Keskustelut Metsänhoito Käytäväharvennus?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 53)
  • sikari

    Koneen siirto 110 € lähtö sis. 40km. sen jälkeen 2€ /km. Suorittava selittelee omiaan.

    suorittava porras

    Liki kymmenen vuotta sitten Koneyrittäjien julkaisussa oli keskimääräiseksi siirtokustannukseksi koneketjua (2 konetta)kohti laskettu 400 €. Tämän päivän hinnoilla ollaan isommissa lukemissa.

    PS . Käyttimme parin naapurin kanssa kaivuria ruoppaamassa rantaa. Siirto maksoi tonnin ,vaikka lavetti ei ollut läheskään samaa kokoluokkaa ,mitä metsäkoneiden kuljetuksiin käytetään. Akseleita kolme . Matka alle 50 km.

    Puuki

    Taisi kaivuriurakoitsija huijata teitä siirtokuluissa.   Sehän oliskin hyvä bisnes , siirrellä koneita paikasta toiseen tonnin kertamaksua vastaan.  Pitää harkita alalle ryhtymistä.     Siksi(kin) pienempi, esim.  kombikone on nykyään hyvä tapa hoitaa ensiharvennuksia, kun siirtokulut jää paljon pienemmiksi.

    suorittava porras

    Kombikone ei valitettavasti ole hyvä oikein missään ja siksi se ei ole yleistynyt eikä tule yleistymään. Muistoksi Valmetin kombista jäi yrittäjälle pitkä miinus tulopuoleen ja isäntien metsiin syvät raiteet. ….ja miksikö joku niillä jossakin yrittää? Eivät pääse kunnialla eroon ja ajavat vehkeet loppuun ,jos rahat riittää.

     

    Jätkä

    On vähintään omituinen väite, että kompikone jättää syvät raiteet metsään, mutta erillisen Moto – ajokoneketjun käytön jälkiä ei metsässä näy.

    Noin hölmö valhe vaatisi kyllä kunnolliset perustelut – ja valehtelun voi lopettaa.

    Meillä oli Ponssen Kombikone, joka hakkasi nätisti ja nopeasti leimikon, vaihtoi Harvesterikouran kuormaimeen ja kätevästi toi hakatun tavaran varastolle. Kaikki katsojat ihastelivat koneen jälkeä .

    Varmaan ero Suoriutuvan suoritukseen on varmasti se, että koneen käyttäjällä oli ammattitaitoa niin paljon, että suoriutuvalla sen tason saavuttaminen ei enää ikinä onnistu muualla kuin haaveissa.

    suorittava porras

    Oltiin Valmetin Combin kanssa monesti samalla työmaalla. Joutui välillä lähtemään kesken pois ,kun ei pysynyt pinnalla. Minulla työ jatkui . Käyttäjäkokemuksia kombista sain usean vuoden ajan kahdesta suusta. Vähän oli sisältöä ,jos kirosanoja ei lasketa.

    Kuormain ei sovellu kombeissa hakkuuhommiin alkuunkaan. Haluaisin nähdä sen vehkeen ,jolla pystyy tekemään puita urien keskivaiheilla kuormaimen(/Ponsse) korkealla sijaitsevan painopisteen vuoksi. Kärryssäkin oltava kuorma päällä ettei mene kärry nurin ,kun vähänkin kurkottaa.

    Motot motoina ja ajokoneet erikseen.

    mehtäukko

    On/oli kiistämätön tosi-asia, että pyöriväkoppisella/nosturi mukana Valmetilla työskentely on eri tasoilla kuin kiinteäkoppisella. Se, että hakkuukoneen painossa on lopulta kuormakin mukana, lisää kokonaispainoa rutkasti.

    Kannattavuuden yksi sudenkuoppa on niissä se, että kombi ei oikein ole  tehty tehokkaaksi kumpaankaan työhön. Puun kuljetuksessa kalliin ”moton” hakkuu-aikaa tärvääntyy  puita naplatessa ja uraa körötellessä.

    Puuki

    Jää 2 kuljetusreisua pois, jos koneita on vain yksi.  Sopivan kokoisen leimikon (+kertymä/ha & poistuvien puiden koko) teossa pärjää paremmin kuin 2 eri konetta.   Puiden naplaaminen kyytiin ja pois on heikommin kannattava osa mutta sitä kompensoi muut tekijät, jos olosuhteet on sille sopivat.  Keskimäärin 70 l – 100 l  poistettavien puiden koko on sopivinta puuta semmoselle keskikokoiselle koneelle.  (Eikä merkin tarvitse olla Ponsse tai Valmetti).

    Metsuri motokuski

    Metsäkoululla opetuskäytössä kombikone voi vielä jotenkin mennä kun tuottavuudesta ei tarvitse välittää. Jätkä teki uransa koulun opettajana ja sieltä saatu osaaminen ei mitenkään vastaa tämän päivän metsäkoneyrittäjien vaatimuksia, eikä pidäkkään kun tavoite on ihan muualla. Olihan valmetin kombikone todella painava ja korkea. Sen takia se poistuikin käytöstä pikkuhiljaa.  Ponssen kombikone oli rakenteeltaan toisenlainen ja perustui enemmän ajokoneen tekniikkaan. Ponssen kombikoneen ongelma on nosturin sijoitus joka on väärässä paikassa.  Oikea paikka on telin päällä niin kuin pääosin motoissa on. Jos nosturi on kuormatilassa tulee ajourien havuttamisesta ongelma kun puut on puita kaukana edessä. Oikeastaan ainoa tapa millä kombikoneella voi hakata on puida koneeseen päin tai sitten ajouraa tehdessä on kone linkutettava valmetissa periaatteessa puidaan oikein kun koppi kääntyi ja nosturi oli kopissa. Siinäkin vedettiin perässä sitä kuormatilaa ja idea oli että aina jonkin aikaa hakattua, yleensä ajoura, puut nostettiin kuormaan. Hakkasin tuollaisella yhdistelmällä jonkun vuoden että tiedän mistä kirjoitan.

    sikari

    Nyt on suorittavaa kus…..ttu aika rankasti. Nuo edellä mainitsemani hinnat on ritilä autolle jossa menee moto kuin moto. Ja on fakta tietoa, kun olen itse laskut maksanut kymmeniä kertoja.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 53)