuorman hinta-arvio levitettynä täälläpäin on n. 500 €.

    Lasse

    Yleensä kannattaa ensin lanata tie ja painautumat tasaseksi ja vasta sitte pintaan mursketta tai soraa. Henkilöautolla liikkujat tykkää 0-16mm murskeesta, mutta jos haluaa hillitä turhaa rälläämistä niin silloin on sopivaa 0-32mm.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ja mitähän eroa on kasetilla ja nupilla?

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Hyvä kysymys A.Jalkanen, joskus täällä keskustellaan vähän liiankin ammatti slagilla.
    Nuppi on kuorma ilman perävaunua.
    Kasetti taas peräkärry on mukana. Itse kasetti nimitys tulee siitä että kippaaminen aloitetaan siitä nupista ja kun se on tyhjä, niin sen sisälle vedetään peräkärryn lava, ja taas kippaamaan. Tämä edellyttä tietenkin lavojen ”kasetti” mitoitusta. Tällä menettelyllä perävaunussa ei tarvita kippilaitteistoa, joka siihen olisikin vähän ongelmallinen sovittaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    MaalaisSeppo

    Kasettikuormassa on nuppikuorma ja perävaunukuorma.

    Lanauksen ja murskeen levityksen järjestys riippuu monttujen määrästä. Jos niitä on vähän, niin lanaus on parempi tehdä, kun murske on painunut tiehen. Syksyllä liikenne on vähäistä, joten melko myöhään syyslanaus.

    Me olemme siirtyneet pääosin 0 – 12 mm murskeeseen, kun tie on hyvässä kunnossa. Tien pintakin pysyy näin sileänä, eikä mursketta lennä paljoa lumia lingotessa jorpakkoon. Käyttäjien mukaan tie on huomattavasti parempi kuin yleinen hiekkatie.

    Jokohan tähän tuli riittävästi itsekehua?

    Lasse

    Metsätien penkan ja ojien luonti 7-10e/m. Murskeen menekki ja hinta riippu hyvin monesta tekijästä, 9e/tn.

    Tie kannattaa lanata ennen murskeen ajoa juuri sen takia että uus murske painuu lanattuun tiehen ja ei heti lennä mehtään ensimmäisestä autosta.
    Me ollaan siirrytty kunnostus murskeen levityksessä kevät levitykseen juuri silloin kun tie on sopivan kostia ja suola päälle.. Syksyllä levitetyn murskeen lumimies auraa taas mehtään talven aikana.

    Jätkä

    Metsätien penkan ja ojien luonti 7-10e/m. Murskeen menekki ja hinta riippu hyvin monesta tekijästä, 9e/tn.

    Tie kannattaa lanata ennen murskeen ajoa juuri sen takia että uus murske painuu lanattuun tiehen ja ei heti lennä mehtään ensimmäisestä autosta.
    Me ollaan siirrytty kunnostus murskeen levityksessä kevät levitykseen juuri silloin kun tie on sopivan kostia ja suola päälle.. Syksyllä levitetyn murskeen lumimies auraa taas mehtään talven aikana.
    Lähetetty: 2 min sitten
    Lähettäjä: Lasse

    Ma saatiin pintamurske edullisesti. Matoksi vedettynä 0 – 16 millinen murske 8 € / kuutio. Täytyy toki myöntää, että suhteilla saattoi olla vaikutusta.
    Tien lanauksen pääperiaate on, että jo tielanan tai -karhun ensimmäinen terä irroittaa maata niin paljon, että kuoppien / raiteiden pohja tulee tasaiseksi. Jos on päästetty kymmensenttiset kolot ja raiteet tiehen , olisi terän kuljettava vähintään sillä syvyydellä.
    Meidän kotiseudulla tienhoitaja on jo muutaman vuoden ajan levittänyt murskeet keväällä.
    Voin vakuuttaa, että kun ajoin suurteholingolla erästä kylätietä, joka oli mursketettu juuri syksyllä, niin nopeasti lähti lingosta maalit.
    Siinä oli murskeet ajettu raiteille, jotka olivat monta senttiä syvät.
    (Kyllä roikui!)

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 37)