Keskustelut Metsänhoito Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)
  • Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

    Merkitty: 

    Uutisissa oli että koneenkuljettajia valmistuu vuosittain 400 ja 300 jää alan töihin. Sehän tarkoittaisi sitä että jos jokainen olisi 35 vuotta keskimäärin töissä että työntekijööita olisi 10500 metsä alalla kone kuskeina. Uutisessa ei mainittu sitä paljonko tällä hetkellä on työntekijöitä ja paljonko se tyäntekijöitten määrän tulisi olla tulevaisuudessa.

    Luulen että ongelman esittely oli jonkin sortin propagandaa, jos töitä on ja urakoitsijoille tarvetta niin koneketjut rantautuu Suomeen Virosta. Tai Venäjältä.

  • Visakallo Visakallo

    Taitaa olla valtakunnassa hieman erilaisia käsityksiä naisten sopivuudesta eri alojen töihin. Kyllä ainakin täälläpäin naisia on moton ohjaimissa, pölliautoilijoina, maansiirtohommissa, raksatöissä, teollisuustuotannossa, jne. En ole kuullut heidän valittavan, päinvastoin. Sanovat työn olevan mielekästä, paremmin palkattua ja -arvostettua kuin perinteisillä naisten aloilla.

    Tolopainen

    Voihan niitä naisia kuskina olla, on aivan eri asia olla koneen omistajana ja laittaa omat rahat peliin. Suomessa työntekijä ei vastaa mistään.

    Visakallo Visakallo

    Naisia on myös konealan yrittäjinä.

    mehtäukko

    Tuolla aiemmin RR luulotteli kenen vain hakkaavan koneella puuta metsässä. Ja Tolopainen näköjään tietää siitä eteenpäinkin…” Kun kone on muutaman kilometrin päässä metsässä ja pitää lähteä hangessa varaosaliikkeestä uutta hydrauliletkua hakemaan, ei taida istumalla onnistua. Pakkasessa ja lumessa korjaustyöt syö miestä…”

    Tämän päivän motoissa letkuja ei haeskella noin vain. Kriittisimmät varaletkut kulkevat mukana. Rispaantuneet letkut vaihdetaan halleilla ennakolta. Ja kait se moto on jälkiensä päässä ilman hangessa kahluuta…  🙂

    Tolopainen

    Lunta voi kertyä koneen jälkien päälle aika nopeastikin, jos pyryttää. On tullut sekin joskus vuosien varrella nähtyä. Saattaa olla että  lämmintä hallia ei jokaisella vanhan moton omistajalla ole eikä ennakkohuoltoa.

    Mieluummin lähtisin toimistohommiin kuin pyryn sekaan etsimään palstalle illalla jäänyttä muotoa, hyi helvete.

    Tomperi

    Itämaan ihme, sepä se,  konekuskin koulutus maksaa enemmän tai saman verran kuin lentäjän koulutus, onneksi lentäjät oppii lentämään lentokoneella, se se vasta oiskin jos oppimisen taso ois sama kuin metsäkoneopiskelijoilla kuten uutisointi antoi ymmärtää tason olevan.  Tiedän ainakin yhden joka on opiskellut metsuriksi ja josta tuli lentäjä. En tiedä tekikö koskaan metsurin töitä.  Suomessa on tehty turhempiakin selvityksiä mitä olisi selvitys metsäopetuksen tilasta ja varsinkin koneenkuljettaja koulutuksesta ja sen tilasta.

     

    Tolopainen

    Aika harva motokuskit pääsisi hävittäjälentäjäksi, on aika tiukka seula hakijoita on ihme kyllä tuhansia ja parikymmentä valitaan vuosittain. Useimpien ihmisten näkökyky ei ole täydellinen, kun testataan koko näköalue, karsiutuu jo siinä.

    Tomperi

    Motokuskiksi pääsee isompikin mies mutta taistelulentäjäksi ei.

    Tolopainen

    Aivan 185cm alkaa olla yläraja taistelulentäjäksi, se on pätkätyöläisten hommia. Eikä Suomessa ole yhtään naista lentäjänä ilmavoimissa, vaikka on kevyttä istumatyötä. Siinä saisi saman palkan kuin mieskin.

    mehtäukko

    Mikä estää naisen toimimasta kuskina kone-aloilla? Tieto-taito ja a s e n n e hallittuna ei mikään. Ovat monesti tunnollisempia ja ahkeria, kun joutuvat näyttämään pätevyyttään kolleille esimerkkiä. Yrittäjinä ei varmaan tarvita ”näyttämään” semminkään. Ala on vain tunnettava läpikotaisin ja harkintakyky on arvossaan.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)