Keskustelut Metsänhoito Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 62)
  • Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

    Merkitty: 

    Uutisissa oli että koneenkuljettajia valmistuu vuosittain 400 ja 300 jää alan töihin. Sehän tarkoittaisi sitä että jos jokainen olisi 35 vuotta keskimäärin töissä että työntekijööita olisi 10500 metsä alalla kone kuskeina. Uutisessa ei mainittu sitä paljonko tällä hetkellä on työntekijöitä ja paljonko se tyäntekijöitten määrän tulisi olla tulevaisuudessa.

    Luulen että ongelman esittely oli jonkin sortin propagandaa, jos töitä on ja urakoitsijoille tarvetta niin koneketjut rantautuu Suomeen Virosta. Tai Venäjältä.

  • Rane

    No joo,aikoinaan kun ajat olivat huonot savottamiehille oli yksi jätkä laittanut itselleen kaulakiikun.Kun muu jätkäporukka sitten laski hänet alas oksasta riippumasta totesi yksi heistä  että tuota se Valte katuu kunhan ajat tästä paranee.

    Juuri metsäkoulusta tulleiden kuskien tuottavuuteen on jo olemassa teknisiä ratkaisuja joilla kuormaimen käyttö helpottuu ja nopeutuu.Käsittääkseni myös kehitetään ratkaisuja joissa kuormain tekee osan liikeradoista automaattisesti eli kehitys ei mene niin että yhtäkkiä tuotaisiin markkinoille metsäkone joka työskentelisi ilman kuljettajaa.

    KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa | ammattilehti.fi

     

    Motomies71

    Palkkaus, vaatimus ”asua” koneessa, yrittäjän jatkuva kitinä kannattamattomuudesta sekä puufirmojen jatkuva kiristys erilaisiin vaatimuksiin sekä työn ohessa tehtävät ns. oheistyöt. Tässä nyt aluksi jotain syitä eli saman rahan saa paljon helpommalla muualta ellei ole elämäntapa konekuski.

    Timppa

    Minä tulkitsin uutista niin,, että pitää katsoa miten metsänsä kasvattaa.  Jos sieltä ostaja saa paljon puuta helposti, niin kauppa kiinnostaa ja hinta on hyvä.   Vuorokaudessa hakkasivat n 650 m3 yhdellä koneella 2 vuorossa.

    Luulen kyllä,että jotain keinoälyä tulee, mutta ensiksi kyllä jaksollisella tavalla kasvatettuihin metsiin.

    Konto1

    Sivusta seuranneena voin todeta että opiskelijan harjoittelupaikatkin tahtoo olla kiven takana. Vaikka kuinka motivoitunut kaveri niin saattaapi turhautuminen  iskeä jo tässä vaiheessa alaa kohtaan kun ei harjoittelupaikkaa löydy lukuisista kyselyistä huolimatta. Tämä varmaan helpompaa niille joilla ”tuttavapiirissä” metsäkoneyrittäjiä. Eli kehottaisin kaikkia kyseisiä toimijoita (Metsäyhtiöt , urakoitsijat, oppilaitoikset ) istumaan samaan pöytään ja miettimään voisiko tälle tehdä jotain. Jos valmistuminen jää tästä kiinni  niin helposti sitä ajaudutaan jo alkumetreillä toiselle alalle. Jos alalla todellinen tarve työntekijöille niin ei pitäisi olla näin vaikeaa.

    mehtäukko

    Apli..”Ulkomainen omistus kasvaa nopeasti jos asialle ei tehdä jotain, ja en usko että tehdään…” Kylläpä nytkin on jokin hanke, jossa yksityisomistuksen ja rahastojen verotuskohtelua yhdenmukaistetaan ensinmainitun eduksi. On tullut metsätilavähennystä,metsäyrittäjävähennystä. On tiettyjä spv-etuja. Hitaasti uudistuu, mutta kuitenkin.

    ”Perhemetsätalous jossa tilat siirtyy isältä pojalle laskee kun lehmän häntä..”, pitäisi houkuttelu ja kimmokkeen antaminen aloittaa lapsuudesta/ nuoruudesta lähtien. Jos kaikki narut pidetään omissa kourissa alusta loppuun saakka, mitä sitten? Ja ei tietysti aina sittenkään. Aikuisiksi tullessaan he ovat ainakin valintansa tehneet.

    Kurki

    Luulen kyllä,että jotain keinoälyä tulee, mutta ensiksi kyllä jaksollisella tavalla kasvatettuihin metsiin.

    Onhan se hakkuukoneen tuottavuus moninkertainen, kun pääsee helpon jaksollisen metsän 300..500 m3/ha päätehakkuita tekemään ja siihen päälle 1. ja 2. harvennuskuvion samalla palstalla, kuin JK- metsän vaikeita isojen alojen harvennuksia, josta puuta kertyy vain 50..100 mottia hehtaarilta.

    Koneen hyvä tuttavuus, johon tarvitaan runsaspuustoinen metsä, mahdollistaa kuskille paremman palkankin ja houkuttelee alalle.

    metsänkasvattaja

    suurempi  ongelma  voi  tulevaisuudessa  olla  itse koneyrittäjien löytyminen .uhkakuvia  on  monia . polttoaine, varaosa ja  korjauskulut  ovat  kasvaneet huimasti  sekä  eu  taholta  tuleva  ilmastovaatimukset .yhtiöt  vaan tekevät hyviä  tuloksia  koneyrittäjien  ja mo  ansiosta .

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Konekuskeista, kuten muistakin suorittavan työn tekijöistä tulee pula vain pahenemaan jatkossa. Ensinnäkin koulutukseen vain motivoituneita oppilaita, resursseja tuhlataan alalle soveltumattomiin liikaa. Oma ongelmansa on työharjoittelu. Yrittäjä kun koulusta saamaansa harjoittelijaan muutaman kerran pettyy , niin eipä ole kiinnostunut jatkossa. Jos harjoittelijan vuorosta seuraa vain koneen korjausta ja valmista ei ole tullut paljoakaan, niin yrittäjä kypsyy.

    Tuttuni on muulla alalla, johon oppilaitoksista harjoittelijoita tuputtavat . Valtaosa on työelämään untuvikkoja, joiden kanssa menee toistenkin aika opastaessa. Tästä johtuen, nykyisin eivät ole halukkaita ottamaan, ellei ole jotain ennakkotietoa siitä, että on motivoitunut ammattiin tähtäävä. Ennen maatalojen lapsikatraasta olosuhteiden pakosta tuli ahkeraa työvoimaa, kun olivat pienestä pitäen työtä joutuneet tekemään. Tähän ongelmaan vain työperäinen maahanmuutto auttaa, itä-europasta vielä löytyy ahkeraa työväkeä vajetta paikkaamaan.

    suorittava porras suorittava porras

    Hyvä tuntipalkkakaan ei ole ratkaisu. Vertailu on tahtävä vasta työvuoden päätteeksi . Mitä vuoden lopussa on tilillä , ratkaisee. Hyväkin tuntiansio hukkuu kausityöllisyyden epävarmuuksiin. Korvaavaa työtä ei ole aina tarjolla ajankohtiin , jolloin metsähommiin ei päästä. Jousto lomissa ja niiden pitäminen vain kelirikkoaikaan ei aina onnistu. Lomaa halutaan silloinkin , kun on kesä ja aurinko paistaa. Tämä koskee ainakin perheellisiä konekuskeja.

    Vuorotyö ja perheen tarpeiden yhteensovittaminen on myös oma haasteensa. Ongelma korostuu , jos molemmat vanhemmat ovat vuorotyössä. Esimerkiksi hoitoala tai kaupan alalla työskentely sitovat viikonlopuiksikin toista vanhemmista. Viikonloppuisin lasten päivähoito on vapaalla, joten toisen vanhemmista on vastattava lapsista . Tämä on luonnollisesti pois työpanoksesta metsässä ,jossa on totuttu käyttämään konetta 12 tunnin vuoroja ja lisäksi ainakin toinen viikonlopun päivistä.

    Itse suostuin tähän leikkiin viimevuosina vain poikkeustapauksissa. Koneen pyöriessä kahdessa vuorossa pidin viikonloput vapaina ja tyydyin normaaliin kahdeksan tunnin työaikaan. Yhdessä vuorossa tein tunnin pidempää päivää ja viikonloput mentiin perheen ehdoilla. Näin menetellen ei ole tarvinnut laittaa kattiloita jakoon. Metsäkonealalla työsuhteiden pysyvyys on harvinaista. Samoin pysyvät avioliitot. Kaikesta huolimatta omalla kohdallani liitto on kestänyt yli 40 vuotta . Työpaikka puolestaan ehti vaihtua useampaan kertaan. Viimeinen työsuhde kesti 18 vuotta. Ei olisi vaihtamalla parantunut.

    Nuorten saaminen metsäkonetöihin on varmasti nykyään haastavaa. Kilpailevia vaihtoehtoja löytyy. Enää ei mene läpi mainostettu vertaus lentäjän ammattiin. Tekemistä ja haastetta riittää ainakin konehakkuussa lentäjän tasoiseen toimintaan. Palkkaus ja muut edut ovat valitettavasti aivan jotain muuta , jos verrataan lentäjän ammattiin. Melkoisena ässänä pidetään kaveria , joka on lentänyt 10 000 tuntia. Löytyykö vastaavaa arvostusta motokuskille, joka on ajanut työkoneiden mittareihin 40 000 tuntia?

    Puuki

    Jos ei ihan lentäjä-ässän tasolle pääse moton puikoissa,niin ainakin vähintään patajätkänä voipi pitää työteliästä motokuskia.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 62)