Keskustelut Metsänomistus Kasetti soraa?

  • This topic has 37 vastausta, 21 kirjoittajaa, and was last updated juuri nyt by AvatarJätkä.
Esillä 7 vastausta, 31 - 37 (kaikkiaan 37)
  • Kasetti soraa?

    Moi,

    Olen hieman ummikko näissä asioissa ja kysyisinkin viisaammilta. Eli tiehen tullut painumia ja pitäisi soraa tielle ajaa. Paljonko yhdessä kasetissa on soraa? Ja kuinka pitkälle matkalle (noin arvio) tuo kasetillinen riittää, jos painumat eivät aivan hirveän pahat ole? Minkähintainen tuo kasetillinen soraa on? Mitä eroja eri sorilla on? Mitkä ovat yleisimpiä tuohon pintakerrokseen?

    Kiitos jo oikein paljon!

    Terv,
    Uusi metsänomistaja

  • r.ritva r.ritva

    Viimeisessä-METSÄMAkASIINI-lehdessä oli tiivistetty paketti metsäteiden perusparannuksesta.21 kysymyksen perusteella.Vasta hoitokuntamme kunnosti soristamalla ja raivaamalla pusikot tienvarrelta.
    Tietä käyttävät ns.ulkopuoliset mm.hakepuuterminaali johon edestakaista ajoa tonnistolla kertyy melkoisesti.Sähköverkon ylläpitäjät,metsästys-seuran jäsenet.Eikä kaikki tien osakkaat ole seuralle antaneet lupia.Joten tuosta melkoisen joukon ajoista tuli kysymyksiä.Jonkillaista pientä maksua seuralle mietittiin.
    Vaikeampaa on näiltä isoilta vastinetta saada.
    Sähkönsiirtohan ei nykyisellään ole ns.yleishyödyllistä vaan ihan liiketomintaa ja paikallisena monopoli asemassa.Kuten tiedetään nämä siirtohinnat eikä voi kuluttaja valita.

    Puuki

    ”Paikallinen sorayritäjäkin tarjosi kalliomursketta 10 t:n kuorman kiinteään 160 €:n hintaan, ajo ja alusterällä tasattuna 15 km päähän, ja sai heti kalustolle töitä.”

    Aika pieni kuorma kuutioissa. Ei ole kovin edullista, mutta
    hinnat vaihtelee tietysti kysynnänkin mukaan.

    Lyhyellä ajomatkalla ( 2 km ) kuorma mursketta maksaa täällä
    n. sata eurua.

    Turvekangas

    Metsätietä voi olla syytä katselmoida kokonaisuutena. ei vain yhtä painumaa. Raviojat ja rummut sekä tien rungon kunto sekä pintakerros. Tien kun laittaa kerralla kuntoon niin siitä on apua pitkäksi aikaa eteenpäin.

    Itse tein 10 v. sitten kuoppa kerallaan. Sitten laitoin kaikki kuntoon kerralla. Jokunen rummun vaihto ja raviojat auki. Lanaus ja suodatinkangas. 0-60 ja 0-32 kalliomurske kantavaksi pintakerrokseksi. reilu kilometri tietä, joka valtaosin pehmeällä pohjalla. Nyt kestää kelin kuin kelin ajon ja investointi näkyy myös positiivisesti puukaupoissa.

    Jean S

    Allekirjoittaneella olisi eräällä pohjalaisella hiekkakankaalla ”luomu” tie, joka periaatteessa kantaa koska tahansa mitä tahansa, mutta jos pinta menee rikki, minkä tahansa koneen saa kyllä jauhautumaan akseleita myöten hiekkaan.

    Kysymys kuuluu, mitä ajattaisitte pintaan, ja sorastaisitteko tms. koko tien vai vaan kääntöpaikat, joissa jauhautumisriski on kai suurin. Pituus noin 1 km, ei muita osakkaita.

    Metsuri motokuski

    0-32 mm murske ja tietenkin ensiksi tien muotoilu. Monesti hiekkakankaassa on myös siltti esiintymiä jotka sateella antavat periksi ja liejuuntuvat. Sen vuoksi luomutiekin kannattaa muotoilla ja ohjata vesi pois tienpinnasta jos epäilee paino-ongelmaa. Jos runko pääsee kastumaan ja antamaan periksi niin mursketta menee paljon jotta kantavuus saadaan takaisin. Hyvällä tien muotoilulla säästää ison määrän mursketta.

    metsä-masa metsä-masa

    Mukava yllätys puunostajalta kun ajoi meidän mökkitietä n. 500 m matkan naapurin leimikon puut. Tien käytöstä sovittiin korvaukseksi nuppikuorma mursketta tielle, tie ei painunut kuivan aikaan juuri ollenkaan.

    Taitava automies oli laittanut n. 1 metrin pölkyn perälautaa vasten keskelle lavaa ja säädellyt maton paksuutta hydraulisella perälaudalla joka riitti koko tien matkalle, siis vain raiteiden kohtaan, minusta siinä oli ammattimiehen suoritus.

    Jätkä

    Jos tien runkoon on jäänyt, taikka siihen tulee monttuja, on vaikeuksia tiedossa. Siksi pitää tehdä Jeessin temppu, eli jyrätä mielellään raskailla pyöräkoneilla, esim kuorma-autoilla tai edes traktoreilla. Lanaus välillä ja muoto kuperaksi.

    Me kunnostettiin ikivanha tilustie kaivamalla koko matkalle ylemmälle puolelle reilu oja. Suodatinkangas, krouvia sepeliä 20 – 30 senttiä. Talven jälkeen murske, max 32 milliä.pintaan. Nyt voi päästellä henkilöautolla pelkäämättä renkaiden vaurioitumista.

Esillä 7 vastausta, 31 - 37 (kaikkiaan 37)