Keskustelut Tekniikka kysymykset.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 211)
  • kysymykset.

    Miksei meillä ole enää harvennushakkuille keveämpiä pienempiä hakkuu ja ajokoneita.

    Miten voi metsäkoneyrittäjä vahingon siirtää vakuutusyhtiölleen jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.Vakuutusyhtiö viestii,että he korvaavat pihan lampeen upponneen metsä-ajokoneen aiheuttamsta vahingosta, minulle liikenne vahingon perusteella.Jolloin saivat perusteeksi kunnostuslaskelman ja siitä korvataan 10%.Siis paikassa jonne ei ollut tarvetta mennä eikä yleistä liikennettä omalla pihalla ole.Aikoi vain oikaista pihanpoikki.Lumen alta luullen,että pienellä pihalla olisi peltoa.Tosin laiturilla varustettuna.Mielestäni yrittäjän on hoidettava asia kanssani ja hakea omasta vahinkovakuutuksestaan mitä sieltä itselleen on saatavissa.Tai sopia kanssani miten tämä hoidettaisiin keskenämme.Ainut ehtoni oli vain,että lampi kunnostetaan heidän taholtaanVahingosta kohta 9kk.vetkuttelu jatkuu.

    Vakuutus-oikeuteen on turha lähteä tarpomaan.

  • oksapuu

    Jatketaampa…

    Puimuri on sadonkorjuukone eikä tarvitse liikennevakuutusta, traktori sen sijaan tarvitsee…

    Onko siis metsätraktorissa oltava liikennevakuutus mutta motossa vastuuvakuutus jos se moto on ”sadonkorjuukone” 🙂

    suorittava porras suorittava porras

    Liikennevakuutus on oltava sekä motossa että ajokoneessa . Teitä pitkin ajellaan tai niitä ylitetään molemmilla vehkeillä .

    r.ritva r.ritva

    Noita keveämpiä koneita oli aikaisemmin lähi-alueilla.Ovat nykyään täystyöllistettyjä ymmärsin.Ajokoneena aikoinaan näppärä Lokomo 909.Ehkä tuonluokan koneet olisi pienillä aloilla kova sana.Joku vaihdatti leveämmät renkaat.Onko tämä utopiaa ja mikä vastaisi tuota tänäpäivänä.

    Jätkä

    Lokomoa esiintyi myöhemmin FMG – merkkisenä, näiden vehkeiten jälkeläisinä pyörivät John Deeret nykysavotoilla.

    Tuo vanhempi konemalli on yksi aikakautensa paraimmistoa ja yksinkertaisen rakenteensa vuoksi kestävän ja edullisen koneen maineessa.

    Pitää aina ottaa huomioon, että tuollaisen metsäkoneen saa helposti uuden rengaskerran hinnalla, eli jos siinä on jopa hyvät renkaat niin….

    Puuki

    Volvo Bm Timmerkalle -merkkinen 60-luvun ensimmäisiä ajokoneita ollut kokonaan entisöity vehje näytti olevan nettikoneessa myynnissä.

    Ollut varmaan melkoinen  edistysaskel puunkorjuussa aikoinaan, kun suuri osa puista ajettiin vielä hevosvetoisesti.

    Nimetön

    .Ajokoneena aikoinaan näppärä Lokomo 909.Ehkä tuonluokan koneet olisi pienillä aloilla kova sana.Joku vaihdatti leveämmät renkaat.Onko tämä utopiaa ja mikä vastaisi tuota tänäpäivänä

     

    Ritvalle, John deere 810 tänäpäivänä saman painonen mutta yks akseli enempi  joka mahdollistaa vaikka kantavat telat eteen ja taakse niin onpa huomattavasti hellävarasempi kone kesäkorjuille mitä toi Lokomo.

    Joensuusa valmistetaan ja aika yleinen kone harvennuksilla, oispa vaan vielä enempi.

    Tolopainen

    Onpa mopo, kantavuus vain ydeksän tonnia ja koneteho 100kw, polttoainesäiliö vain 110l. Ei voi olla totta, ei urakoitsijan kannata noin pientä konetta ostaa. Tuo seuraava malli on jo paljon parempi. Eihän tuolla tankilla aja edes täyttä työpäivää, ainakaan meikäläinen ei ajais. Se pitää olla koneessa poljin lattiassa koko päivän, kun ajoon lähdetään.

    Nimetön

    Lainaus Tolopaisen havainnosta.  Jää raiskattu metsä ja urille ajettu maasto, joka ei käytännössä koskaan palaudu entiselleen.

    Mitä minä olen näitä tämänpäivän nuoria konekuskeja seurannut harvenuksilla niin ei sieltä metsästä kuulu kuin vaimea koneen hyrinä ja kouran kalina, ja ajouraa vaikea erotta missä on vähän latvuksia murskaantunut. Eikä jäävissä puissa pilkkoja näy.

    Jätkä

    Tolopainen kuulunee  tunnettuun metsänraiskaajasukuun. Harvennuksilla, varsinkin enskoilla, on järjen vähyyttä suunnitella sellaisia ajouraverkkoja, joista kerätään jo keruu-urilta superisot kuormat.

    9 T kantavuus merkitsee jo kuorman keskikooksi 15 – 20 kiintoa ja sitä isommat kuormat kasvatushakkuulla kertovat jo, että kyky ajatella on jäänyt nurkan taakse sätkiä poltellessa kymmenvuotiaana..

    Tolopainen

    Tolopaisen metsässä ei ole koneella vielä koskaan tehty yhtään enskaa, eikä taideta tehdäkään. Seuraava kohde menee tieuran vieressä tarvittaessa, vaikka emäntä kantaa puut osoittamaani tien suuntaan.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 211)