Keskustelut Metsänomistus Kasetti soraa?

  • Tämä aihe sisältää 37 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 37)
  • Kasetti soraa?

    Moi,

    Olen hieman ummikko näissä asioissa ja kysyisinkin viisaammilta. Eli tiehen tullut painumia ja pitäisi soraa tielle ajaa. Paljonko yhdessä kasetissa on soraa? Ja kuinka pitkälle matkalle (noin arvio) tuo kasetillinen riittää, jos painumat eivät aivan hirveän pahat ole? Minkähintainen tuo kasetillinen soraa on? Mitä eroja eri sorilla on? Mitkä ovat yleisimpiä tuohon pintakerrokseen?

    Kiitos jo oikein paljon!

    Terv,
    Uusi metsänomistaja

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Onkohan kyse osittain päällekkäisistäkin nimityksistä.
    Itse näen homman niin että murskeessa koko on 0-16, 0-32 jne. Sepelissä kai ei sitten ole tuota hienoa jaettä ollenkaan.

    Kumpi parempi? Pintaan ainakin murske.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Murskeissa ja sepeleissä on eroja. Sepelistä on seulottu hienoimmat jakeet pois, siten saadaan murskeesta sepelilajikkeita ja seulojen mukaan eri laatuihin.
    Sepeli on aina tehty kalliomurskeesta, joten sen kaikki pinnat ovat rikottua kiveä.
    Samoin vaativissa valuissa pitää kiven olla rikottu kalliosta.
    Lajikkeita on alle 2 millin maksimiraekoosta esim 8 – 16 millimetrin luokka ja niin edelleen.
    Tuota hienointa luokkaa sanotaan usein kivituhkaksi.

    Eri murskelajeja nimitetään aika kuvaavilla nimityksillä ja niitä on paljon.

    Visakallo Visakallo

    Meillä paikallinen yrittäjä pyrkii tekemään kalliosta yhteensä kymmentä eri laatua mursketta, sepeliä ja kivituhkaa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kuuklettelin noita nimike kysymyksiä.
    Kyllä Sepelin ja Murskeen eroksi tuli juuri tuo että murske on aina 0-6, 0-16., 0-32 jne
    Sepelillä ei koskaan ole tuo nolla alarajana, vaan esim. 6-16 jne

    Kummassakin lienee raaka-aineen mukaisia lisänimikkeitä hyvinkin paljon.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Horjumaton Horjumaton

    *** Kalliomurskeessa on se hyvä puoli että tilatessaan tietää mitä saa. Näissä soramurskeissa tahtoo olla tuurissaan millaista tavara loppupeleissä on. Mutta ei toki mikään murske tietä pilaa 🙂

    -Risukkojenraivaaja- -Risukkojenraivaaja-

    Ensitalvena olisi tarkoitus kuljettaa 1500 mottia puuta peltotietä pitkin ja lupasin tie osakkaille tuoda 32mm mursketta yhistelmän verran keväällä vielä kun tie on jäässä. Näin että se kestää levityksen painavalla kalustolla. Hintaa tuli kuutiolle 6,50€ + alv.

    Jätkä

    Hinta 6,50 + ALV on todella edullista minun mielestäni ja kertoo siitä että toimituksessa ei ole kovin montaa välistä vetäjää.
    Tosin Kalusto ja tekniikka on kehittynyt viime vuosina niin, että kallio muuttuu murskeeksi pienemmillä kustannuksilla kuutiota kohti.

    Metsuri motokuski

    Jos tiessä on painumia niin ensimmäiseksi korjaisin tien runkoa ennen soran ajoa. Jos tiessä on selaisia vesipainumia jossa vesi seisoo niin silloin tienrunko tarvitsee korjauksen. Helpoiten korjaus onnistuu siten että kavinkoneella kaivaa painuman viereen ojan puolelle montun josta ottaa maata painumaan. Samalla syntyy ns vesipesä johonka jatkossa tiellä seisova vesi poistuu. Parasta tietenkin olisi jos montusta lähtisi ojai. Usein moreenipohjaisilla vähän liikennöidyillä teillä tämä kuoppakin painuman vieressä on riittävä toimenpide rungon korjaukselle.

    Kun runko on korjattu niin sen jälkeen voi soran sitten ajaa. Jos ajetaan ohut kerros pelkkä sora niin painuma uusituu vuoden kahden päästä, koska vesi kerääntyy edelleen kyseiselle alueelle kun painuma pohjalla on olemassa ja tien rungosta ei vesi poistu.

    metsä-masa metsä-masa

    Lukia-palstalaisiltä on tullut paljon hyviä ja rahanarvoisia neuvoja tienkäyttöön ja huoltoon, Täälläpäin syyskuu oli erittäin kuiva, eli teiden kunnostukselle on oliut sopiva- aika.

    Paikallinen sorayritäjäkin tarjosi kalliomursketta 10 t:n kuorman kiinteään 160 €:n hintaan, ajo ja alusterällä tasattuna 15 km päähän, ja sai heti kalustolle töitä.

    Jätkä

    Olet Mm oikeassa. Jos runkoon tulee painuma, se ei korjaannu ajamalla painumaan mursketta.
    Raiteiden ja painumien synnyttämistä pitää vältellä viimeiseen asti.

    Jos tiessä ilmenee roudan nostelema isohko kivi ja se saadaan siitä pois, niin kiven kuoppaa ei pitäisi täyttää murskeella, vaan sillä perusmaalla, joka kuoppaa ympäröi.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 37)