Keskustelut Metsänhoito Käytäväharvennus?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 53)
  • suorittava porras

    Combin tilantarve on vähintäänkin samaa luokkaa ,kun tavallisen hakkuukoneen tai ajokoneen. Niihin tarvitaan myös saman kaliiberin telat kantavuutta parantamaan. On todennäköistä ,että uralta joudutaan myös välillä poikkeamaan ,jotta koko urien väli saadaan harvennettua. Pystypuut ovat vaarassa , kun kurkotellaan.

    Se Valmetin Combi oli herkkä uppoamaan kapeiden pyörien vuoksi. Herääkin kysymys ,paljonko leveys ja paino lisääntyy ,kun alle laitetaan kantavat telat. Ja toinen kysymys on , että paljonko telejä on vahvistettava ,että ne kestävät telojen aiheuttaman rasituksen. Nämä haasteet nykyisissä hakkuu -ja ajokoneissa on ratkaistu. Se tosin näkyy painossa ja koneiden leveydessä. Pientä pintapainetta tavoiteltaessa on jouduttu lisäämään vehkeisiin rutkasti rautaa . Rautaa tarvitaan ,että ratkaisut saadaan myös kestämään.

    suorittava porras

    Minullekin väitettiin Jämsänkosken suunnalla. 20 vuotta sitten ,että Combi( taisi olla Nisulan projekti) on tulevaisuutta. Se tulevaisuus onneksi oli ja meni. Ehkäpä jätkäkin asian vielä joskus huomaa.

    Talouden reaaliteetit iskivät rajusti silmille joten oli kehitettävä toimivampia ratkaisuja. Päädyttiin yleiskoneisiin , joilla voidaan tarvittaessa täyttää kaikki tilan hakkuutarpeet samalla käynnillä . Erikoiskoneet ovat liian kalliita leluja. Ei tarvita eri konetta ,enskaan ,toiseen harvennukseen ja pieniin päätehakkuisiin ,kun yhdelläkin tullaan toimeen. Ammattitaitoiset kuljettajatkin pysyvät alalla ,kun alla on yleiskone ja töitä on koko vuodeksi. Pelkät aukkokoneet ja ensiharvennusvehkeet seisovat puomi suorana monta kuukautta.

    Puuki

    Nykyään on kehitystä tapahtunut myös keskikoon koneissa.  Esim. Jarcrak-merkkisiä on useita käytössä.   Melko tuore kuvakin on meikäläisellä yhdestä.  (mutta en laita lukijain kuviin samasta syystä kuin en laita enää muitakaan kuvia).     Toki muun merkkisiäkin on käytössä yrittäjillä; eräälläkin nettisivujen mukaan löytyy sopiva koneketju erikseen eh-ja energiapuuleimikoille ja erikseen päätehakkuuleimikoille.           Toisilla ne vain kannattaa pienemmät koneetkin –  on se niin vaihtelevaa näemmä elon kirjo konepuolellakin.

    suorittava porras

    On aivan kaksi eri asiaa ,että joillakin on tiettyjä koneita ja ,että toiminta olisi kannattavaa . Virheinvestoinnista on erittäin hankala päästä eroon , kun toteaa ,että työt eivät edistykään siihen tahtiin ,kun mainosesitteet väittävät. Kauppaa on hankala perua ja myyjäkin kertoo ,että on miehestä kiinni ,jos meidän koneilla ei pärjää.

    Näitä tapauksia en toivo yhtään lisää.

     

    Jätkä

    Monien koneiden ja laitteiden kanssa on tultu siihen tulokseen, että yleiskone, joka sopii kaikkiin työmaihin, ei sovi hyvin mihinkään niistä.

     

    Metsäkoneala tekee ilmeisesti poikkeuksen, johtuuko se sitten vain asenteista (Otaksun, että johtuu), vai siitä, että sama hemmo osaa vain yhden laitteen hallinnan joten-kuten.

    Olen ihmetellyt usein M-sahojen kohdalla sitä, että jotkut eivä ”MUKA” pysty sahaamaan eri merkkisellä sahalla juuri huonostikaan, vaikka sillä oikealla vetelevät hyvinkin kätevästi.

    Itse olen kyllä melko sujuvasti hyväksynyt käyttöön jopa kehnommatkin yksilöt, vaikka sen on kyllä tuntenut heti kättelyssä, että tällä ei saa mitenkään samaa tulosta kuin sillä oikealla sahalla.

    Puuki

    Eipä ne liene sen huonompia virheinvestointeja muillakaan olleet kuin suorittavalla joka on jaksanut valittaa palstallakin joka käänteessä huonoja leimikoita ja tienestejä niistä.

    <iframe id=”fskey-iframe” class=”fskey-autofill-dlg” style=”display: none;” sandbox=”allow-same-origin allow-scripts”></iframe>
    <div id=”fskey-tooltip” class=”fskey-tooltip” style=”display: none;”></div>

    mehtäukko

    Jarrakki ei ole mikään keskikoon vekotin. Sitä räpsy-sarjaa edelleen.

    Puuki

    Oma merkki se on ainut kelpo merkki ja koko mehtäukoille ,niin kuin oli 600-fiiatti tai lada sen omistajalleen autoissa.

    <iframe id=”fskey-iframe” class=”fskey-autofill-dlg” style=”display: none;” sandbox=”allow-same-origin allow-scripts”></iframe>
    <div id=”fskey-tooltip” class=”fskey-tooltip” style=”display: none;”></div>

    mehtäukko

    ”Oma merkki…” Etkö tuohon muuta enää osannutkaan?

    Tyhjäpä näistä on teoreetikkojen kanssa kinastella. Luulojen ja selitysten verkolla ei käytännön faktoja ratkota, näin on nähty.

    Metsuri motokuski

    Tuossa olet oikeassa. Näissä kone asioissa on ihan turha väitellä sellaisten kanssa jotka eivät ole päiväkään konetta ajaneet eivätkä tiedä niiden ominaisuuksista mitään. Käsitys muodostetaan pelkkiin videoiden tai mainosten perusteella. Niiden perusteella ollaan sitten asiantuntijoita sanomaan jotain.  Kaikkien on mahdollista yrittää jos tuntee olevansa oikeassa. Ei muuta kuin konekauppoille.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 53)