Keskustelut Metsänhoito Käytäväharvennus?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 53)
  • suorittava porras

    Sikari on saanut palvelua asevelihintaan. Koneyrittäjien laskelma perustui puolestaan heidän jäsentensä keskimääräisiin siirtohintoihin leimikkoa kohti ja koski kahta eri konetta. Sikari vertaa yhtä kuljetusta.

    Joskus siirtoja tehdään toimialueen reunalta toiselle ja heti perään ajellaan 100 km tekemään siirto toisaalle. Jos siirtojen ketjutukseen tulee häiriöitä ,voi yhdelle siirtolle kertyä paljonkin hintaa. Hintaa nostaa vielä sekin ,että mahdollisen siirtoruuhkan aikaan koneita seisoo toimettomana. Sikarikin pureskelee kynsiään ,jos sesonkiaikaan joutuu odottelemaan kyytiä puolikin päivää .

    Jätkä

    Oletteko te onnettomat puineet tavaran suoraan lavalle?

    Ymmärrän kyllä, että ei siiträ mitään ole tullut.

    Kaikenlaista hypistelijää täälläkin esiintyy muka konemiehinä.

    Rane

    No Ranen Foxia on urakoitsija siirtänyt palstalle ja takaisin n.20+20 km 250 e.Toki silloin kun hänellä on siirtopäivä .Mutta tonni ei tietenkään haittaa sitä jolla rahaa on…

    Combikone ei näytä ihan huonolta silloin kun on ammattilainen puikoissa.Ilmeisesti kunnostettu kone.

    Veljekset Holtinkoski Oy -801 Combi- – YouTube

     

     

    Puuki

    Siinä sitä oli edellä korjuumeininkiä.  Alikasvoskaan ei haitannut, kun oli tehty pois haitolta jo joskus 60 vuotta sitten.   Pitkää rankaa menee kuormaan mukavammin kuin sitä vanhaa 2 m koivupölkkyä jota joskus aikoinaan  piti manun sahata pinoon.

    Metsuri motokuski

    Jätkä:

    Oletteko te onnettomat puineet tavaran suoraan lavalle?

    Ymmärrän kyllä, että ei siiträ mitään ole tullut.

    Kaikenlaista hypistelijää täälläkin esiintyy muka konemiehinä.

    Niin varmaan.  Kaikki puitiin ilman muuta lavalle suoraan .  Metsäkoneessa tuota sanotaan kuormatilaksi. Vanhuus se näköjään tulee jätkällekkin. ?

    suorittava porras

    Tuo ei sitten ollut käytäväharvennusta. Tavallisella motolla ei tuhlata aikaa kiskomalla runkoja uran yli. Selvitään pienemmillä liikkeillä ja puustovaurioilla ,kun rungot puidaan puomin alle ja tarvittaessa nostetaan lopuksi havukasa uralle .

    Hyvin homma kuitenkin kävi ,kun maasto oli kantavaa ja näkyvyys ohjaamosta erinomainen.

    mehtäukko

    Puuki:…”Jää 2 kuljetusreisua pois, jos koneita on vain yksi.  Sopivan kokoisen leimikon (+kertymä/ha & poistuvien puiden koko) teossa pärjää paremmin kuin 2 eri konetta…”

    Tuolla teorilla ei ole katetta kuin pikku savotoilla tai siemenpuuhakkuilla, joita on hyvin vähän. Motoketju on ammattilaiskäytössä kuitenkin lyömätön yhdistelmä.

    Puuki

    Jäljet on olleet huonot viime aikoina ylileveillä teloilla varustetuilla motoketjuilla ensiharvennuksilla., ainakin Keski-Suomessa.     Ihan hyvin toimii esim. pohjoisessa jossa puun keskikokokin on  pienempi kuin etelämpänä.

    <iframe id=”fskey-iframe” class=”fskey-autofill-dlg” style=”display: none;” sandbox=”allow-same-origin allow-scripts”></iframe>
    <div id=”fskey-tooltip” class=”fskey-tooltip” style=”display: none;”></div>

    mehtäukko

    Combi ei kuormattuna raskaampana ei pelasta mitään,on yhtä leveä kuin muutkin  ja sehän se ylileveät telat vaatisikin.

    Puuki

    Combikoneita on semmosiakin joissa vaihdetaan koura ja kuormatilan pituutta jatketaan. N. 1/2 h- varttitunnin  homma . Eikä tarvita 6m uralevennystä.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 53)