Keskustelut Metsänomistus Kemera-lainsäädännön muutos (1.4.2016 ?)

Esillä 4 vastausta, 21 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Kemera-lainsäädännön muutos (1.4.2016 ?)

    Nykyinen kemera-laki tuli voimaan muistaakseni 1.7.2015 eli yhdeksän kuukautta sitten. Luin jostakin, että kemeralainsäädäntöä ollaan uudistamassa. Ensiksi luulin, että lehteen oli lipsahtanut juttu. joka oli tarkoitettu julkaistavaksi viimeistään viime vuoden kesäkuussa. Uutinen oli kuitenkin tuore. Kemeraa ollaan siis jälleen uudistamassa eräiltä osin.

    Lainmuutoksen oli tarkoitus tulla voimaan 1.4.2016. Tuskinpa eduskunta on vielä hyväksynyt ko. lainmuutosta! Ja miten menetellään uusien kemerahankkeiden kanssa? Mihin mennessä nyt voimassa olevan kemeralain mukaiset suunnitelmat pitää olla metsäkeskuksessa? Metsäkeskus ei ilmeisesti ole antanut minkäänlaisia ohjeita! Vai onko?

  • pihkatappi pihkatappi

    Kun jaksollisen ja jatkuvan kasvatuksen kannattavuutta vertailee, tekee kemera tuet jaksollisen lähes aina paremmaksi. Jos tuet lakkautetaan, monin paikoin voi jatkuvaan kasvatukseen olla jopa taloudelliset perusteet. Nythän jatkuvan kasvatuksen kuviot ovat tukien ulkopuolella. Uskon että vihreät ja jatkuvan kasvatuksen palveluntarjoajat sekä jatkuvaan kasvatukseen pyrkivät metsänomistajat toivoisivat kaikista eniten, että kemera hässäkkä korvattaisiin jollain muulla tavalla. Ja olisihan se oikeudenmukaista, ettei eriarvoisteta tukien avulla eri kasvatusvaihtoehtoja.

    Metsäteiden teko voisi olla tuettavien töiden joukossa, sekä pakolliset suojelu kohteet. Suojeluhalkemuksethan seisovat nykyisin Metsäkeskuksessa vuositolkulla, ei voi ymmärtää, mitä siellä oikein tehdään, vissiin buuttaillaan järjestelmiä ja hommat seisoo?

    Ja kaikista hupaisinta on se että metsävaratietojen oikeallisuus on kärkihanke, mitä ihmeen etua sillä saadaan? Ei ne metsänomistajat, jotka eivät asioitaan hoida aktivoidu yhtään sen enempää, vaikka Metsään.fi toimisi tyydyttävästi, nythän se ei toimi oikeastaan ollenkaan, kun tiedot on väärin ja jos niitä korjaat, päivittää Metsäkeskus myöhemmin uudet virheelliset tiedot.

    Mielenkiinnolla odotan, miten asiat muuttuvat tukien, keppien ja porkkanoiden sekä verotuksen osalta lähivuosina. Nyt on se tilanne, että poukkoilemalla saadaan metsänparannuksesta leipänsä saavat väliaikaisesti vaille työtä, itse en ainakaan alkaisi nyt teettämään taimikonhoitoja ilmn kemeroita, sehän olisi tyhmää. Useinhan muutoksilla ja väliaikaisilla patenteilla on pyritty saamaan puu liikkeelle mahdollisimman halpaan hintaan, nyt oli vissiin vaan pakkorako tehdä tämmönen harmitus.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Joo, ehkä jonkinsorttinenn verohelpotus kannustaisi panostamaan uudistushakkuisiin ja olisi vähemmän byrokraattinen ratkaisu kuin kemera. Toisaalta kaikki pääomatulot pitäisi olla samalla lailla kohdeltuja.

    Pete

    Jos metsävähennyspohja nostetaan 90 prosenttiin, niin metsäsä ostaneet tekevät jatkossa aina tappiollisen metsätalouden tuloksen. Se tarkoittaa, että 30% menoista saa takaisen verotuksen kautta. Sehän on suunnilleen nykyisten tukiaisten osuus tehokkaassa viljelyketjussa kl2 vaiheeseen asti. Kävishän se näinkin.

    Metsävähennyksen tuloutuminen vaan kahlitsee sekin metsätilarakennetta niinkuin hieno termi kuuluu. Ei hyvä.

    Pete

    Jos metsävähennyspohja nostetaan 90 prosenttiin, niin metsäsä ostaneet tekevät jatkossa aina tappiollisen metsätalouden tuloksen. Se tarkoittaa, että 30% menoista saa takaisen verotuksen kautta. Sehän on suunnilleen nykyisten tukiaisten osuus tehokkaassa viljelyketjussa kl2 vaiheeseen asti. Kävishän se näinkin.

    Metsävähennyksen tuloutuminen vaan kahlitsee sekin metsätilarakennetta niinkuin hieno termi kuuluu. Ei hyvä.

Esillä 4 vastausta, 21 - 24 (kaikkiaan 24)